S deseti ex-piloty formule 1 odstartuje na Silverstonu nová sezóna FIA WEC

Šestihodinovkou na britském Silverstonu odstartuje tuto neděli světový šampionát ve vytrvalostních závodech (FIA WEC). I letos, podobně jako v loňském roce, uvidíme devět závodů. Vrcholem sezóny bude opět čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans ve druhé polovině června.

Formát závodění zůstane letos ve WEC velmi podobný tomu, na co jsme byli zvyklí z minulé sezóny. I v roce 2017 se v závodech objeví čtyři kategorie, a to LMP 1, LMP 2, LMGTE – PRO a LMGTE – AM.

V porovnání s loňskou sezónou se nemění ani počet závodních víkendů – opět jich bude devět. První závod čeká na jezdce v neděli na Silverstonu, následovat bude belgické Spa, v červnu přijde na řadu Le Mans a následně se týmy představí na Nürburgringu, v Mexico City, na okruhu COTA v Austinu, pod horou Fuji v Japonsku, v čínské Šanghaji a sezóna vyvrcholí osmnáctého listopadu v Bahrajnu.

WEC 2017

# Okruh Místo Datum
1  Silverstone Circuit Silverstone, VB 16. dubna
2  Circuit de Spa-Francorchamps Spa, Belgie 6. května
3  Circuit de la Sarthe Le Mans, Francie 17. a 18. června
4  Nürburgring Nürburg, Germany 16. července
5  Autódromo Hermanos Rodríguez Mexico City, Mexiko 3. září
6  Circuit of the Americas Austin, USA 16. září
7  Fuji Speedway Oyama, Japonsko 15. října
8  Shanghai International Circuit Šhangaj, Čína 5. listopadu
9  Bahrain International Circuit Sakhir, Bahrajn 18. listopadu

Kromě Le Mans budou všechny ostatní závody opět šestihodinové. Největší novinkou v pravidlech pro sezónu 2017 je vypsání třídy LMGTE – PRO jako mistrovství světa.

LMP 1

Královskou třídu sportovních prototypů LMP 1 čeká poněkud chudší ročník. Po odchodu Audi a přesunu Rebellion Racing do LMP 2 se letos v kategorii LMP 1 představí dva tovární týmy s hybridními prototypy Toyota a Porsche spolu s jednou soukromou stájí ByKolles Racing.

Japonská Toyota nasadí v letošní sezóně modernizovanou verzi vozu TS050 Hybrid. Do všech závodů kromě Spa a Le Mans nasadí japonský tým dva vozy, v Belgii a ve Francii se poté na start postaví i třetí speciál.

Ve voze Toyota TS050 Hybrid #7 se bude střídat Brit Mike Conway s argentinským šampiónem mistrovství světa cestovních vozů Jose Mariou Lopezem a japonským ex-pilotem formule 1 Kamujem Kobajašim. Fanoušci formule 1 si mohou pamatovat Kobajašiho třetí místo v domácí grand prix v Suzuce z roku 2012, kterého dosáhl s týmem Sauber.

O sedačku v sesterském voze #8 se budou již třetím rokem v řadě dělit tři jezdci se zkušenostmi z formule 1, a to Sebastian Buemi, Anthony Davidson a Kazuki Nakajima. Z této trojice má nejvíce startů v „královně motorsportu“ (55) Švýcar Buemi, který prožil tři sezóny u Toro Rosso.

Ve Spa a v Le Mans pojede se třetím vozem Toyoty ještě japonský pilot Yuji Kunimuto a dva Francouzi Stephane Sarazzin a Nicolas Lapierre. Právě Lapierre se v Monze během oficiálních testů WEC postaral o absolutně nejrychlejší čas 1:30.547.

Soupeřem v boji o titul světových šampionů bude pro Toyotu tovární Porsche, které v letošní sezóně hodlá spoléhat na modernizovanou verzi osvědčeného prototypu 919 Hybrid. Ve všech závodech včetně Le Mans se objeví dva tyto vozy.

Porsche v loňské sezóně získalo titul mistrů světa jak mezi konstruktéry, tak i mezi jezdci. Z původní posádky světových šampionů však u Porsche zůstal pouze Švýcar Neel Jani, kterého ve voze #1 doplní Hülkenbergův parťák z vítězného Le Mans Nick Tandy a ex-pilot Audi Andre Lotterer, který má na svém kontě rovněž jeden start ve formuli 1 s týmem Caterham.

V prototypu Porsche 919 Hybrid #2 se poté budou střídat zkušený Timo Bernhard, vycházející hvězda sportscar Brendon Hartley a Earl Bamber, jenž vyhrál Le Mans spolu s Hülkenbergem a Tandym v roce 2015.

Za ByKolles Racing, jediný soukromý tým v LMP 1, měl letos jet i Polák Robert Kubica. Z jeho angažmá u rakouského týmu však nakonec sešlo a o závodní sedačku v prototypu ENSO CLM P1/01 – Nismo se budou dělit Oliver Webb, Dominik Kraihamer a James Rossiter.

Kubica nakonec za ByKolles závodit nebude

Kubica nakonec za ByKolles závodit nebude

Po slabé účasti v roce 2017 čeká třídu LMP 1 velká renesance v roce příštím, kdy by se startovní pole této kategorie mohlo díky novým soukromým týmům rozrůst až na třináct vozů.

