Rozhovor: Sam Michael z Williamsu v Praze

Ari Vatanen nebo Jean Todt?

Technický ředitel Williamsu Sam Michael navštívil Prahu, jak F1sports informoval v sobotu. Jak se našemu magazínu podařilo zjistit, jednalo se o ryze soukromou návštěvu. Českou republiku Michael navštívil s celou svou rodinou. Po zhlédnutí krás české země se pak rodina rozdělila: manželka s dětmi odletěla domů do Londýna a Michael se vydal do Maďarska, kde se o následujícím víkendu jede Velká cena Maďarska.

Přesto Sam Michael poskytl rozhovor vybraným médiím. Mezi nimi byla i televize Nova, která čtenářům svého webu tn.cz přinesla přepis rozhovoru. S laskavým svolením TV NOVA jej nyní přináší i F1sports.

Co si myslíte o válce mezi FIA a FOTA? Váš tým byl z organizace FOTA vyloučen, myslíte si, že F1 je zachráněna?
Formule jedna tu byla dlouhou dobu a bude tu i v budoucnu. Vždy, když dojde ke krizové situaci, tak se najde hodně lidí, kteří nenechají formuli zkrachovat. Každý chce být součástí formule 1, takže pro asociaci FOTA i další organizace je klíčové, aby pokračovala.


Ano, jen málo lidí věří, že by šampionát F1 mohl skončit, ale nějaké novinky se dají očekávat, nebo ne?
Samozřejmě dojde k některým změnám, ale formule 1 bude i nadále. Je větší než jakýkoliv jednotlivec i jakýkoliv tým. A naštěstí tomuhle všichni rozumí. Já sám si myslím, že v posledních několika dnech jednání pokročila a v Paříži jsme se dohodli na klíčových věcech.


Můžete být ohledně této dohody konkrétnější?
První věcí jsou pravidla a na těch už jsme prakticky domluveni. Řekl bych že tak z 99 procent, možná už ze 100. Za druhé Konkordská smlouva. I na té už se prakticky všichni shodli. A poslední věcí, na které se pracuje, je dokument o omezení výdajů, takzvaných finančních stropech. A až se dohodne finální podoba tohoto dokumentu, tak se půjde ke Světové radě motorismu a tím celá ta anabáze skončí.

Myslíte si, že hlavním problémem při jednáních byla osoba Maxe Mosleyho?
Ne. Max má samozřejmě velmi těžkou pozici v čele FIA. Podle mě je to jedno z nejtěžších povolání na světě a hlavně v našem světě motorsportu.


Proč myslíte, že zrovna jeho práce je tou nejtěžší na světě?
Mosley musí stále nalézat rovnováhu mezi tématy důležitými pro FIA, jako je bezpečnost či chránění životního prostředí a zároveň celkovou udržitelností F1. To musí vyvažovat třeba s tím, kolik budou týmy do sezony investovat a rychle se adaptovat na změny.


Takže něco jako matka příroda, která se také snaží udržet rovnováhu prostředí?
Ano, i tak by se to dalo říct. Kalkuluje s tím, že týmy na startovním roštu mají různé schopnosti a možnosti… Některé týmy mohou přijmout změny rychleji, jiné pomaleji. Max tohle vše musí respektovat. Takže já mu určitě jeho práci nezávidím, v jeho pozici si prostě kamarády neuděláte. Je to stejné, jako byste byl prezidentem nebo předsedou vlády. Vždy se najde někdo, komu se vaše rozhodnutí nebudou líbit.


Co můžete říct k politice asociace FOTA? Hodně se v ní angažovalo třeba Ferrari, Renault či Red Bull...
Tak k tomuhle je těžké se vyjadřovat. Já sám v tom nejsem moc zainteresován. FOTA se prezentuje jako skupina s určitým názorem, ale nemyslím si, že by FOTA byla pro vývoj F1 nějak důležitá, protože FOTA hlasuje jako skupina a ne podle toho, co se děje uvnitř té skupiny. Nerad bych to dál komentoval.

Váš tým Williams už v asociaci FOTA nepůsobí. Můžete říct proč?
Williams v době podání přihlášek pro příští sezónu se do asociace FOTA přihlásit musel. Byli jsme pod smlouvu s Maxem Mosleym a Berniem Ecclestonem, takže jsme se prostě museli přihlásit. Williams podniká pouze ve výrobě závodních vozů. Nemáme výrobnu cestovních aut ani energetických nápojů, jako ostatní týmy. Takže když se něco nepovede, nemůžeme se spoléhat na nějaký další bussiness, protože prostě žádný nemáme.


O tomhle ale FOTA musela vědět...
Ano, když jsme se do Asociace týmů přihlašovali, všem jsme tohle řekli, všichni s tím byli obeznámeni. Řekli jsme jim: "Ať se stane cokoliv, my se prostě do seriálu F1 musíme přihlásit, protože nemáme na výběr.“ A poté, když ta situace nastala, a my se do seriálu přihlásili bezpodmínečně, tak nás suspendovali. Já si ale myslím, že až se vše zas vrátí do starých kolejí, tak nás FOTA přijme zpět a zas budeme plnohodnotným členem. Možná už to bude teď v Budapešti.


Co si myslíte o nových týmech ve Formuli 1? Bude to přínosem?
Myslím si, že ano. Pro formuli jedna je to jen dobře. Každý tým, který je v F1 etablovaný, byl někdy novým týmem, stejně jako Williams v 70. letech. Pokud ty tři nové týmy, co se přihlásily, budou silné a dokáží v F1 přežít, bude to pro náš sport jen dobře.


V dubnu se bude volit nový šéf FIA. Kdo je Vaším favoritem? Jean Todt či Ari Vatanen?
Náš tým nemá vyhraněný názor. Pouze doufáme, že ať už to bude kdokoliv, tak bude pokračovat v prosazovaní hodnot asociace FIA. Navíc náš tým ani o šéfovi FIA nehlasuje, takže zůstáváme neutrální.

Další článek: Rosbergovi zbývá na stupně vítězů poslední krok