Formát závodění zůstane letos ve WEC velmi podobný tomu, na co jsme byli zvyklí z minulé sezóny. I v roce 2017 se v závodech objeví čtyři kategorie, a to LMP 1, LMP 2, LMGTE – PRO a LMGTE – AM.
V porovnání s loňskou sezónou se nemění ani počet závodních víkendů – opět jich bude devět. První závod čeká na jezdce v neděli na Silverstonu, následovat bude belgické Spa, v červnu přijde na řadu Le Mans a následně se týmy představí na Nürburgringu, v Mexico City, na okruhu COTA v Austinu, pod horou Fuji v Japonsku, v čínské Šanghaji a sezóna vyvrcholí osmnáctého listopadu v Bahrajnu.
WEC 2017
# |
Okruh |
Místo |
Datum |
1 |
Silverstone Circuit |
Silverstone, VB |
16. dubna |
2 |
Circuit de Spa-Francorchamps |
Spa, Belgie |
6. května |
3 |
Circuit de la Sarthe |
Le Mans, Francie |
17. a 18. června |
4 |
Nürburgring |
Nürburg, Germany |
16. července |
5 |
Autódromo Hermanos Rodríguez |
Mexico City, Mexiko |
3. září |
6 |
Circuit of the Americas |
Austin, USA |
16. září |
7 |
Fuji Speedway |
Oyama, Japonsko |
15. října |
8 |
Shanghai International Circuit |
Šhangaj, Čína |
5. listopadu |
9 |
Bahrain International Circuit |
Sakhir, Bahrajn |
18. listopadu |
Kromě Le Mans budou všechny ostatní závody opět šestihodinové. Největší novinkou v pravidlech pro sezónu 2017 je vypsání třídy LMGTE – PRO jako mistrovství světa.
LMP 1
Královskou třídu sportovních prototypů LMP 1 čeká poněkud chudší ročník. Po odchodu Audi a přesunu Rebellion Racing do LMP 2 se letos v kategorii LMP 1 představí dva tovární týmy s hybridními prototypy Toyota a Porsche spolu s jednou soukromou stájí ByKolles Racing.
Japonská Toyota nasadí v letošní sezóně modernizovanou verzi vozu TS050 Hybrid. Do všech závodů kromě Spa a Le Mans nasadí japonský tým dva vozy, v Belgii a ve Francii se poté na start postaví i třetí speciál.
Ve voze Toyota TS050 Hybrid #7 se bude střídat Brit Mike Conway s argentinským šampiónem mistrovství světa cestovních vozů Jose Mariou Lopezem a japonským ex-pilotem formule 1 Kamujem Kobajašim. Fanoušci formule 1 si mohou pamatovat Kobajašiho třetí místo v domácí grand prix v Suzuce z roku 2012, kterého dosáhl s týmem Sauber.
O sedačku v sesterském voze #8 se budou již třetím rokem v řadě dělit tři jezdci se zkušenostmi z formule 1, a to Sebastian Buemi, Anthony Davidson a Kazuki Nakajima. Z této trojice má nejvíce startů v „královně motorsportu“ (55) Švýcar Buemi, který prožil tři sezóny u Toro Rosso.
Ve Spa a v Le Mans pojede se třetím vozem Toyoty ještě japonský pilot Yuji Kunimuto a dva Francouzi Stephane Sarazzin a Nicolas Lapierre. Právě Lapierre se v Monze během oficiálních testů WEC postaral o absolutně nejrychlejší čas 1:30.547.
Soupeřem v boji o titul světových šampionů bude pro Toyotu tovární Porsche, které v letošní sezóně hodlá spoléhat na modernizovanou verzi osvědčeného prototypu 919 Hybrid. Ve všech závodech včetně Le Mans se objeví dva tyto vozy.
Porsche v loňské sezóně získalo titul mistrů světa jak mezi konstruktéry, tak i mezi jezdci. Z původní posádky světových šampionů však u Porsche zůstal pouze Švýcar Neel Jani, kterého ve voze #1 doplní Hülkenbergův parťák z vítězného Le Mans Nick Tandy a ex-pilot Audi Andre Lotterer, který má na svém kontě rovněž jeden start ve formuli 1 s týmem Caterham.
V prototypu Porsche 919 Hybrid #2 se poté budou střídat zkušený Timo Bernhard, vycházející hvězda sportscar Brendon Hartley a Earl Bamber, jenž vyhrál Le Mans spolu s Hülkenbergem a Tandym v roce 2015.
Za ByKolles Racing, jediný soukromý tým v LMP 1, měl letos jet i Polák Robert Kubica. Z jeho angažmá u rakouského týmu však nakonec sešlo a o závodní sedačku v prototypu ENSO CLM P1/01 – Nismo se budou dělit Oliver Webb, Dominik Kraihamer a James Rossiter.
