ROZŠÍŘENO: Potřebujeme uspět, abychom se obhájili v F1, říká Trulli

Na vzhledu nových vozů mu zase tolik nezáleží.

Jarno Trulli jezdí u Toyoty od roku 2004. Ve svých 34 letech je druhý nejstarší závodní pilot ve formuli 1. Společně s Toyotou už léta čeká na vítězství. Vloni byl třetí ve Velké ceně Francie.

Jaká bude podle vás sezona 2009?
Jarno Trulli: „Čekám, že Toyota bude zase konkurenceschopná, ale nemůžu to říct určitě. Musíme si počkat a uvidíme, co bude v prvních závodech. Ze zkušenosti vím, že ať už řeknu v zimě cokoliv, na začátku sezony to nebude nic znamenat, protože důležité je jen to, co předvedeme na trati. Můj sen je získat pro Toyotu první vítězství.“

Dneska jste se zmínil, že pro setrvání Toyoty ve formuli 1 je vítězství zásadní …
JT: „Mám pocit, že Toyota se dostává do situace, kdy opravdu potřebuje uspět. Potřebujeme to, abychom mohli obhájit naše setrvání ve formuli 1. Neříkám, že je to otázka života a smrti, ale velmi důležité to je. V posledních pár letech to s námi bylo spíš nahoru dolů, ale vloni už jsme měli dobrou sezonu. Je čas pokročit a zařadit se mezi nejlepší tři týmy.“

Opravdu věříte, že může Toyota v této sezoně poprvé vyhrát?
JT: „Než začnete vyhrávat, potřebujete základ. Je to jako s domem, ten taky nemůžete začít stavět od střechy. Tato sezona vypadá velmi nadějně. Toyota vloni odvedla dobrou práci, díky které jsem byl konkurenceschopný a bojoval o přední místa. Udělali jsme velký krok správným směrem a já doufám, že letos budeme na špičce. Věřím si. Pokud dostanu konkurenceschopné auto, můžu zajíždět výsledky.“

Cítíte tlak?
JT: „Tlak cítí každý, ale já si to tak neberu. Je to součást práce, každý rok je tu napětí. Víme, že musíme dosáhnout velmi dobrých výsledků. Nejsem to jen já, ale všichni, celý tým.“

Jaký byl váš první dojem, když jste uviděl nová auta s novou aerodynamikou?
JT: „Když se na ta auta podíváte, obecně nejsou moc hezká. Musím ale připustit, že moje auto se mi líbí. Toyota postavila pěkné auto se zajímavými technickými částmi. Doufám, že bude stejně rychlé, jako vypadá. Na vzhledu zase tolik nezáleží. Mnohem důležitější je rychlost.“

Co si myslíte o KERS?
JT: „KERS je velký otazník pro všechny. Je to složitý systém pro formuli 1, ale ne tak komplexní jako ten, který používá Toyota ve svých hybridních autech. Vyžaduje čas, peníze, nové technologie. Nevím, jestli je to to, co formule 1 zrovna teď potřebuje. Každopádně Toyota už má KERS připravený a vyvíjí ho. Problém je, že ho nemůžeme dát do auta dřív, než si budeme jisti, že je bezpečný a spolehlivý. Nechceme plýtvat naším časem, dokud nebudeme znát výhody a nevýhody. Nechceme přijít o auto během závodu kvůli nové součástce.“

Co čekáte od nových pravidel?
JT: „Je to velká změna. U takových změn je nemožné dopředu odhadnout, jak ovlivní ten který tým. Toyota je schopná se s novými pravidly srovnat stejně dobře, či dokonce lépe než ostatní. Doufám, že je to šance, jsem optimista. Jedna věc je ale jistá. Mezi týmy budou větší mezery a větší budou i výkyvy ve výkonech. Pokaždé, když uděláte takovou velkou změnu, rošt se rozestoupí.“

Myslíte, že díky novým pravidlům bude snadnější předjíždění, jak slibují?
JT: „Udělat předjíždění snadnější zase není tak složité vzhledem k tomu, že v posledních letech bylo předjíždění skoro nemožné. Museli jste být mnohem rychlejší, abyste někoho předjeli. Až do závodu v Austrálii se ale nedá říct, jestli budou změny pravidel fungovat tak, jak to naplánovali. Chápu tu logiku a doufám, že to fungovat bude. Je to frustrující, když jste rychlejší než auto před vámi, ale nemůžete ho předjet. Na druhou stranu ale ať se stane cokoliv, nečekám, že předjíždění bude najednou úplně snadné. Závodíme s nejlepšími jezdci světa a ty nikdy nebude lehké jen tak předjet.“

Jste rád, že se vrací hladké pneumatiky?
JT: „Jsem rád. Na hladkých pneumatikách má jezdec lepší cit a je s nimi mnohem větší zábava. Už se těším, až je vyzkouším v kvalifikaci.“

Doporučujeme

Články odjinud