Rozhovor se šéfem Pirelli: Diváci pochopili, co je naším úkolem

Pirelli se vydalo do nové sezony 2012 statečně. Po oťukávání během ročníku 2011 přichystalo nové směsi i označení. Záměrem je již pěknou podívanou ještě zatraktivnit.
Rozhovor se šéfem Pirelli: Diváci pochopili, co je naším úkolem

F1sport.cz dostal možnost sednout si s marketingovým ředitelem Pirelli pro Českou republiku a Slovensko Zdeňkem Vaclem právě u příležitosti představení nových pneu pro nadcházející sezonu F1. A zvládl s ním probrat témata související nejen s formulí 1.

Otázka: Pneumatikářský průmysl je úzce spjatý s tím automobilovým. Ten se vyznačuje různými krizově ekonomickými výkyvy. Přišla krize, pak slibné oživení a zase útlum. Je to vidět také na číslech dodavatelů pneumatik?

Zdeněk Vacl: Přesunuli jsme těžiště obchodních zájmů na východoasijské a jihoamerické trhy. Zejména silné zastoupení máme v Brazílii, kde je naše firma vnímána jako hospodářský pilíř. Hodně investujeme do kultury, vzdělání, do společnosti obecně. Takže se dá říci, že z našeho pohledu byla krize překlenuta právě těmito aktivitami v oblastech, kde tak velké ekonomické výkyvy jako v Evropě nenastaly. Citlivě jsme reagovali na změnu globální ekonomiky a utlumili výrobu pro zajištění efektivity výroby a minimálního zásahu do počtu pracovních míst. Přišlo rychlé oživení a nárůst, ale chyběly výrobní kapacity, neboť nastartování trvá déle než útlum. Čelili jsme omezením vyplývajícím ze subdodavatelských kontraktů, dodavatelským smluv na suroviny, zejména kaučuk, jehož cena rostla. Růst originální výbavy, což jsou záležitosti prvomontáže, kdy se pneumatiky na auta montují již ve výrobě, byl patrný zejména v Číně, kde za minulý rok bylo registrováno více 17 milionů nových vozů. To je extrémní číslo. Pro naši společnost rozprostřenou nad všemi světovými trhy nebyla krize tak znatelná.

Otázka: Znamená to tedy, že se zaměřujete na ‚silné‘ trhy, zatímco se snažíte udržet poslední obchodně-bojové jednotky na trzích typu Evropa?

Zdeněk Vacl: Vyplývá to z ekonomického vývoje. Naší strategií na následující období, je upevnění a posílení pozice v segmentu prémiových pneumatik. Máme dlouhodobou historii, zavedli jsme úzkoprofilové pneumatiky, opíráme se o originální příslušenství z pohledu prací při vývoji a osazování pneumatik pro nejprestižnější světové automobilové výrobce. Klademe důraz na kvalitu v rámci nových opatření Evropské unie, která aplikujeme ještě před tím, než vejdou v platnost. Ať už se to týká používání aromatických olejů, což jsou speciální přísady svým způsobem zatěžující životní prostředí, norem hlučnosti, přichází štítkovaní pneumatik, rozdělování do energetických kategorií tří parametrů pneumatiky, zavádění standardů pro účinnost brzdění, valivý odpor, hluk. Toto vše se skloubí v odhodlání posílit v oblasti prémiových produktů společnosti Pirelli.

Otázka: Pirelli je aktivní ve třech hlavních oblastech: osobní automobily a motorky, nákladní auta a motorsport. Když bychom začali oblastí osobních vozů: jaké jsou motivační faktory pro nákup produktů? Pro většinu lidí je pneumatika prostě černé něco, co na autě musí být.

