Aston Martin přejde od roku 2026 na pohonné jednotky Honda a stane se tak továrním týmem japonského výrobce.
Na začátku února letošního roku FIA potvrdila, že registrovala šest výrobců pohonných jednotek pro rok 2026:
- Alpine Racing
- Audi
- Ferrari S.p.A.
- Honda Racing Corporation
- Mercedes-AMG High Performance Powertrains Ltd.
- Red Bull Ford
Honda ale byla s otazníkem, protože v té době oficiálně nepotvrdila, že se do F1 vrací a navíc byla bez zákazníka.
Honda se do F1 vrátila v roce 2015 s McLarenem. Spolupráce to ale nebyla zrovna úspěšná a po třech letech skončila. Od roku 2018 dodávala Honda pohonné jednotky AlphaTauri (tehdy ještě Toro Rosso) a od roku 2019 Red Bullu. V roce 2021 získal Max Verstappen s motorem Honda první titul, o rok později druhý a letos zřejmě získá třetí.
Japonci se na konci roku 2020 rozhodli z F1 odejít, aby se mohli soustředit na nové výzvy – zejména elektrifikaci. Skutečný odchod to ale nikdy nebyl. Původní plán počítal s tím, že díky zmrazení vývoje si bude Red Bull vyrábět pohonné jednotky sám. K tomu ale nakonec nedošlo a Honda pohonné jednotky i nadále vyrábí. Jen partnerství mezi značkami je menší, než bylo.
Nyní se paradoxně právě kvůli snaze F1 o udržitelnost do královny motorsportu Honda vrací. Od roku 2026 bude dodávat pohonné jednotky Astonu Martin.
Rozchod s Mercedesem
Tým ze Silverstone byl v minulosti velmi efektivní. Dokázal s malým rozpočtem a počtem zaměstnanců získávat slušné výsledky. V prvních letech hybridní éry (2015 a 2016) i s přispěním motoru Mercedes skončil ještě jako Force India na čtvrtém místě.
Před pár lety převzal tým Lawrence Stroll. Letos je tým průběžně na druhém místě, ale má ještě větší ambice. „Jsme tady, abychom vyhráli,“ řekl Martin Whitmarsh.
Aston Martin čeká rozchod s Mercedesem, ale bude probíhat v dobrém. „Byli a zůstanou skvělým partnerem,“ řekl Whitmarsh. „Ale my jsme ve formuli 1, abychom je porazili. Oni ale chtějí také vyhrát. Bohužel tyto cíle nejsou kompatibilní.“
Partnerství mezi Astonem Martin a Mercedesem je však větší. Kromě pohonných jednotek odebírá Aston také převodovku a zavěšení. S tím mu Honda příliš nepomůže a bude si muset tyto části vozu postavit sám. Vyžaduje to další investice, personál a zařízení – to vše pod rozpočtovým stropem.
Nová továrna Astonu Martin v Silverstone. Foto: Aston Martin
Aston Martin také využívá aerodynamický tunel Mercedesu v Brackley. Už nyní ale buduje novou moderní továrnu. Její součástí nebude jen nový simulátor ale také nový aerodynamický tunel – do provozu bude uveden ke konci příštího roku, takže tak akorát pro vývoj vozu pro rok 2026.
Některé vazby ale zůstanou. Sériové sportovní vozy Astonu Martin budou i v budoucnu využívat motory AMG. Mercedes také zůstává minoritním akcionářem britského výrobce sportovních vozů.
Příběh Hondy s McLarenem
V roce 2021 vyšel seriál, který podrobně popsal spolupráci Hondy a McLarenu a to zejména po technické stránce. Odkazy na jednotlivé díly najdete níže.
Návrat
McLaren
Rozvod
Nové začátky
První vítězství a nejisté časy
Mistrovský konec čtvrté éry a epilog