LMP 2

Na Silverstonu si v rámci FIA WEC odbyde svoji premiéru nová generace prototypů třídy LMP 2. Od letošního roku mohou týmy z této kategorie využívat pouze jedno ze čtyř dostupných šasi, kterými jsou Oreca 07, Ligier JSP217, Dallara P217 a Multimatic/Riley Mk 30. Jednotné motory dodává firma Gibson.

Nové vozy LMP 2 již dobře znají fanoušci sportscar v USA, kde tyto prototypy závodí od lednové čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně v šampionátu IMSA WSC ve vrcholné kategorii P. O tu se dělí spolu s vozy typu DPi (Cadillac, Mazda, Nissan).

Startovní pole třídy LMP 2 však letos ve WEC příliš rozmanité nebude, všechny přihlášené týmy totiž disponují prototypy Oreca 07 Gibson. Po dvou těchto vozech nasadí stáje Vaillante Rebellion, CEFC Manor TRS Racing a Jackie Chan DC Racing. Jeden prototyp Oreca 07 poté uvidíme v barvách týmů G-drive Racing, TDS Racing a Signatech Alpine Matmut (ve Spa a v Le Mans nasadí Alpine dva vozy).

I ve třídě LMP 2 narazíme na zajímavé jezdce, mimo jiné i na čtyři ex-piloty formule 1. Za tým Rebellion Racing pojedou Nelson Piquet ml. a Bruno Senna a stáj Manor posílí Jean-Eric Vergne a Vitaly Petrov.

U stáje Rebellion se objeví i Nicolas Prost, syn čtyřnásobného mistra světa formule 1 Alaina Prosta. Pětatřicetiletý Francouz v minulosti testoval pro tým formule 1 Lotus a má bohaté zkušenosti se závody sportovních vozů. Se švýcarským týmem Rebellion Racing závodil i ve třídě LMP 1.

LMGTE – PRO

Vrcholná kategorie pro vozy GTE je od letošního roku vypsána jako mistrovství světa. O titul světových šampionů ve vytrvalostních závodech se „poperou“ značky Ferrari, Porsche, Ford a Aston Martin. V příští sezóně tuto kategorii posílí i BMW se zcela novým vozem.

Každá z angažovaných značek nasadí do šampionátu dva vozy. V předsezónních testech na okruhu v Monze bylo nejrychlejší Porsche s novým speciálem 911 RSR, který má motor umístěný revolučně uprostřed. O nejlepší čas 1:47.379 se postaral Dán Michael Christensen, který v závodech WEC utvoří posádku s Kevinem Estrem ve voze #92. V sesterském Porsche #91 se budou střídat Richard Lietz a Frederic Makowiecki.

O tovární Fordy GT se budou starat trojčlenné posádky. Posádku vozu #66 utvoří Stefan Mücke, Olivier Pla a Billy Johnson, ve voze #67 se budou střídat Andy Priaulx, Harry Tincknell a Luis Felipe Derani.

S vozem Aston Martin Vantage #95 budou obhajovat titul šampiónů své třídy Dánové Nicky Thiim a Marco Sorensen, které doplní Novozélanďan Richie Stanaway. Britové Turner a Adam s Brazilcem Serrou se budou střídat za volantem Astonu #96.

Kokpit Ferrari 488 GTE #51 bude sdílet Brit James Calado s Italem Alessandrem Pier Guidim, který u týmu AF Corse nahrazuje Gianmariu Bruniho. S Ferrari #71 pojedou Davide Rigon a Sam Bird.

LMGTE – AM

Kategorie LMGTE – AM zůstává i v letošním roce určena především tak zvaným „gentleman drivers“. Startovat zde mohou rok staré vozy třídy GTE.

V sezóně 2017 se do této třídy přihlásilo celkem pět týmů, přičemž každý z nich nasadí jeden vůz. Stáje Spirit of Race a Clearwater Racing sází na Ferrari 488 GTE, týmy Gulf Racing a Dempsey-Proton Racing nasadí Porsche 911 RSR a jeden vůz V8 Vantage nasadí také Aston Martin Racing.

S vozem Aston Martin se v této třídě představí i Portugalec Pedro Lamy. Ten v letech 1993 až 1996 závodil za týmy Lotus a Minardi ve formuli 1 a několik sezón poté rovněž strávil u továrního Peugeotu ve třídě LMP 1. Jeho parťákem bude syn Nickyho Laudy Mathias. Tuto posádku ještě doplní kanadský „amatér“ Paul Dalla Lana.

Foto: Toyota, Profimedia, Getty Images / Clive Mason

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

23. února | Zajímavé... Kubica nastoupí už do prvních předsezónních testů. Konkrétně v úterý a ve středu odpoledne.
22. února | Renault bude partnerem španělské fotbalové ligy.
22. února | McLaren ukáže nový vůz v pátek v 8:00 našeho času.
22. února | Šéf skupiny Fiat Chrysler si opět vydělal téměř deset milionů eur | odkaz odkaz

Prezentace vozů 2018

Tým Datum
Haas 14. února
Williams 15. února
Red Bull 19. února
Sauber 20. února
Renault 20. února
Ferrari 22. února
Mercedes 22. února
McLaren 23. února
Force India 26. února
Toro Rosso 26. února

Testy

První
26. února 09.00–18.00
27. února 09.00–18.00
28. února 09.00–18.00
1. března 09.00–18.00
Druhé
6. března 09.00–18.00
7. března 09.00–18.00
8. března 09.00–18.00
9. března 09.00–18.00