Dramatický finiš, smůla pro Chipa Ganassiho a završení vítězného hattricku pro stáj Wayna Taylora! Portugalec Filipe Albuquerque dovezl prototyp Acura ARX-05 #10 do cíle 59. ročníku čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně na prvním místě.
Od poloviny nejslavnějšího amerického vytrvalostního závodu se modročerný prototyp v barvách tradičního sponzora Konica Minolta pohyboval na čele absolutního pořadí, vítězství se však pro stáj Wayne Taylor Racing na Floridě nerodilo lehce.
Po poslední sérii zastávek se na první místo v Acuře #10 vrátil Albuquerque, na kterého v Daytoně vyšel závěr závodu, jenomže na prahu poslední desetiminutovky se dostal pod tlak ze strany Rengera van der Zandeho v Cadillacu #01 stáje Chipa Ganassiho.
Holanďan van der Zande, který se během závodu střídal i s bývalým pilotem F1 Kevinem Magnussenem, na Albuquerqueho zaútočil ve vnitřní technické sekci, Portugalec však první místo s vypětím všech defenzivních sil uhájil.
Van der Zande se už následně k dalšímu pokusu nedostal, pouhých sedm minut před koncem závodu totiž musel neplánovaně do boxů s defektem pravé zadní pneumatiky. Ten Ganassiho Cadillac v tu chvíli postihl už podruhé, na dohánění ztráty už ale nebyl čas. Na van der Zandeho, Kevina Magnussena a šestinásobného šampiona IndyCar Scotta Dixona tak nakonec zbylo až páté místo.
Zatímco v zázemí Ganassiho týmu všichni vstřebávali hořké zklamání, na týmové zídce stáje Wayna Taylora propukly mohutné oslavy. Filipe Albuquerque projel jako první pod šachovnicovým praporkem a na boxové uličce ho přivítali jeho parťáci z vítězné posádky bývalí šampioni Indy 500 Alexander Rossi a Hélio Castroneves a syn týmového šéfa Ricky Taylor.
Pro Wayne Taylor Racing je to třetí vítězství v Daytoně v řadě a navíc čtvrté během posledních pěti let. Taylora navíc může těšit, že jeho tým zvítězil hned při prvním startu s prototypem Acura. Od roku 2017 do konce loňské sezony IMSA WeatherTech SportsCar Championship totiž tato americká stáj využívala závodní techniku Cadillac.
Necelých pět sekund za Albuquerquem dojel do cíle druhý Kamuj Kobajaši s Cadillacem #48 týmu Action Express Racing. Bývalý japonský pilot F1 a úřadující mistr světa FIA WEC se střídal se sedminásobným šampionem NASCAR Jimmiem Johnsonem, vítězem Indy 500 z roku 2019 Simonem Pagenaudem a s bývalým šampionem DTM Mikem Rockenfellerem.
Úžasný návrat do závodu předvedl tovární tým Mazda s prototypem #55, který krátce po startu nabral ztrátu tří kol vinou závady na převodovce. Trojice Jonathan Bomarito, Oliver Jarvis, Harry Tincknell však bezchybnou jízdou dokázala vybojovat třetí místo.
Kubica se nedostal za volant
Na svoji první čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně nebude vzpomínat v nejlepším Robert Kubica. Polský závodník se totiž během samotného závodu vůbec nesvezl.
S prototypem třídy LMP 2 Oreca 07 Gibson #20 dánské stáje High Class Racing do dění na trati během soboty zasáhli pouze Dánové Dennis Andersen a Anders Fjordbach. Následné selhání převodovky donutilo tým ze závodu odstoupit a kromě vítěze GP Kanady z roku 2008 ani jeden stint neabsolvoval také Ferdinand Habsburg.
Se závodem se v LMP 2 brzy rozloučila i holandská stáj Racing Team Nederland, součástí jejíž jezdecké sestavy je dlouhodobě i Giedo van der Garde.
Vítězství v LMP 2 získal americký tým Era Motorsport s prototypem Oreca 07 Gibson #18. Lídrem jezdecké sestavy byl Francouz s bohatými zkušenostmi z Le Mans i z evropské Le Mans Series Paul-Loup Chatin, který se střídal se Skotem Ryanem Dalzielem, Britem Kylem Tilleym a americkým gentlemanem Dwight Merrimanem.
Přestože je šasi Oreca 07 v rámci LMP 2 nejrozšířenějším na světě, vůz týmu Era Motorsport je i tak více než originální. Jeho barevný design pro letošní Daytonu totiž navrhl šestiletý fanoušek.
Vítězný double pro Corvette Racing
Po roce od závodního debutu první vytrvalostní vítězství pro osmou generaci legendární „korvety“. Americká tovární stáj získala v Daytoně vítězný double s vozy Chevrolet Corvette C8.R ve třídě GTLM pro vozy specifikace GTE.
O vítězství vozu #3 před sesterským speciálem #4 rozhodl druhý ze synů Wayna Taylora Jordan, který v poslední hodině závodu předjel stájového kolegu Tommyho Milnera. Jordan Taylor tvořil vítěznou posádku s Antoniem Garciou a Nickym Catsburgem.
Taylor s Catsburgem se museli po 17 hodinách závodu spolehnout už jen sami na sebe, kontrolní test na koronavirus totiž v průběhu závodu odhalil nákazu u Garcii.
Po celou dobu závodu bojovaly „korvety“ s vozy BMW. Na bavorskou značku a její speciál M8 GTE #24 nakonec zbylo třetí místo, na kterém přejel šachovnicový pás v Daytoně Augusto Farfus. Brazilec se střídal za volantem ještě s hvězdou DTM Marcem Wittmannem a dalšími dvěma továrními piloty BMW Johnem Edwardsem a Jessem Krohnem.
Po sympatickém výkonu zbylo nakonec jen čtvrté místo na tým Risi Competizione a jeho Ferrari 488 GTE #62, ve kterém se střídali tovární piloti značky z Maranella Alessandro Pier Guidi, Davide Rigon a James Calado s dlouhodobou oporou týmu z Houstonu Julesem Gounonem.
Debut pro LMP 3 a double Mercedesu
Od letošní sezony je pátou kategorií šampionátu IMSA WSC třída LMP 3, která se díky implementaci do šampionátu poprvé objevila i v Daytoně.
Historicky první vítězství v rámci Rolex 24 získal v LMP 3 americký tým Riley Motorsports s prototypem Ligier JS P320 #74. Součástí vítězné posádky byl i pilot IndyCar Oliver Askew, jeho dva krajané z USA Spencer Pigot a Gar Robinson a Australan Scott Andrews.
Ve třídě GTD pro vozy GT3 mohou slavit vítězný double šéfové zákaznického programu Mercedesu.
Tým Winward Racing s vozem AMG GT3 Evo #57 a s továrním pilotem Marem Engelem zvítězil před dalším Mercedesem #75 týmu SunEnergy 1. Engel se střídal s Indym Dontjem, Philipem Ellisem a Russellem Wardem.
Kompletní výsledky 59. ročníku Rolex 24 at Daytona ZDE.
Dalším závodem šampionátu IMSA WeatherTech SportsCar Championship bude 20. března 69. dvanáctihodinovka na floridském Sebringu.