Klepněte pro větší obrázek

FOTOGALERIE Z PŘEDSTAVENÍ PIRELLI

Zdeněk Vacl: Není to opravdu otázka vzdělanosti zákazníka. Ale dají se rozdělit do určitých segmentů: po pomyslné ose x přecházíme od racionálních uživatelů, kteří mají pneumatiku za nezbytnou součást automobilu a nepřikládají velkou váhu výběru značky nebo typu, až po ty, kteří pneumatiku spojují se statutem image, jsou nároční na výkon ve smyslu vlastností, které musí pneumatika splňovat. A logicky máme produktové portfolio nastaveno tak, že uspokojujeme potřeby všech zákazníků. Příležitosti pro obutí auto od mini-vozů až po vozy sportovní kategorie nabízí ekologická řada pneumatik pod produktovým jménem Cinturato, v rozlišení jednotlivých produktů, P1, P4, P6 a P7. Vlajkovou lodí zůstává kategorie UHP, neboli Ultra-High Performance pneumatik, nejvyšší kategorie P Zero určená pro zákazníky, kteří v rámci svých priorit kladou na první místo výkon, jízdní vlastnosti, radost, vášeň z jízdy, potěšení, samozřejmě s ohledem na bezpečnost a maximálního využití výkonu auta. Co si budeme povídat, sebesilnější auto je na nic bez kvalitního obutí a styčná plocha představuje rozměr či velikost lidské dlaně, co zprostředkovává styk s povrchem vozovky.

Otázka: Jak je to u nákladních vozů? Tam bude obchodní model asi trochu jiný. Zákazníky budou větší firmy. Na základě jakého přístupu je motivujete?

Zdeněk Vacl: U nákladních aut hraje hlavní roli ekonomika. Ukazatelem jsou věci spojené s náklady na jeden kilometr jízdy. Do toho se z naší strany promítají obrovské zkušenosti a technologie, které jsou nabírány z různých odvětví, včetně motorsportu. Plníme nejpřísnější kritéria Evropské unie a za posledních pět let jsme kompletně inovovali naše produkty. To nám umožnilo nabídnout trhu jeden z nejvyspělejších produktů.

Otázka: Trendy nákladní dopravy krásně kopírují ty ekonomické. Přenáší se tyto trendy i do oblasti odbytu pneumatik pro tento segment, ať už z pohledu prodeje nebo ekonomických výsledků? Je na výsledcích znát současný trend? Nebo se vám přehodnocením například cenotvorby daří s těmito trendy bojovat?

Zdeněk Vacl: U nás vládne relativní spokojenost. I přes krizi v letech 2009 a 2010 se nám díky diverzifikaci obchodních aktivit podařilo nejsilnější propad, zaznamenaný právě v Evropě, překonat skvělými výkony v Jižní Americe a Asii. Trendy zpomalení ekonomiky jsou nejzřetelnější u přepravy zboží a lidí. Jsou to nejcitlivější oblasti – lidé omezují nákupy služeb i zboží, jsou nižší objemy přepravy, spotřeba pneumatik logicky klesá. Jsou to pro nás první signály toho, jak na tom ekonomika reálně je.

Otázka: Pirelli zaujímá celosvětově pátou příčku, je na tom podobně i v České republice?

Zděnek Vacl: Od vstupu na český a slovenský trh jsme pracovali na vytváření kvalitní sítě autorizovaných partnerů, kteří jsou špičkovými profesionály a disponují moderním technickým vybavení pro obsloužení nejnáročnějších potřeb každého zákazníka.  Na obou trzích převládá tržní dominance středních a budgetových značek. Poměr prémiového segmentu, našeho přirozeného prostředí je zhruba 30:70, pro zajímavost poměr v západní Evropě je opačný, tam trh tvoří převážně prémiový segment. V celkových číslech náš podíl odpovídá evropskému průměru, ale pokud bychom šli do jednotlivých segmentů a znovu se zaměřili na to, kde Pirelli má tu nejširší nabídku a patří ke špičkám, tak tam jsou pro nás z pohledu České republiky a Slovenska tržní pozice přesahující i 30 %, například u dvacetipalcových pneumatik.

