Rozvory letošních aut: Mezi Mercedesem a Red Bullem je velký rozdíl

Jednotlivé vozy formule 1 mají rozdílné rozvory a světlé výšky.
Rozvory letošních aut: Mezi Mercedesem a Red Bullem je velký rozdíl

Týmy formule 1 jsou mnohdy až paranoidní, pokud jde o uveřejňování obecných údajů o svém voze a motoru. V případě pohonných jednotek je to z marketingového hlediska velmi paradoxní. Automobilky berou F1 jako marketingovou platformu, investují desítky milionů dolarů do vývoje, ale přesným výkonem pohonné jednotky se pochlubit nechtějí.

Podrobně o změnách technických pravidel v sezoně 2019

Podrobně o změnách technických pravidel v sezoně 2019

Některé technické údaje lze odhadnout, další dokonce relativně přesně změřit. Mezi takové patří rozvor kol. Během testů si stačí šikovně sednout v boxové uličce a fotit všechny vozy ze stejného místa. Vodítkem pro určení rozvoru je pak průměr kol, který je samozřejmě přesně znám.

Auto Motor und Sport se dostal k údajům, které během testů posbíral jeden z týmů. Kromě údajů o rozvoru nechybí ani údaje o světlé výšce a sklonu vozu. Zatímco rozvor lze zjistit poměrně přesně (chyba bude někde okolo 0,5 %), u zbývajících dvou údajů jde spíše už o odhad.

Není žádným překvapením, že největší rozvor má Mercedes. U stříbrných šípů jde o „tradici“ několika posledních let. Naopak nejkompaktnější vůz má Red Bull. Mezi rozvory obou aut je rozdíl 79 milimetrů, což opravdu není málo. 

Zajímavé jsou rozdíly mezi vozy Ferrari a Haasu a Red Bullu a Toro Rosso, které k sobě mají z technického hlediska poměrně blízko. Menší týmy odebírají od toho většího řadu dílů.

Podle Haasu se na to však nelze dívat tímto způsobem. Haas si musí postavit vlastní šasi, takže rozvor může být jiný. Promlouvá do toho také výška jezdců.

Pokud jde o světlou výšku, také zde vede Mercedes, ale v opačném gardu. Jeho světla výška je nejmenší – 84 mm. Naopak největší světlou výšku má Renault – 141 mm. 

Tým Rozvor  (mm) Světla výška (mm) Sklon (°)
Red Bull 3 619 131 1,93
HaasF1 3 621 111 1,59
Williams 3 644 114 1,68
McLaren 3 648 110 1,67
Ferrari 3 653 113 1,64
Racing Point 3 664 136 2,04
Renault 3 672 141 2,15
Toro Rosso 3 693 139 2,00
Sauber 3 697 110 1,52
Mercedes 3 698 84 1,16

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Diskuze (19) Další článek: Sébastiena Buemiho trápily v Číně potíže s brzdami
16:32 | Russellovi není dobře. Zrušil rozhovory pro média, ale zítra by měl v prvním tréninku sedět ve voze.
11:04 | Ferrari by mělo do testů ve Španělsku nasadit Fuoca a Leclerca.
10:22 | Oba vozy Alfy Romeo by měly nasadit novou řídicí elektroniku pohonné jednotky. Giovinazziho čeká penalizace 10 míst.
10:21 | Williams uzavřel partnerství s novinami Financial Times

GP Ázerbájdžánu 2019

Pátek 26. dubna 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 27. dubna 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 28. dubna 2019
Závod 14.10