Brawn přichází s novým odhalením. Rosberg měl v závěru včerejšího závodu stejně málo paliva jako Hamilton. Bojovat s red bully by prý rozhodně nemohl. Rozhodnutí zachovat pozice tedy bylo oprávněné.
Po včerejší Velké ceně Malajsie atmosféra na stupních vítězů připomínala spíše pohřební hostinu rodiny s nevyřešeným dědictvím než oceňování nejlepších tří v cíli. Mark Webber po svém týmovém kolegovi vrhal nenávistné pohledy, které docela jasně odrážely jeho momentální náladu, na tváři Sebastiana Vettela byla vidět nervozita z toho, jak se jeho chování bude dál řešit, a Lewis Hamilton se až styděl za to, že na podiu vůbec stojí. Zatímco situace u Red Bullu se už zřejmě vyřešila Vettelovou omluvou, z Mercedesu se každou chvíli vyvalí nová vlna informací, která do celé kauzy vrhne nové světlo.
Po včerejších tiskových prohlášeních vypadala situace v podstatě jasně. Hamiltonovi docházelo palivo, Rosberg byl rychlejší a tým se bál o body, takže jezdcům zakázal měnit pozice. Shodli se na tom jak šéf stáje Ross Brawn, tak Toto Wolff, nový šéf motorsportu automobilky Mercedes. Lewis nad situací vyjádřil lítost a Nica označil za jezdce dne, Němec zas řekl, že rozhodnutí týmu chápe.
Teď už včerejší události ale zas až tak jasné nejsou. Ačkoliv totiž ještě včera Toto Wolff Brawnovo rozhodnutí podpořil, přes noc zjevně změnil názor a dnes dopoledne už přichleboval Nikimu Laudovi slovy, že příště už tým jezdce omezovat nebude.
K největšímu zvratu v případu ovšem dochází až dnes v podvečer. Ross Brawn totiž vydává prohlášení, kde uvádí, že Rosberg měl stejně málo paliva jako Hamilton, takže by neměl jedinou šanci skutečně s red bully bojovat.
"Domnívám se, že řešením s nejmenším riskem bylo, aby jezdci zůstali na svých pozicích," prozradil Brawn v rozhovoru pro Autosport. "Nico možná mohl Lewise předjet, ale kvůli palivovému programu, na kterém oba jezdci jeli, neměl šanci dosáhnout většího pokroku a svést souboj s těmi dvěma auty vpředu.
Třetí a čtvrté místo v cíli bylo pro tým skvělým výsledkem a já jsem nebyl připraven cokoliv riskovat. Když jsem potom mluvil s týmem, připodobnil jsem to k muži v poušti, který našel pohár vody. My jsme si chtěli být jistí, že z něj nevylijeme ani kapku," vysvětlil Brawn.
Podle šéfa stáje byl tým velmi odvážný při volbě strategie a oba jezdce vyslal na trať s hraničním množstvím paliva. Ke konci závodu tedy oba měli co dělat, aby zvládli dojet do cíle v pořádku.
"Je to vždycky o balancování mezi časem ztraceným na začátku závodu kvůli velkému množství paliva a mezi kompromisem přizpůsobit na konci závodu jezdecký styl tomu, aby auto dojelo do cíle. My pak musíme reagovat podle toho, jak se vyvíjí závod každého jezdce zvlášť.
Ačkoliv se profil závodu Lewise a Nica lehce lišil, oba jezdci museli učinit jistá omezení, abychom dosáhli našich cílů v oblasti paliva. Cíle ohledně spotřeby paliva jsou vyhodnocovány po každém závodě, takže se na tento závod samozřejmě podrobně podíváme a do budoucna se z toho ponaučíme" dodává.
Po skončení včerejší velké ceny se vedení týmu sešlo s oběma jezdci a Ross Brawn tak mohl být hezky grilován ze všech stran. Jako první na něj vypálil se svou otázkou hanbící se Lewis Hamilton, který nemohl přenést přes srdce, že mu bylo třetí místo darované. Mistr světa z roku 2008 se svého nadřízeného zeptal, jestli bylo opravdu správné, aby se Nicem nenechal předjet. Naznačil tím tak také svůj postoj k roli týmové jedničky, o kterou očividně zrovna dvakrát nestojí. Brawn mu na to odpověděl pouze to, že jezdce požádal, aby se drželi instrukcí z boxové zídky. "To přesně oba v neděli odpoledne udělali a já mám radost z jejich vyzrálosti a z toho, jak rozvážný přístup oba, Nico i Lewis, předvedli," pochválil oba své svěřence Brawn.
Byl tedy Rosberg opravdu takovým chudákem, jak se včera zdálo, nebo jen situaci zbytečně nafoukl, ačkoliv věděl, že byl v podobné situaci jako Hamilton? Snaží se snad Brawn jen obhájit svoje rozhodnutí, nebo mluví pravdu? Posoudit celou situaci a podělit se tak o svůj názor můžete v diskuzi pod článkem…