Rozhovor s Helmutem Markem o Vettelově penalizaci z Hockenheimu

Poradce Red Bullu si stále myslí, že penalizace, jakou komisaři potrestali Sebastiana Vettela po závodě v Německu, byla příliš tvrdá, a navrhuje změnu pravidel. Řekl to v rozhovoru pro oficiální stránky soutěže.
Rozhovor s Helmutem Markem o Vettelově penalizaci z Hockenheimu

Helmute, poté, co byl Sebastian na Hockenheimu penalizován, jste se nechal slyšet, že to podle vás bylo stejné, jako by byl zloději kuřat udělen trest smrti. To bylo zajisté trochu moc. Jsou po téměř jednom týdnu vaše pocity stejné?

Helmut Marko: "Co jsem měl na mysli, bylo, že penalizace byla příliš tvrdá za to, co udělal. To, co už jste se ale nikde nedočetli, bylo, že komisaři FIA mohou uložit pouze dvacetisekundovou penalizaci - nic jiného v pravidlech není. Řekl bych, že by to dávalo velký smysl, kdyby byla tato penalizace rozdělena na pět, deset a dvacet sekund. Ne všechny přestupky jsou stejné, ale zato jsou všechny stejně potrestány - a já si nemyslím, že je to správné. Myslím si, že v tomto případě mohla být udělena pětisekundová penalizace, což by znamenalo, že by skončil třetí - takže by se to vrátilo do původní situace. To by bylo adekvátní."

Takže říkáte, že by situace byla vyřešena, kdybyste nechali Jensona Buttona předjet zpět?

HM: "Ano."

Nakonec - v tak vyrovnaném šampionátu, jaký tu tento rok máme - mohla by teoreticky tato penalizace rozhodnout o titulu? Tři body mohou udělat propastný rozdíl...

HM: "No, samozřejmě, že to byla znepokojující situace, ale zamyslete se nad tím, čím jsme si už prošli. V Malajsii jsme měli problém s Narajnem Kartykejanem, ve Valencii jsme odstoupili, když jsme byli ve vedení, a teď Hockenheim. Takže dramata přibývají - každé z nich může případně rozhodnout o šampionátu - a to vysvětluje, proč má teď Fernando Alonso na Sebastiana čtyřiačtyřicetibodový náskok."

Někteří naznačují, že když se FIA musela smířit s výsledkem té záležitosti s mapováním motoru, vykompenzovali to sportovní komisaři dvacetisekundovou penalizací. Co si o tom myslíte?

HM: "O tom nic nevím. Skutečnost je ale taková, že mu Jenson nenechal dostatečný prostor, takže co jiného mohl Seb dělat? Po závodě jsme se na tu situaci dívali několikrát a, ano, Seb možná najel příliš rázně na levou stranu. Ale takové situace jsme tu již měli. V Bahrajnu byl Hamilton naprosto mimo trať, když předjížděl, a několik let zpátky předjížděl Kimi Räikkönen ne jedno, ale několik aut, když byl mimo dráhu - a nic se nestalo. Ale znova, myslím si, že by časové penalizace měly být rozděleny. Takže když se komisaři rozhodnou sáhnout po penalizaci, měli by mít na výběr více možností, než aby (jen) udělili maximální možný trest." 

Další článek: Pro Hamiltona představuje největší naději na úspěch McLaren, míní Button

9:47 | Red Bull za chvíli uveřejní video, které natáčel v Česku a na Slovensku. Sledujte premiéru živě na Youtube: odkaz
9:05 | U Ferrari očkují nejen zaměstnance, ale začínají očkovat také jejich rodinné příslušníky...
14:43 | Od zítřka začíná platit nová směrnice, která zpřísňuje zátěžové testy ohebnosti zadních křídel.
14:28 | Fernando Alonso se připojil k výzvě UNICEF, aby země G7 darovaly vakcíny proti COVID-19 méně vyspělým zemím. Kromě Alonsa podepsalo výzvu přes 30 dalších ambasadorů UNICEF (například Lionel Messi, David Beckham, Sergio Ramos, Katy Perry).

GP Francie 2021

Pátek 18. června 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 19. června 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 20. června 2021
Závod 15.00