Otázka: Z veřejných prohlášení je zřejmé, že se Pirelli chce zaměřit na movitější zákazníky, majitele vozů luxusnějších značek. Jste přesvědčeni, že to může být cesta k úspěchu?

Zděnek Vacl: Pro výrobce a prodejce prémiových pneumatik je to velice sofistikované. Jedná se o produkty s nejvyšší přidanou hodnotu, nejvyšší marží. Vezmeme-li si typický produkt například pro škodu Octavii, tak deset pneumatik pro tento vůz vydělá tolik, co jedna prémiová guma. Je to logické s ohledem na konkrétní možnosti výrobních kapacit a investic, které máme k dispozici. Společnost se správně rozhodla posilovat a vytvářet hospodářský výsledek investicemi právě do tohoto segmentu.

Otázka: Jak je vůbec postavena konkurenční strategie firmy? Pokud si vezmu typově stejného zákazníka, který si žádá pneu o stejných rozměrech pro stejný typ auta, jak jej mám přesvědčit, že Pirelli je lepší než například Bridgestone? Vypadá to stejně, je to černé. Vědecky jsou maximálně využity kvalitativní a výkonnostní možnosti potenciálu, ale nejsou to stejné pneumatiky…

 Zdeněk Vacl: To asi nelze tak jednoduše popsat, do pozice vytvářeni a budování značky vstupuje spousta vjemů. Můžu mluvit pouze za Pirelli. Za námi stoji více než sto let historie, zkušeností, vývoje. Byli jsme u průlomových okamžiků, které znamenaly posun oboru jako takového. Dlouhodobě se angažujeme v motorsportu, již od roku 1905, kdy se jel historicky první závod z Paříže do Pekingu. Máme na kontě více než sto vítězství v automobilových soutěžích, jsme úspěšní v okruhových závodech v Americe, v soutěžích Le Mans, v Maseratti Trophy nebo Ferrari Challenge. Vrátili jsme se do formule 1, kde jsme dnes exkluzivním dodavatelem. Firma se dlouhodobě angažuje v charitativních projektech, investuje nemalé prostředky do vzdělání v rozvojových zemích, nebo do sportu. Jsme partnerem fotbalového klubu Inter Milán a v Brazílii podporujeme klub Palmeras. Naše značka je spojena dnes s již kultovním kalendářem, jehož tradice dnes čítá 40 let. Spolupráce s prestižními výrobci automobilů vede k většímu sebevědomí, můžeme se hrdě hlásit k dominantnímu postavení, pozitivní vliv přináší výsledky z testů toho, jak si vedou jednotliví výrobci. To vede k tomu, že by se měl zákazník dočkat toho, co očekává. Ten racionálně uvažující potřebuje pneu, která mu bude dlouho k užitku, naopak zákazník pro svůj sportovní styl jízdy určitě najde pneu, která mu dá daleko více než konkurence, opojný pocit a radost z jízdy na bezpečné úrovni.

Otázka: Dotkli jsme se motorsportu a formule 1.  Předchozí dodavatel pneumatik opustil, nutno říci překvapivě, formuli 1, protože to pro něj bylo nevýhodné. Jinými slovy prodělával. Jak se situace změnila, že Pirelli mělo najednou zájem? Jaký je obchodní model? Co bylo hlavní motivací?

Zdeněk Vacl: Kromě ekonomické změny v zadání, která byla pro Pirelli velmi racionální, se jedná o finanční spoluúčast jednotlivých týmů F1. To byl důležitý moment, pro nás obrovská výzva, abychom přinesli produkt, který svým dílem přispěje k atraktivnosti, vetší show. Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom se posunuli nejen jako exkluzivní dodavatel pneumatik, ale také jako dodavatel emocí a zprostředkovatel vzrušivých a napínavých okamžiků.

Otázka: Máme za sebou první sezonu. Z pohledu reakci laické i odborné veřejnosti to byl úspěch. Jak to vnímá samo Pirelli?

