Rozhovor: S Martinem Strakou o závodě 24h Le Mans

Program v Le Mans už běží na plné obrátky. Start závodu bude v sobotu v 15:00, kdy jezdce odmává do legendární čtyřiadvacetihodinovky Fernando Alonso.
Rozhovor: S Martinem Strakou o závodě 24h Le Mans

Na nejen letošní Le Mans jsme se zeptali u nás jednoho z nejpovolanějších. Martin Straka je jedním z komentátorů závodu už řadu let a před pár dny byl i osobně na testech přímo na francouzském okruhu. 

Fotogalerie: Le Mans fotoaparátem Martina Straky  

Fotogalerie: Le Mans fotoaparátem Martina Straky  

1. Le Mans a Martin Straka. Kolik závodů jste už komentoval a kolik jich viděl i osobně?
Komentuji nonstop od roku 2007. První rok to bylo přímo v Le Mans pro Galaxii Sport, byl jsem v tandemu s kolegou a kamarádem Tomášem Richtrem. Od dalšího ročníku závod a vše okolo něj vysílá Eurosport. Z jeho pražského studia komentujeme s Bélou En a Zdeňkem Míkou. V Le Mans jsem byl třikrát, naposledy 1. června jako fotoreportér oficiálního testu.


2. V Le Mans jste byl během testů na přelomu května a června. Co vás tam nejvíce zaujalo?
Cha! To je na knihu…Jeli jsme v tandemu, s kamarádem malířem motorsportu Tomem Havláskem a už cestou tam, nějaký třináct a půl hodiny, jsme povídali a povídali o Le Mans a spol. Spali jsme tam tři noci, takže bylo dost času i na procházku, projížďku dráhy. Osahali jsme si tak celou část okruhu, která se stává závodní tratí jen pro 24hodinovku. Od Tertre Rouge po zatáčky Porsche. Magie… Samotný test byl ohorumující. Všichni jeli jako v závodě! Od rána do večera. Přišlo 24 000 platících diváků. Za osmnáct jurajů, jak říkám eurům, měli vstup všude kromě boxů. No, abych odpověděl stručně, nejvíce mě zaujaly, jak jinak, rakety s koly, čili speciály LMP1. Jak drze katovaly obrubníky ve čtyřzatáčce Ford! Jak šílenou rychlostí letěly táhlou pravou zátočinou k oblouku Dunlop! Jak každý z nich má zcela jinačí zvuk!

3.  Kdybyste mohl vybrat tři závody, které vám utkvěly v paměti a to ať už z negativních nebo pozitivních důvodů, které by to byly?
Hmmmm, tak to je ale otázka, panečku. Doslova zlomem mého života byl film Le Mans. Šestiletý Martin se starším bratrem Vítem, kino Luna, Ostrava-Zábřeh, první řada a Hunadieres přes celé širokoúhlé plátno. A výběr ze samotných závodů je bez míry těžký, bylo jich tolik… Ale třeba Grand Prix Brno 1983, bylo mi patnáct a miloval jsem Zdeňka Vojtěcha s Břetislavem Engem. Tenkrát jeli s BMW 635 CSi Hartge, asi 150 000 diváků, československý bavorák bojoval až do defektu v Bosonohách na druhém místě. Dodnes to všechno vidím. Ohromující byl také závod Indycars v Texasu. Zvuk, rychlost, kulisa…

Klepněte pro větší obrázek

4. Vytrvalostní závody a to hlavně ty čtyřiadvacetihodinové jsou velmi náročné a to nepochybně i pro komentátory. Jak se udržujete v koncentraci a jak moc je to těžké v neděli kolem poledne?
Le Mans a závody vůbec jsou pro mě láskou, vášní. Jedno, jestli komentuju nebo fotím, takže věci jako únava neřeším. Samozřejmě, kdy je neděle odpoledne, když je po všem, vše z vás postupně padá a cítíte jakousi sladkou únavu. Vždy se jdu projít Prahou, v oblíbených podnicích si dám cosi Plzeňského a pak s sebou seknu. A spím, dokud se neprobudím. Během samotného přenosu piju nejvíce obyčejnou vodu, výborná je Cesmína paraguajská, a vidíte, letos jsem si nádobíčko na tuhle dobrotu nevzal… Mám rád kávu, takže tu si také dávám, ale u mě je to spíš záležitost chuťová, než k povzbuzení. Vždy mám u sebe také Vincentku či pastilky z ní, protože hlasivky drobátko zabrat dostanou.

