Rozpočtový strop by mohl být už za dva roky. Takhle může vypadat

Mluví se o tom už léta. Někteří se za to modlí, jiní jsou spíše proti. Řeč je o rozpočtovém stropu. Zaveden by mohl být už za dva roky.
Rozpočtový strop by mohl být už za dva roky. Takhle může vypadat

Před pár dny přišla FIA společně s novým vedením F1 s obrysy motorů pro rok 2021. Minimálně u Mercedesu a Renaultu se to nesetkalo se zrovna vřelým přijetím a čekají se složitá jednání. 

Za pár dní chtějí obě organizace mezi týmy a výrobce hodit další granát – rozpočtový strop.

Existují dvě cesty, kterými můžete snížit náklady v F1. V prvním případě jsou to technická pravidla – omezíte vývoj, testování apod. Druhá cesta je ekonomická – zavedete rozpočtový strop.

McLaren chce rozpočtový strop a je ochoten se vzdát bonusů

McLaren chce rozpočtový strop a je ochoten se vzdát bonusů

Rozpočtový strop vypadá na první pohled jednoduše, ale ďábel je ukrytý v detailu. Záleží nejen na částce, ale také na tom, co vše do rozpočtových mantinelů zahrnete a jak to budete úspěšně kontrolovat. 

Rozpočtový strop od roku 2019

Podle Auto Motor und Sport je představa taková, že do rozpočtového stropu se nebudou zahrnovat platy jezdců, managementu a marketingové výdaje. Definován nebude maximální počet zaměstnanců ani vyrobených dílů. 

Rozpočtový strop má být zaveden od roku 2019. V prvním roce by byl pouze zkušební – za jeho překročení nebudou týmy sankcionovány. 

Force India navrhuje rozpočtový strop ve výši 150 milionů dolarů

Force India navrhuje rozpočtový strop ve výši 150 milionů dolarů

V případě týmů se sídlem ve Velké Británii by mohla být kontrola relativně jednoduchá, protože musí své účetnictví předkládat již dnes místním úřadům a k datům se lze dostat. 

Obecně ale bude kontrola fungovat tak, že každý tým dostane nezávislého auditora, který bude v týmu pracovat na plný úvazek, ale placen bude FIA.

Otázkou zůstává, jaká částka bude použita pro maximální limit. Je zřejmé, že to nebude pevná suma, ale částka bude postupně klesat, aby mohly velké týmy své rozpočty snížit postupně a zdravým způsobem.

Největší týmy doufají, že se spirála zastaví na 200 milionech euro. Podle Auto Motor und Sport to ale má být o 50 a dokonce možná až o 100 milionů méně. 

Foto: Getty Images / Clive Rose   

Diskuze (74) Další článek: Bojovat ne, Verstappen chce kroužit v čele závodu
10. prosince | Zajímavé. Podle webu odkaz míří bývalý šéf Porsche v LMP1 Andreas Seidl do vedení McLarenu.
7. prosince | Oprava: Gala FIA zdá se už teď. odkaz
6. prosince | Toto Wolff prozradil, že si při oslavách titulu poranil přední zkřížený vaz.
6. prosince | Jak se vám líbila letošní sezóna? Oznámkujte ji jako ve škole