Zdeněk Vacl: Myslím, ze můžeme byt hrdí na to, co jsme dokázali. Tým, který má od vývoje přes produkci až po logistické operace projekt F1 na starosti, odvedl výbornou práci. Sezona byla úspěšná. Dodali jsme 24 tisíc pneumatik suchého typu a téměr 5 tisíc na mokro, z množství předjížděcích manévrů a zastávek v boxech, kterých bylo dosaženo, je patrno, že jsou to zajímavá čísla. Jak ostatně posuzuje sama odborná veřejnost. Závody se výrazně posunuly, nejsou tak nudně rozhodnuté od prvního kola, jsme svědky fantastických výkonů, jezdci z konce startovního roštu jsou schopni atakovat přední pozice, což bylo dříve jen těžko představitelné, a to právě díky citlivosti ve zvolené taktice volby pneumatik.

Otázka: Minulý týden představilo Pirelli v Abú Zabí novou sadu produktů pro formuli 1, podle vlastních slov firmy se jedná o agresivnější přístup ve volbě směsí. Týmy se prý naučily s pneumatikami zacházet a tak prodlužovat jejich životnost. Čekají nás prý ještě zajímavější závody. Jakým způsobem se Pirelli snaží jít vstříc zajímavosti závodění, ale aby to nebylo současně na úkor bezpečnosti?

Klepněte pro větší obrázek

Zdeněk Vacl: Pirelli vyvinulo nový integrovaný počítačový systém Racing Tyre System (ROS), který sbírá data a tvoří virtuální databází údajů v reálném čase o stavu každé pneumatiky, výkonu od svého vzniku v továrně až po závodní okruh. Parametry rizik pozorně sledujeme, řídíme a máme je pod kontrolou. Nemá smysl jít cestou zkoušení toho, kde je technologický limit. Není to boj o to, kde ona pomyslná hranice je. Díky naším schopnostem řídíme životnost pneumatik tak, aby to přineslo zajímavé závody. Směs pneumatik může být tady kratší, jinde delší. Ale důležitá je konstrukce pneumatiky. Určitě to neskončí tím, že by se pneumatika hroutila tím, že by byly její možnosti testovány na limit.

Otázka: Ve formuli 1 jsme si zvykli na pneumatiky s produktovým označením P Zero. Již víme, co to znamená. Pro pneumatiky do mokra, tedy pneu s drážkami, zavedlo Pirelli produktové označení Cinturato. Co stojí za tím záměrem?

Zdeněk Vacl: Změna nesouvisí jen se zavedením nového značení pneu pro F1. Písmena jsou větší, zřetelnější, během závodu bude ještě lépe vidět, kterou specifikaci pneumatik ten který pilot zrovna využívá. Z barev bude schopen odvodit, o jakou tvrdost pneu se jedná. Produkt Cinturato je zásadní pro historii Pirelli a její výzkum. V padesátých a šedesátých letech pneumatiky Cinturato radiální konstrukce znamenaly evoluci daného průmyslu, byly vyvinuty jako reakce na novou generaci automobilů tehdejší doby: automobilů nabízejících každému vlastnosti, které byly do té doby pouze u rychlých sportovních aut. Ekologie, úspora energie a bezpečnost, to jsou vlastnosti historické řady pneumatik Pirelli Cinturato.  Logicky se jedná o krok k posílení značky pneumatik Cinturato v běžně spotřebě. Jsou to pneumatiky snadno dosažitelné. Pokrývají rozsah od malých vozů až po vysoce výkonnostní pneumatiky řad P1, P4, P6 a P7 Cinturato. Jsou nosnou a zásadní řadou ve smyslu ekologických pneumatik. V předpokladu po obchodní stránce důležitého výrobního programu jsou opatřeny eko-symboly na své bočnici. Jsou bezaromatické, s nízkou hladinou hluku, s nízkým valivým odporem. Při své výrobě nezatěžují životní prostředí, což je další z aspektů: dnes naše továrny spotřebují daleko méně energie a vody, jsou nízko-energetické. Pneumatiky, které z nich vzejdou, se svým provozem podílí na poklesu produkce emisí, hluku nebo produkci částeček, které pneumatiky uvolňují, což byl právě problém aromatických olejů.