5. Loňský závod poznamenala nehoda Allana Simonsena, který bohužel zaplatil daň nejvyšší. Udělaly se nějaké změny v oblasti bezpečnosti? Ať už se jedná o změny trati nebo pravidel?
Bezpečnost je stále na prvním místě, takže se s ní pracuje bez ustání. Allanova rána byla hrozná, strašná, děsivá. Bohužel se sešly všechny možné špatné okolnosti, které sehrály tragickou roli. Při testu jsem si všiml, že právě v Tetre Rouge je nový asfalt.

Klepněte pro větší obrázek
Martin Straka, Béla En a Federico Filippi


6. Fanoušci formule 1 asi letos budou sledovat především garáž Porsche, za které nastoupí Mark Webber. Odjet první závod je ale náročné, týmy se potýkají se spolehlivostí apod. Myslíte, že Porsche může překvapit nebo to bude v LMP1 jen souboj Audi a Toyoty?
Rozhodně! A nikoli překvapit, protože s Porsche se počítá naplno. Osobně bych to této značce přál, když jsem jak klučík začal vnímat Le Mans, bylo to s Porsche, mým první hrdinou závodu byl Jacky Ickx s Porsche atd… Takže nás čeká souboj tří továrních týmů. Jen musím přiznat, že po testu, který jsem si dal naživo, jsem si uvědomil, že Toyota vypadá neporazitelně. Le Mans je Le Mans, takže stát se může cokoli, ale pro mě Toyota favoritem.

7. V budoucnu má do LMP1 zavítat Nissan. Myslíte, že přijdou i další značky? Hodně se spekuluje o Ferrari, které by mohlo využít současné pohonné jednotky z formule 1. 
Návrat Nissanu je skvělou novinkou a Ferrari? Od chvíle, kdy vešlo ve známost, že letošní Le Mans startuje Fernando Alonso, myslím na jedno jediné – že o víkendu nám Luca di Montezemolo oznámí vstup Ferrari do LMP1. A pokud se tak stane, WEC a Le Mans se vrátí do 80. let, čili do éry skupiny C, která byla neuvěřitelně kvalitní, populární, krásná.

8. Také v Le Mans máme hybridní motory. Je tohle podle vás správná cesta?
Je to vývoj. Ohromně drahý a složitý, ale je to vývoj. Hlavní je, že závody jsou naparádu. A když jsme u techniky, nebavil mě zvuk turbodieslů Audi a Peugeot, to byly vážně traktory. Ovšem hybridy jsou kouzelné – Toyota řve jako normální závodnička, Porsche méně a Audi vůbec! Audi je úplně tiché. Ovšem i v tom je kus démonického kouzla. Jen si představte, jak se třeba k oblouku Dunlop řítí tou šílenou rychlostí a vy jen zíráte na to ultrarychlé ticho.

9. Jsem zastáncem toho, že v motorsportu má hrát důležitou roli také strategie. Třeba v F1 už tomu tak po zákazu testování a dalších změnách není. V Le Mans ale strategie poměrně důležitou roli hraje. Souhlasíte s tím, že strategie do závodů patří? 
O tom přece žádná. A právě v Le Mans hraje strategie obrovskou roli. Ale ještě důležitější je jistota, že každá, sebelepší strategie se během tohoto maratonu ikskrát zbortí. Když zaprší. Když se bourá a na trať vyjede safety car. Kdykoli.

10. Pro fanoušky motorsportu je Le Mans něco jako Vánoce a to mimo jiné také díky vašemu komentování a hostům. Máte už představu, koho letos přivítáte na Eurosportu?
Ale pro mě to je také Ježíšek! Děkuju za slova ke komentování, už zase se nemůžu dočkat… Měl by přijít český pan Le Mans Tomáš Enge, malíř motorsportu a milovník Le Mans Tom Havlásek a také Miroslav Kočárek, který v Le Mans sloužil jako traťový maršál. Máme také poutavé ceny do diváckých soutěží, ale to si nechám jako překvapení. Diváci se včas dozvědí, co je čeká.

Foto: Tomáš Havlásek, Josef Žáček

Další článek: Video: Los MiniDrivers a GP Kanady 2014

17:06 | Zandvoort by prý raději letošní závod zrušil a soustředil se na příští rok, než aby se jelo před prázdnými tribunami.
11:18 | Mistr světa z roku 1997 a současný glosátor dění ve světě motorsportu Jacques Villeneuve dnes slaví 49 let.
7. dubna | Tak ne zřejmě ale už určitě..
7. dubna | Formule 1 zřejmě prodlouží "letní přestávku", která běží nyní (uzavření továren) z 21 dnů za 35 dnů.