Rozšíření ochrany hlavy jezdce je nevyhnutelné, upozorňuje FIA

Dříve nebo později dostanou vozy formule 1 novou ochrannou strukturu, jejímž cílem bude minimalizovat rizika spojená s kolizemi s uvolněnými koly.
Rozšíření ochrany hlavy jezdce je nevyhnutelné, upozorňuje FIA

Institut FIA dlouhodobě testuje řešení, která by mohla ochránit jezdcovu hlavu před různými předměty, především pak utrženými koly monopostů. Dvěma hlavními projekty jsou uzavřené kokpity a titanová ochranná konstrukce.

Federace doposud zdůrazňovala, že se jedná jen o výzkum, který zatím nepřinesl konkrétní plán na zavedení tohoto typu ochrany do formule 1. To sice pořád platí, ale Charlie Whiting upozornil, že se to změní.

"Musí tu být něco, co bude bránit kolu v nárazu do jezdcovy hlavy," řekl pro BBC.

Je tedy jen otázkou času, než FIA nalezne v rámci svého výzkumu nějaké přijatelné řešení. Whiting míní, že to pravděpodobně bude něco na způsob titanové konstrukce, kterou už experti federace testovali, ale zatím je tento projekt pořád ve fázi výzkumu.

"Kryt kokpitu (po vzoru letadel) má potenciální problémy především v tom, že by velmi pravděpodobně přinesl potíže s viditelností, zkresloval by vidění jezdců," vysvětloval technický delegát FIA. "Také jsou tu problémy s hmotností, jezdcovým usedáním do kokpitu a jeho případným vytahováním ven."

Na druhé straně nevýhodou ochranných konstrukcí před hlavou jezdce je jejich ´děravost´. Menší předměty, jako byla pružina, která zasáhla hlavu Felipeho Massy v maďarské kvalifikaci, by nemusely zachytit, nebo by jejich dráhu ovlivnily jen nepatrně.

FIA se zároveň bude snažit vylepšit opatření, která mají zabránit oddělení kol od vozů. Již před lety zavedla nezávislá lanka, která kola drží, a následně je zdvojila. Ani to ale není stoprocentní řešení.

"Musíme udělat maximum, abychom zabránili oddělování kol od vozů. Neustále tvrdě pracujeme na lepších řešeních, která zajistí, že kola zůstanou připoutaná k vozům," dodal Whiting.

Jaké řešení ochrany hlavy se nakonec na vozech objeví, teď nikdo nedokáže říct. FIA si však stojí za tím, že je nutné ochranu hlavy zlepšit, takže nějaké bude.

"Neznamená to, že musí dojít na kryt kokpitu nebo ochranné rámy, kterým je věnována pozornost. Ale výzkum nemůžeme zastavit, protože když se na tuto oblast zaměříte, hodně se naučíte o ochraně jezdcovy hlavy. Možná při tom objevíme nějaké jednoduché řešení," uvedl Alex Wurz, který s federací v oblasti bezpečnosti spolupracuje.

Další článek: Letos je podíl jezdců na výsledcích větší, říká Maldonado

18:08 | Grosjeanova jízda v Mercedesu se komplikuje. Demonstrační jízda o tomto víkendu byla dříve zrušena kvůli posunu GP Francie a časové kolizi se závodem IndyCar. Nyní byl odložen "na později v létě" i test a to kvůli cestovním omezením v souvislosti s koronavirem.
12:45 | Za tým United Autosport, který spoluvlastní Zak Brown, pojede v Le Mans v LMP2 Manuel Maldonado.... není to shoda jmen, jde o bratrance Pastora Maldonada.
9:23 | Video Red Bull jako reklama pro ČR a SR. Video vidělo jen na YT Red Bullu zatím 515 tisíc lidí. Masivně je propagováno také na socnetech. Namátkou: FB (10,2 milionu fanoušků), Instagram týmu (5,9 milionů), Instagram značky (14,3 milionu).
9:14 | Formule 3: Jezdec týmu Campos László Tóth měl pozitivní test na koronavirus. Zůstává v izolaci a nezúčastní se víkendu ve Francii.

GP Francie 2021

Pátek 18. června 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 19. června 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 20. června 2021
Závod 15.00