Přehledný servis před Velkou cenou Velké Británie.
Vypadá to, že letos se s tratí v Silverstonu vidí formule 1 naposledy. Od příštího roku chce Bernie Ecclestone přestěhovat závod do Doningtonu. Je to škoda. Jaká umí být na Silverstonu legrace, je vidět například na videu z roku 1988 ZDE. Ten rok v Británii kraloval Ayrton Senna před Nigelem Mansellem a Alessandrem Nanninim.
Britská velká cena se jezdí od roku 1950, v kalendáři nechyběla ani jednou. Začínala právě na Silverstonu. Mezi lety 1955 a 1962 se několik závodů jelo na okruhu Aintree. Od roku 1963 do roku 1986 se Silverstone střídal s Brands Hatch.
• V roce 1976 se jelo právě na Brands Hatch. A byla z toho největší kontroverze sezony. Hned po startu došlo k nehodě mezi dvěma ferrari Nikiho Laudy a Claye Regazzoniho. Připletli se k tomu i Jacques Laffite a James Hunt, který si v potyčce na svém mclarenu poškodil zavěšení. Závod byl zastaven. Když ho znovu odstartovali vedl Lauda, ale Hunt ho předjel v 45. kole a zvítězil. Pro nepamětníka dnes není jednoduché zjistit, v čem byl tehdy hlavní problém. Faktem je, že Hunt byl později vyloučen ze závodu oficiálně kvůli tomu, že použil rezervní auto. To prý ale Lauda a Regazzoni měli také. Na videu TADY se zase Teddy Mayer a Brian Jones tváří, jako by největší prohřešek Hunta byl, že se po nehodě vrátil do boxů zkratkou a nedokončil kolo. Aféra se každopádně táhla ještě dva měsíce. Ferrari protestovalo proti tomu, že vedení závodu vůbec pustilo Hunta na restart, a v září roku 1976 uspělo s odvoláním. Za vítěze vyhlásili Laudu. Druhý se klasifikoval Jody Scheckter a třetí John Watson.
• V roce 1999 zažil na Silverstonu Michael Schumacher svou asi nejvážnější nehodu. Hned v prvním kole vyletěl ze zatáčky Stowe a v plné rychlosti narazil do bariéry. Schumachera tehdy na startu předjeli Coulthard a Irvine. Když se Němec snažil dostat zpět před Irvinea, selhaly mu brzdy. Závod byl po jeho nehodě zastaven.
„Byl to zvláštní pocit, vážně jsem si myslel, že umírám. Ležel jsem na zemi a všechno kolem mě bylo tmavé. Srdce mi bylo hlasitěji a hlasitěji, ale zároveň taky pomaleji. Čím slabší jsem měl puls, tím tmavší to kolem mě bylo. Pak mi srdce přestalo být úplně. Trvalo to jen chviličku, pak se hned vrátil všechen ten hluk i světlo. V tu chvíli jsem si pomyslel: Aha, tak takhle to vypadá…“ popsal později Schumacher.
Při nehodě utrpěl zlomeninu pravé nohy a kvůli operaci zmeškal šest závodů. „Hned jak jsem šlápl na brzdu, věděl jsem, že to nedopadne dobře. Byl to nepříjemný pocit, řítit se plnou rychlostí do bariéry. Zkoušel jsem vystoupit z auta hned po nárazu, ale nešlo to. Nemohl jsem dostat nohu z kokpitu. Pneumatiky se vmáčkly do šasi a měly podíl i na mé zlomenině. Byl to vážně strašný zážitek. Chtěl jsem ven, ale nešlo to,“ vyprávěl. Záznam nehody ZDE. Závod vyhrál David Coulthard před Eddiem Irvinem a Ralfem Schumacherem.
• Závod v roce 2003 poznamenal muž jménem Neil Horan. Ten v jedenáctém kole vnikl na trať v části Hangar Straight a běhal kolem projíždějících aut. Mával při tom transparentem „Čtěte Bibli, Bible má vždy pravdu.“ Berniemu Ecclestonovi tím dodal další důvod pořadatele na Silverstonu nenávidět. Jen o rok později Horan narušil maratónský běh na olympiádě v Aténách a do té doby vedoucího běžce připravil o vítězství. Letos se Horan objevil v britské obdobě soutěže X-Factor. Dnes dvaašedesátiletého kněze vyloučili z církve už před lety, protože strašil lidi blížícím se koncem světa. Horanův běh po Hangar Straight TADY. Závod vyhrál Rubens Barrichello před Juanem Pablem Montoyou a Kimim Räikkönenem.
