Rozpočtový strop měl postupně klesat. Kvůli inflaci a sprintům ale naopak roste  | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Rozpočtový strop měl postupně klesat. Kvůli inflaci a sprintům ale naopak roste

Původní myšlenkou FIA bylo, že hladina rozpočtového stropu bude postupně několik let klesat. Nakonec se děje přesný opak.

Finanční pravidla F1 jsou podobně složitá jako ta technická. Do rozpočtového stropu se řada výdajů nezapočítává – mimo jiné mzdy jezdců a tří nejlépe placených zaměstnanců. Složité je to ale také se samotnou úrovní rozpočtového stropu.

Podle původního záměru měla základní úroveň rozpočtového stropu postupně klesat:

  • Rok 2021: 145 milionů dolarů
  • Rok 2022: 140 milionů dolarů
  • Rok 2023 (a další roky): 135 milionů dolarů

K žádné změně nedošlo a základní úroveň skutečně klesá. Jedná se však jen o prvotní parametr.

Závody „navíc“, sprinty a inflace

Rozpočtový strop je stanoven pro 21 závodů. Za každý další se strop zvýší o 1,2 milionu dolarů. Problémem jsou zrušené závody – pokud dojde ke zrušení na poslední chvíli, navýšení zůstává.

Dalším parametrem jsou sprinty. Týmy si vyjednaly bonus za každý sprint ve výši 150 tisíc dolarů. Je to trochu absurdní, protože ve sprintu se odjede 100 km, což je podobná vzdálenost jako v tréninku. Týmy ale argumentují tím, že je ve sprintu vyšší opotřebení dílů a také vyšší riziko nehody (jako kdyby se v trénincích nebouralo).

Vloni a letos byla tři sprinty, takže to je dalších 450 tisíc dolarů. V příštím roce bude sprintů šest, takže jsme na částce 900 tisíc dolarů. Kromě toho se diskutuje o individuálních bonusech v případě velké nehody.

V neposlední řadě je ve hře inflace. S pojmem inflační doložka se můžete setkat i v běžném životě a najdeme ji také ve finančních pravidlech F1. Týmy sídlí v různých zemích (byť většina v Británii) a F1 je globální sport, takže se v úvahu bere jakási „globální inflace“ nebo přesněji inflace v zemích G7 (Francie, Itálie, Japonsko, Kanada, Německo, Spojené království a USA). Pro konkrétní sezónu je rozhodující inflace v září předešlého roku.

Podle Auto Motor und Sport se však týmy, F1 a FIA dohodly, že se v příštím roce vezme v úvahu inflace v zemích G7 z března 2023. 

Vloni v září byla inflace pod 3 %, což znamenalo, že se rozpočtový strop zvyšovat neměl. Později ale i kvůli ruské agresi na Ukrajině inflace stoupla, a tak se nakonec 9 týmů z 10 (proti měl být Alpine) dohodlo na zvýšení letošního stropu o 3,1 %, což bylo 4,6 milionu dolarů.

A v příštím roce?

Základní hodnota rozpočtového stropu je 135 milionů dolarů. K tomu musíme připočítat bonus za nadlimitní počet závodů ve výši 3,6 milionu (3 x 1,2), dále 0,9 milionu za šest sprintů. A dále inflační doložku – letošních 4,6 milionu + podle inflace v březnu. Pokud bychom vzali současnou inflaci, bylo by to dalších asi 10 milionů.

Z původních 135 milionů dolarů se tak dostáváme na zhruba 154 milionů, což je asi 114 % původního limitu a je to také více než v roce 2021.

Doporučujeme

Články odjinud