Andy Cowell tvrdí, že pro výrobce pohonných jednotek je dnes vstup do F1 paradoxně jednodušší než před pár lety.
Na první pohled by se mohlo zdát, že problémy Renaultu a především Hondy v kombinaci s neustálými diskusemi o pravidlech, žetony a další věci odrazují nové výrobce od vstupu do F1. Šéf motorářů Mercedesu s tím ale nesouhlasí.
„V10 a V8 byly velmi speciální, točily 20 000 nebo 18 000 otáček za minutu, byly to atmosférické motory, velmi zvláštní a jen pro F1,“ říká Cowell, jehož slova cituje Autosport.
Cowell upozorňuje, že tyto motory byly jen v F1. Se současnými pravidly je podle něj pro velké společnosti jednodušší do F1 vstoupit, protože pravidla přesně popisují, jak má pohonná jednotka vypadat. Není tak potřeba koncept příliš vymýšlet.
„V roce 2000 byla pravidla napsána na jedné straně, teď je to asi osm stran, ale pravidla jsou hodně podrobná. Před dvaceti lety jste bylo zvyklí pracovat několik dní na tom, abyste zjistili, kolik potřebujete válců. Myslím, že se současnými pravidly je to jednodušší.“
Samotné pohonné jednotky jsou velmi složité, obsahují na 10 tisíc součástek, zatímco V8 se skládaly ze 3 až 4 tisíc. Podle Cowella ale nejsou potřebné žádné neobvyklé technologie.
„Nepotřebujete unobtainium nebo kryptonit, nemusíte letět na Mars,“ říká.
Při výrobě se prý používají běžné materiály, které jsou známé z automobilového či leteckého průmyslu a součástky, které jsou již vyvinuty.
„Potřebujete čtyři nebo pět dynamometrů, některé stroje a kontakt na klíčové dodavatele? Ano, ale není to nemožné. Myslím, že je to snadnější, než tomu bylo v érách V10 a V8.“
Foto: Getty Images / Lars Baron