Po slabé účasti v roce 2017 čeká třídu LMP 1 velká renesance v roce příštím, kdy by se startovní pole této kategorie mohlo díky novým soukromým týmům rozrůst až na třináct vozů.
LMP 2
Na Silverstonu si v rámci FIA WEC odbyde svoji premiéru nová generace prototypů třídy LMP 2. Od letošního roku mohou týmy z této kategorie využívat pouze jedno ze čtyř dostupných šasi, kterými jsou Oreca 07, Ligier JSP217, Dallara P217 a Multimatic/Riley Mk 30. Jednotné motory dodává firma Gibson.
Nové vozy LMP 2 již dobře znají fanoušci sportscar v USA, kde tyto prototypy závodí od lednové čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně v šampionátu IMSA WSC ve vrcholné kategorii P. O tu se dělí spolu s vozy typu DPi (Cadillac, Mazda, Nissan).
Startovní pole třídy LMP 2 však letos ve WEC příliš rozmanité nebude, všechny přihlášené týmy totiž disponují prototypy Oreca 07 Gibson. Po dvou těchto vozech nasadí stáje Vaillante Rebellion, CEFC Manor TRS Racing a Jackie Chan DC Racing. Jeden prototyp Oreca 07 poté uvidíme v barvách týmů G-drive Racing, TDS Racing a Signatech Alpine Matmut (ve Spa a v Le Mans nasadí Alpine dva vozy).
I ve třídě LMP 2 narazíme na zajímavé jezdce, mimo jiné i na čtyři ex-piloty formule 1. Za tým Rebellion Racing pojedou Nelson Piquet ml. a Bruno Senna a stáj Manor posílí Jean-Eric Vergne a Vitaly Petrov.
U stáje Rebellion se objeví i Nicolas Prost, syn čtyřnásobného mistra světa formule 1 Alaina Prosta. Pětatřicetiletý Francouz v minulosti testoval pro tým formule 1 Lotus a má bohaté zkušenosti se závody sportovních vozů. Se švýcarským týmem Rebellion Racing závodil i ve třídě LMP 1.
LMGTE – PRO
Vrcholná kategorie pro vozy GTE je od letošního roku vypsána jako mistrovství světa. O titul světových šampionů ve vytrvalostních závodech se „poperou“ značky Ferrari, Porsche, Ford a Aston Martin. V příští sezóně tuto kategorii posílí i BMW se zcela novým vozem.
Každá z angažovaných značek nasadí do šampionátu dva vozy. V předsezónních testech na okruhu v Monze bylo nejrychlejší Porsche s novým speciálem 911 RSR, který má motor umístěný revolučně uprostřed. O nejlepší čas 1:47.379 se postaral Dán Michael Christensen, který v závodech WEC utvoří posádku s Kevinem Estrem ve voze #92. V sesterském Porsche #91 se budou střídat Richard Lietz a Frederic Makowiecki.
O tovární Fordy GT se budou starat trojčlenné posádky. Posádku vozu #66 utvoří Stefan Mücke, Olivier Pla a Billy Johnson, ve voze #67 se budou střídat Andy Priaulx, Harry Tincknell a Luis Felipe Derani.
S vozem Aston Martin Vantage #95 budou obhajovat titul šampiónů své třídy Dánové Nicky Thiim a Marco Sorensen, které doplní Novozélanďan Richie Stanaway. Britové Turner a Adam s Brazilcem Serrou se budou střídat za volantem Astonu #96.
Kokpit Ferrari 488 GTE #51 bude sdílet Brit James Calado s Italem Alessandrem Pier Guidim, který u týmu AF Corse nahrazuje Gianmariu Bruniho. S Ferrari #71 pojedou Davide Rigon a Sam Bird.
LMGTE – AM
Kategorie LMGTE – AM zůstává i v letošním roce určena především tak zvaným „gentleman drivers“. Startovat zde mohou rok staré vozy třídy GTE.
V sezóně 2017 se do této třídy přihlásilo celkem pět týmů, přičemž každý z nich nasadí jeden vůz. Stáje Spirit of Race a Clearwater Racing sází na Ferrari 488 GTE, týmy Gulf Racing a Dempsey-Proton Racing nasadí Porsche 911 RSR a jeden vůz V8 Vantage nasadí také Aston Martin Racing.
S vozem Aston Martin se v této třídě představí i Portugalec Pedro Lamy. Ten v letech 1993 až 1996 závodil za týmy Lotus a Minardi ve formuli 1 a několik sezón poté rovněž strávil u továrního Peugeotu ve třídě LMP 1. Jeho parťákem bude syn Nickyho Laudy Mathias. Tuto posádku ještě doplní kanadský „amatér“ Paul Dalla Lana.
Foto: Toyota, Profimedia, Getty Images / Clive Mason