Otázka: Ve formuli 1 jsme tlačeni k tomu, abyste záměrně zkracovali životnost pneumatik, na což si někdy piloti F1 stěžují. Neubližuje to vaší značce?

Zdeněk Vacl: Naše průzkumy z první sezony prokazují, že diváci F1 jsou natolik vzdělaní, že pochopili, jaké zadání Pirelli má. Dokážou ocenit naše úsilí a úspěšné výsledky v nasměrování nominální životnosti konkrétní specifikace pneumatiky na cílové hodnoty, i když dokážeme vyrobit pneu, která vydrží po celý závodní víkend.

Otázka: Typický divák formule 1 už ví, co si má představit pod značkou P Zero. Co si má dnes představit pod značkou Cinturato?

Zdeněk Vacl: Závidím vám, že znáte typického diváka F1. Velmi rádi bychom se k tomu také propracovali. Nicméně to rozlišení je zásadní: P Zero je segment vysokorychlostních pneumatik. Kolekce P Zero, která v tomto roce představuje nový produkt pro super sportovní vozy Pzero Silver, je Pirelli rodinou vysokého výkonu vyvinutou pro automobily s vyšším výkonem a pro ty nejnáročnější řidiče, kteří vyhledávají potěšení společně s bezpečností. Řada P Zero byla vytvořena v roce 1987 a dominuje ve vysoce výkonném segmentu, ve kterém je společnost Pirelli uznávána jako světový lídr. Komfort, vysoký výkon a spolehlivost jsou vlastnosti produktu P Zero, oblíbeného originálního obutí vynikajících modelů Ferrari, Lamborghini, Audi, Aston Martin, Maserati, Bentley, Jaguar, Mercedes, Alfa Romeo, Porsche a BMW, s kterými Pirelli vždy spolupracovalo. Série P Zero (uvedená na trh v roce 2007) zahrnuje P Zero Nero, P Zero Rosso pro sportovní automobily, a P Zero Corsa System pro ještě rychlejší automobily závodního typu. P Zero je také jednou z pneumatik, které byly vyvinuty společností Pirelli pro světový šampionát rallye 2009. Ne náhodou čerpá výroba pneumatik ze zkušeností na závodních okruzích a soutěžních polích. Tyto zkušenosti jsou hlavním prvkem, který je charakteristický pro všechny produkty P Zero.

Cinturato znamená ekologie, zodpovědnost k životnímu prostředí, dlouhodobý výkon a bezpečnost. Pneumatiky Pirelli Cinturato jsou navrhovány a vyvíjeny v laboratořích společnosti tak, aby splňovaly nové požadavky trhu a přispívaly k udržitelné mobilitě. Díky inovačním směsím, konstrukcím a dezénům pneumatiky zaručuje Cinturato snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhelnatého a zároveň garantuje lepší kilometrový výkon a zvýšenou bezpečnost na suchém i mokrém povrchu.  Ve volbě ekonomické varianty najdeme produkty předpřipravené pro sportovní styl jízdy. Lze volit od menších rozměrů, 13 nebo 14 palců, až po 17 nebo 18 palců v označení Cinturato. 

Další článek: Do nové sezony vstupujeme s nejvyššími ambicemi, ozývá se z Ferrari

9:46 | Stejně jako vloni, také letos budou v Bahrajnu tři DRS zóny.
10:10 | Formule E chystá první noční závod... pojede se jak jinak než v Saúdské Arábii. Pojede se na konci února, místní slibují energeticky méně náročné LED osvětlení. Elektrická energie bude z obnovitelných zdrojů.
19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.
18. listopadu | Roman Staněk je aktivní na Instagramu (odkaz) a nově také na Youtube: odkaz

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10