Zvyšující se hmotnost monopostu formule 1 představuje podle George Russella potenciální bezpečnostní problém, při nárazu je to podle něj „jako havarovat s autobusem v porovnání se Smartem“.
Loňské vozy postavené na nových technických pravidlech s tzv. "ground efektem" jsou nejtěžší v historii, váží 798 kilogramů. Limit byl navýšen o 3 kilogramy, jelikož týmy měly problém se do něj dostat.
Váhu monopostů zvyšují také standardizované díly, které jsou těžší, než týmy očekávaly. Těžší jsou také 18palcové pneumatiky, které nahradily dosud používané 13palcové. V neposlední řadě přidávají na hmotnosti vozu také bezpečnostní prvky, například systém ochrany hlavy, tzv. svatozář, váží 7 kilogramů.
Právě na vysokou hmotnost vozu si stěžuje řada pilotů. Nové vozy sice díky novým aerodynamickým prvkům v podlaze lépe fungují ve vysokorychlostních zatáčkách, ale jsou nedotáčivé v pomalých zatáčkách. Tento problém ještě umocňoval design předních pneumatik Pirelli.
Podle Russella si F1 může „z této změny pravidel vzít mnoho pozitiv“, neustále se zvyšující hmotnost vozu však podle něj může z pohledu bezpečnosti představovat problém.
„Velkým problémem je hmotnost. Váha je mimořádná. V tuto chvíli není dobrý výkon v malých rychlostech,“ řekl Russell, který je také šéfem Asociace jezdců velkých cen (GPDA).
„Stále děláme tyto vozy bezpečnější a bezpečnější, ale pochopitelně, čím těžší ta auta budou, tak když dojde ke střetu, je to jako byste narazili s autobusem než se Smartem.
„Když pojedete stejnou rychlostí s vozem, který na startu závodu váží 800 kg nebo více než 900 kg, tak ve srovnání s těmi před 15 lety, které vážily 650 kg, dojde k většímu nárazu. A jsem si jistý, že probíhá analýza pro nalezení správného vyvážení, protože nevím, kde je nakreslená hranice.
„Když je budete dělat stále těžší, těžší, těžší, silnější, silnější, silnější, dostanete se do bodu, kdy překročíte tu hranici a příliš těžké ve skutečnosti není bezpečné.“