Rozhovor s Mariem Andrettim nejen o návratu F1 do USA

Bývalý mistr světa přiblížil v rozhovoru pro oficiální stránky šampionátu aktuální situaci kolem nově budovaného Okruhu Amerik v texaském Austinu a také to, jak vnímá současnou formuli 1.
Rozhovor s Mariem Andrettim nejen o návratu F1 do USA

Mario, Okruh Amerik je v USA prvním, který byl účelově vystavěn, aby hostil formuli 1. Otázka zní, proč to trvalo tak dlouho? Jsou Texasané více vizionářští?

Mario Andretti: "Ha, jediné, co můžu říct, je díky Bohu za Texasany. Ano, chce to vizi ujmout se projektu, jakým je tento. Můj obdiv patří investorům - každému, který do toho byl zapojen a který věří v náš sport. Je to velký přínos motorsportu. Když přijde řeč na tratě v Americe, máme mnoho velmi tradičních okruhů, ale co se týče úrovně kvality, která je od nich v současnosti očekávána, jsou velmi podřadné. Abych to zkrátil, netuším, proč to trvalo tak dlouho, důležitě ale je, že ji tu máme." (smích)

Proč měla formule 1 ve Spojených státech v posledních letech takové potíže - protože za vaší doby byla tak rozsáhlá? V minulosti byly ve Spojených státech dokonce tři závody v roce, pak přišla najednou pauza. Co to způsobilo?

MA: "Stabilita. Je to tak jednoduché. Měli jste Watkins Glen, měli jste Phoenix, měli jste Long Beach - měli jste tolik míst, ale žádnou stabilitu. Pokud nemáte stabilitu, nemáte se na co těšit a dělat si plány z roku na rok. To je podle mého názoru obrovský aspekt toho, proč se formule 1 stala méně populární. Z pohledu fanouška tu musí být něco, na co se může těšit - a to tu scházelo. Takže konečně to tu bude."

Jak je důležité, kde ve Spojených státech to bude?

MA: "Dokud to bude dobré, tak si nejsem jistý, jestli záleží na tom, kde to bude. (smích) Texas bude skvělým hostitelem. Austin toho má hodně co nabídnout, takže to bude skvělé pořadatelské město. Texas je velmi přístupný, má dobrou přístupnost z Jižní Ameriky s obrovskou základnou fanoušků formule 1. Myslím si, že strategicky je to daleko lepší, než by si lidé mohli myslet."

Právě jste se vrátil ze stavby: kterou trať vám to připomíná?

MA: "Hermann Tilke se do ní snažil zakomponovat některé slavné tratě - má v sobě něco málo ze Silverstonu, něco málo z Hockenheimu - nakonec má ale každý okruh svůj vlastní charakter. To, co je velmi důležité, je, že tu máte změny v převýšení, což vytváří charakter okruhu na jeho začátku. Pak musíte zahrnout předjíždění. To je super důležité. Zdaleka mojí nejoblíbenější částí tratě bude zatáčka číslo jedna - která vede nahoru. Po cílové rovince jedete nahoru a pak tvrdě na brzdy a doleva. To vybízí k předjíždění."

Jak vidíte formuli 1 z pohledu diváka?

MA: "Miluju ji. Právě teď si formule 1 užívá své nejlepší časy, bez debat. Technologický faktor je dobrý; stále je to individuální; vozy jsou velmi odlišné - ale stále dosahují stejných výkonů. To je to úžasné. Lepší už to být nemůže. Takže bych řekl, neměňte to, protože produkt je fantastický. (smích) O sezoně, jakou je tato, sníte. Myslím si, že nikdo není schopný předpovědět výsledek závodu - nebo dokonce aspoň první tři jezdce. Dva roky nazpět jsem vám mohl předpovědět první tři v téměř každém závodě - tuto sezonu je to nemožné!"

Když se podíváte na dnešní tratě - široké únikové zóny - a porovnáte je s těmi, na kterých se závodilo v době, kdy jste ve formuli 1 jezdil vy, přejete si, abyste mohl závodit v dnešní době?

MA: "Samozřejmě! Je to pokrok. Když dnes uděláte chybu, můžete se vrátit zpět. Není to tak, že byste tím totálně ztratili celý den. Pro show je to skvělé. Podívejte se na množství vozů, které dnes dokončí závod. Šance dokončit závod, i když jste udělali chybu, tam je. Za mých časů, když jste udělali chybu, tak jste měli 40% šanci na to, že závod dokončíte."   

Další článek: Sauber se chce nyní zaměřit na mezery v kvalifikacích

15:04 | Lamborghini oficiálně potvrdilo, že Stefano Domenicali odchází z pozice šéfa automobilky, aby od ledna 2021 převzal novou prestižní funkci. Očekává se, že nahradí Careye v čele F1.
13:42 | Kvalifikace F2: Cunoda, Daruvala, Schumacher... Schumacherův nejbližší soupeř v šampionátu Ilott odstartuje hned za ním ze čtvrtého místa.
24. září | Lewis Hamilton očekává, že FIA v reakci na jeho kontroverzní tričko z GP Toskánska zavede nová pravidla, ve kterých vyjasní, co je a co není možné.
24. září | Novinář Will Buxton má pozitivní test na koronavirus. GP Ruska tak vynechá.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink Bottas (1:34.923)
2. trénink Bottas (1:33.519)
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10