• Vloni bylo na Silverstonu psí počasí. Lewis Hamilton předvedl ze čtvrtého místa fantastický start. Předjel Räikkönena a Webbera a ohrožoval i týmového kolegu Kovalainena na pole position. Na první místo se nakonec dostal ve čtvrtém kole. Zatímco precizního Hamiltona tým prosil, aby v dešti nejezdil až tak rychle, ostatní jezdci měli úplně jiné starosti. Především jízda Felipeho Massy vstoupila do dějin. Brazilec chytil během závodu hned několikery hodiny a ten trapas bude mít přišitý na doživotí. I Marka Webbera připravil o slušný výsledek smyk. Z druhého místa se hned po startu propadl na konec pole. Největší masakr začal za půlkou závodu, kdy déšť zesílil na průtrž. Té využila Honda, která stihla nasadit mokré pneumatiky ve správnou chvíli a Button s Barrichellem pak kličkovali mezi soupeři jako králíci lesem. Rubensi Barrichellovi to vyneslo konečné třetí místo. Button skončil v kačírku, stejně jako Piquet a Kubica.
„Tým mi hlásil: Máš náskok 48 sekund, jsi o pět až osm sekund rychlejší než ostatní. Říkal jsem si: No počkat, co je? Vždyť na to nijak zvlášť nešlapu, jedu si v pohodě…,“ popisoval svůj závod Hamilton. „Nechtěl jsem zpomalovat, protože jakmile to uděláte, můžete ztratit soustředění,“ dodal. Cílem projížděl o celou minutu dřív než druhý Heidfeld. Oficiální video ZDE.
Základní čísla (poskytla FIA a Renault)
Počet kol |
60 |
Počet zatáček |
17 |
Délka okruhu |
5 141 m |
Délka závodu |
308,355 km |
Jízda na plný plyn |
66% |
Zpomalení kvůli palivu |
10kg=0,36s |
Přibližná potřeba |
1 kolo=2,45kg |
Strategie zastávek: |
|
Na jednu |
32. – 35. kolo |
Na dvě |
21. – 30. a 40. – 45. kolo |
Na tři |
16. – 22. a 32. – 37. a 46. – 50. kolo |
Ti nejúspěšnější
Jezdec |
Vítězství |
Léta |
Jim Clark |
5 |
1962 – 1965, 1967 |
Alain Prost |
5 |
1983, 1985, 1989, 1990, 1993 |
Nigel Mansell |
4 |
1986, 1987, 1991, 1992 |
Jack Brabham |
3 |
1959, 1960, 1966 |
Niki Lauda |
3 |
1976, 1982, 1984 |
Michael Schumacher |
3 |
1998, 2002, 2004 |
VELKÁ CENA VELKÉ BRITÁNIE (v posledních deseti letech)
Vítězové
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
1999 |
|
David Coulthard |
McLaren MP4-14 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:32'30.144 |
2000 |
|
David Coulthard |
McLaren MP4-15 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:28'50.108 |
2001 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-16 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:25'33.770 |
2002 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:31'45.015 |
2003 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F2003-GA |
Ferrari 3.0 V10 |
1:28'37.554 |
2004 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:24'42.700 |
2005 |
|
Juan Pablo Montoya |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:24'29.588 |
2006 |
|
Fernando Alonso |
Renault R26 |
Renault 2.4 V8 |
1:25'51.927 |
2007 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1:21'43.074 |
2008 |
|
Lewis Hamilton |
McLaren MP4-23 |
Mercedes 2.4 V8 |
1:39'09.440 |
Vítězové v kvalifikacích
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
1999 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-14 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'24.804 |
2000 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F1-2000 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'25.703 |
2001 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2001 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'20.447 |
2002 |
|
Juan Pablo Montoya |
Williams FW24 |
BMW 3.0 V10 |
1'18.998 |
2003 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F2003-GA |
Ferrari 3.0 V10 |
1'21.209 |
2004 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-19B |
Mercedes 3.0 V10 |
1'18.233 |
2005 |
|
Fernando Alonso |
Renault R25 |
Renault 3.0 V10 |
1'19.905 |
2006 |
|
Fernando Alonso |
Renault R26 |
Renault 2.4 V8 |
1'20.253 |
2007 |
|
Lewis Hamilton |
McLaren MP4-22 |
Mercedes 2.4 V8 |
1'19.997 |
2008 |
|
Heikki Kovalainen |
McLaren MP4-23 |
Mercedes 2.4 V8 |
1'21.049 |
Nejrychlejší kola
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
km/h |
1999 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-14 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'28.309 |
209.536 |
2000 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-15 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'26.217 |
214.663 |
2001 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-16 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'23.405 |
221.900 |
2002 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'23.083 |
222.760 |
2003 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F2003-GA |
Ferrari 3.0 V10 |
1'22.236 |
225.054 |
2004 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'18.739 |
235.049 |
2005 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'20.502 |
229.902 |
2006 |
|
Fernando Alonso |
Renault R26 |
Renault 2.4 V8 |
1'21.599 |
226.811 |
2007 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'20.638 |
229.514 |
2008 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2008 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'32.150 |
200.842 |