Druhý podnik sezony vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC hostilo portugalské Portimao. Pro Toyotu to byl jubilejní 100. závod ve vrcholném světovém šampionátu sportovních vozů, který japonská tovární stáj oslavila vítězným doublem. Stejně jako ve Spa se z triumfu radovala trojice Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima, Brendon Hartley.
Po sobotní kvalifikaci na tom však nejlépe byl francouzský tým Alpine se starším prototypem LMP 1 A480 Gibson. Pole position s modrým vozem vybojoval Matthieu Vaxiviere a jeho francouzský kolega z posádky Nicolas Lapierre po startu závodu ujížděl na první pozici oběma Toyotám.
Japonské hypervozy GR010 Hybrid však v průběhu závodu srovnaly krok díky delším palivovým stintům. Speciály Toyota na rozdíl od prototypu Alpine využívají hybridní pohonnou jednotku a na portugalské trati zůstávaly déle průměrně o sedm kol.
Právě počet zastávek v boxech byl po osmihodinovém závodu v konečném účtování rozhodující. Alpine sice zaznamenal nejrychlejší kolo závodu (1:30.919; nejlepší kolo Toyoty 1:31.006), hypervozy Toyota se však před vůz francouzské stáje probojovaly skrze pit stopy.
V poslední hodině zajel Alpine k mechanikům podeváté pro poslední dočerpání paliva, přičemž před ním jedoucí Toyota #7 zamířila do boxů poosmé. Štěstím pro „sedmičku“ byl fakt, že pro poslední pit stop zamířila během plné žluté fáze, díky čemuž jí Alpine nevystrnadil z druhého místa.
Nejméně zastávek v boxech absolvovala Toyota #8, jejíž posádce se pravidelně dařilo natahovat jeden stint vůči sesterskému vozu alespoň o jedno kolo. „Osmička“ tak byla u mechaniků jen sedmkrát, přesto se na Sébastiena Buemiho v závěru závodu dotáhl Jose Maria Lopez s Toyotou #7.
Vedení japonské tovární stáje však oběma jezdcům zakázalo vzájemný souboj o vítězství a po dvou řízených změnách na první příčce projel pod šachovnicovým praporkem jako první Sébastien Buemi. Druhé vítězství v řadě po triumfu ve Spa spolu s ním oslavili Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley.
Ve vysokých teplotách v Portugalsku byl osmihodinový závod fyzicky extrémně náročný, viditelně vyčerpaný Buemi se po opuštění kokpitu v parc fermé nemohl udržet na nohou. V televizním rozhovoru si poté stěžoval na bolesti rukou a také se vyjádřil k řízenému měnění pozic s vozem #7. Prý se jedná o „dlouhý příběh a interní týmová pravidla“.
Švýcar je s Nakadžimou a Hartleym po dvou závodech ve vedení šampionátu, posádka Toyoty #8 má na svém kontě 63 bodů. Jezdci Toyoty #7 Mike Conway, Kamuj Kobajaši a Jose Maria Lopez mají po třetí příčce ve Spa a druhém místě v Portimau bodů 43, jediný bod na ně ztrácí posádka Alpine Andre Negrao, Nicolas Lapierre, Matthieu Vaxiviére. Trojice francouzského týmu na druhou pozici z Belgie navázala třetím místem v Portugalsku.
Do závodu WEC také poprvé zasáhl nový hypervůz amerického týmu Scuderia Cameron Glickenhaus, po nehodě Ryana Briscoa s pomalejším vozem Aston Martin a dlouhých opravách v garáži však dojel až na třicátém místě se ztrátou 54 kol.
Tvrdá bitva v LMP 2
Dramatický závěr nabídla osmihodinovka v Portimau ve třídě LMP 2. O vítězství bojovaly dva prototypy Oreca 07 Gibson britské stáje JOTA Sport.
Antonio Felix da Costa ve voze #38 několik kol proháněl týmového kolegu Tom Blomqvista v sesterském prototypu #28 a čekal na pravý okamžik pro finální útok. K tomu se domácí Portugalec, který však v Portimau závodil vůbec poprvé, odhodlal v páté zatáčce a vnitřní stopou se protáhl na první pozici.
Zdařilému manévru v týmové garáži tleskal i Anthony Davidson, bývalý britský pilot F1 se společně s Mexičanem Robertem Gonzalezem střídá s da Costou za volantem.
Na Toma Blomqvista, kterého mimochodem v prvním kole po startu da Costa nárazem roztočil, tak zbylo je místo druhé, které vybojoval se Seanem Gelaelem a Stoffelem Vandoornem.
Vítězové úvodního závodu ze Spa a úřadující šampioni třídy LMP 2 z týmu United Autosports dojeli třetí, poslední stint absolvoval za volantem vozu Oreca 07 Gibson #22 Paul di Resta, který se střídal s Philem Hansonem a Waynem Boydem. Poslední jmenovaný v Portimau zaskočil jako náhradník za Fabia Scherera, kterého ze sestavy vyřadil pozitivní test na Covid-19.
V podkategorii LMP 2 Pro-Am Cup pro posádky, jejíchž součástí je bronzový pilot podle kategorizace FIA, zvítězil švýcarský tým Realteam Racing s posádkou Esteban Garcia, Norman Nato, Mathias Beche.
První bod do mistrovství světa taktéž získala slovenská stáj ARC Bratislava Mira Konopky, která s Ligierem JS P217 Gibson navzdory výletu do kačírku a pobytu v garáži dojela do cíle, kde byla klasifikována na 29. místě absolutního pořadí.
Vítězný double pro Ferrari
Vůbec první návštěva šampionátu FIA WEC na okruhu v Portimau bude dlouho vzpomínána jako závod, ve kterém ve třech třídách ze čtyř získaly týmy vítězný double – Toyota v LMH (a v absolutním pořadí), JOTA Sport v LMP 2 a AF Corse s vozy Ferrari v LMGTE – PRO.
Kvalifikaci ve třídě, která má status mistrovství světa, sice vyhrál čerstvý šampion čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu Kevin Estre s továrním Porsche 911 RSR-19 #92, v závodě však byly silnější italské vozy z Maranella.
Vítězství oslavili Alessandro Pier Guidi a James Calado. Posádka Ferrari 488 GTE Evo #51 po druhém místě ve Spa porazila sesterský vůz #51 dvojice Miguel Molina, Daniel Serra.
Ferrari po dvou závodech převzalo vedení v šampionátu, na nejlepší Porsche #92 Kevina Estreho, Neela Janiho a Michaela Christensena (německý tovární tým absolvoval portugalskou osmihodinovku v rámci příprav na Le Mans s tříčlennou posádkou) zbylo jen třetí místo.
Italská značka se vzpínajícím se koněm ve znaku navíc oslavila vítězství i ve třídě LMGTE – AM, kde vyhráli Roberto Lacorte, Giorgio Sernagiotto a Antonio Fuoco s vozem 488 GTE Evo #47 stáje Cetilar Racing.
Sezona vytrvalostního mistrovství světa sportovních vozů FIA WEC bude pokračovat 18. července šestihodinovým závodem v Monze.