S jakými penězi vloni hospodařily týmy formule 1?

Jak velké byly rozpočty a odkud pocházely peníze týmů formule 1 v roce 2018?
S jakými penězi vloni hospodařily týmy formule 1?

Web RaceFans se podíval na loňské hospodaření týmů formule 1. Údaje o hospodaření nemusí být zcela přesné. Jde o odhady a zejména u týmů mimo Velkou Británii chybí relevantní podklady. U továrních týmů (Mercedes, Ferrari, Renault) údaje o rozpočtu nezahrnují oddělení motorů

 Rozpočtový strop by mohl být mírnější, alespoň na začátku

Rozpočtový strop by mohl být mírnější, alespoň na začátku

V roce 2021 by měl být zaveden rozpočtový strop. Podle aktuálních výsledků diskusí bude zaveden postupně.

Rozpočty týmů

Údaje jsou v milionech dolarů. Ve sloupci změna je změna oproti loňskému roku ve výši rozpočtu a počtu zaměstnanců. 

FOM jsou peníze z komerčních práv. Týmy je dostávají v několika splátkách a to z velké části v následujícím roce. Peníze v roce 2018 tak odrážejí výsledky z roku 2017.

Kromě peněz za pořadí dostávají týmy také peníze za umístění mezi prvními deseti ve dvou z posledních tří sezón a nejrůznější bonusy. 

Tým Rozpočet Změna Struktura Počet zaměstnanců Změna
Mercedes 405 40 FOM: 175, Daimler: 80, sponzoři: 70 950 100
Ferrari 410 20 FOM: 190, sponzoři: 160, partneři: 20, licence: 40 950 50
Red Bull 315 35 FOM: 150, Red Bull: 65, sponzoři: 100 780 20
Renault 190 10 FOM: 60, sponzoři: 40, Renault: 90 625 5
Haas 130 10 FOM: 55, Haas: 60, sponzoři: 15 250 25
McLaren 220 15 FOM: 80, dluhopisy: 60, sponzoři: 30, majitelé: 50 760 70
Racing Point FI 120 -5 FOM: 70, sponzoři: 25, ostatní: 25 405 0
Sauber 135 10 FOM: 45, sponzoři: 40, třetí strana: 35, majitelé: 15 400 40
Toro Rosso 150 15 FOM: 55, Red Bull: 45, Honda: 30, Ostatní: 20 460 60
Williams 150 - FOM: 75, sponzoři: 75 630 55

Efektivita

Kolik peněz (v milionech dolarů) vynaložily týmy na zisk jednoho bodu.

Tým milonů $ za bod
Mercedes 0,61
Ferrari 0,72
Red Bull 0,74
Racing Point FI 1,08
Haas 1,40
Renault 1,55
Sauber 2,80
McLaren 3,23
Toro Rosso 4,54
Williams 21,50

Williams: poměrně velkou část příjmů tvořily peníze od sponzorů (Martini, Rexona a další). Mnoho sponzorů na konci roku odešlo. Kromě Martini zejména ti, kteří měli vazby na Strolla a Sirotkina. Nahradí je noví – část přivede Russell, část Kubica. Mimo jiné půjde o polský PKN Orlen. Williams skončil na posledním místě, takže může očekávat propad příjmů z FOM o zhruba 15 milionů dolarů.

Toro Rosso nově dostává peníze od Hondy. Celkem jde o 30 milionů dolarů. V této částce jsou zahrnuty také pohonné jednotky.

Sauber v průběhu roku přešel od Longbow Finance pod Islero Investments AG. Jedná se ale o stejné akcionáře.

Force India v průběhu roku přišla o body, změnila majitele. Hlavním sponzorem byla společnost BWT, která je zodpovědná i za zbarvení vozů.

McLaren přišel o peníze od Hondy. Do firmy jako takové investoval Michael Latifi. McLaeren se může také spolehnout na peníze od hlavních akcionářů. Bez nich by měl už zřejmě velké problémy. Ušetřil také na platu Alonsa, který měl logo Kimoa na vozech týmu. O určitou částku se mu zřejmě snížil plat také kvůli startu ve WEC za Toyotu. Podle odhadu mohlo jít v součtu o 20 milionů dolarů.

Rozvod s Hondou platí McLaren z investice Latifiho a věří v lepší zítřky

Rozvod s Hondou platí McLaren z investice Latifiho a věří v lepší zítřky

Haas se musel v prvních letech spolehnout z velké části na vlastní peníze. Situace se postupně mění. Tým už dostává peníze z FOM za umístění v šampionátu a splní také podmínku umístění v první desítce ve dvou z posledních tří sezón.

Letos se navíc stane Rich Energy titulárním sponzorem týmu. Haas je unikátním týmem. Mnoho komponent odebírá od Ferrari, šasi mu staví italská Dallara. Vystačí si tak s menším množstvím zaměstnanců.

Renault jde postupně nahoru nejen výsledkově ale i finančně a z hlediska počtu personalu.

Renault očekává nejlepší meziroční zlepšení ve své historii

Renault očekává nejlepší meziroční zlepšení ve své historii

Red Bull má trochu složitější strukturu. Jde o dva subjekty. Red Bull Technology (800 zaměstnanců) poskytuje komponenty a technické služby týmu Red Bull Racing (60 zaměstnanců). RBT také dodává některé komponenty Toro Rosso. 

V případě Ferrari je to podobné. Scuderia sdílí část zařízení, výzkumu a vývoje s divizí vyrábějící silniční vozy. Nahlédnout pod pokličku hospodaření Ferrari není jednoduché a to přesto, že je to společnost obchodovatelná na newyorské burze. Mezi hlavní sponzory patří Philip Morris (100 milionů dolarů) a Shell (30 milionů). Ferrari také ve velkém prodává nejrůznější produkty se svým logem prostřednictvím prodeje licencí a má ze všech týmů největší bonusy od FOM. 

Mercedes pomáhá financovat Daimler. Největším sponzorem je Petronas (70 milionů).   

Foto: Getty Images / Lars Baron

Diskuze (55) Další článek: Pascal Wehrlein nastupuje k Ferrari. Bude pracovat na simulátoru
16:32 | Russellovi není dobře. Zrušil rozhovory pro média, ale zítra by měl v prvním tréninku sedět ve voze.
11:04 | Ferrari by mělo do testů ve Španělsku nasadit Fuoca a Leclerca.
10:22 | Oba vozy Alfy Romeo by měly nasadit novou řídicí elektroniku pohonné jednotky. Giovinazziho čeká penalizace 10 míst.
10:21 | Williams uzavřel partnerství s novinami Financial Times

GP Ázerbájdžánu 2019

Pátek 26. dubna 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 27. dubna 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 28. dubna 2019
Závod 14.10