Rosberg se konečně dočkal a v Monaku slaví vítězství!

Rosberg se konečně dočkal a v Monaku slaví vítězství!

Pilot Mercedesu tak nejlepším možným způsobem oslavil třicáté výročí vítězství svého otce. Druhý dojel Vettel, třetí Webber.

Co říci k legendární trati v Monaku a neuchýlit se ke klišovitým a otřepaným frázím? Není žádným tajemstvím, že Velká cena Monaka je nejznámějším závodem formule 1 a zároveň jednou z nejslavnějších a nejprestižnějších sportovních akcí vůbec.

Městský okruh v Monte Carlu je jednoznačně nejpomalejší a nejkratší tratí v kalendáři. Je také nesmírně úzká a klikatá. Čítá devatenáct zatáček a měří 3 340 metrů. Vzhledem k charakteristikám okruhu je Monako považované za místo, kde se do jisté míry mohou smazat aerodynamické rozdíly mezi vozy – některé zatáčky jsou tak pomalé, že v nich aerodynamika nehraje roli a větší význam má tzv. mechanická přilnavost.

Pneumatiky v monackém knížectví nejsou tak namáhány jako na ostatních tratích. I proto si Pirelli dovolilo ke Středozemnímu moři přivézt dvě nejměkčí směsi. Očekává se, že někteří jezdci by mohli závod absolvovat i s pouze jedinou zastávkou v boxech.

Jak probíhaly přípravy na závod? Tréninkům i kvalifikaci vládl Mercedes, který je nyní v centru dění i kvůli aféře kolem privátního testování s Pirelli. První místo ve všech dosavadních jízdách patřilo jedinému muži – Nicovi Rosbergovi, jehož otec v Monaku vyhrál přesně před třiceti lety.

Do první řady se vedle Rosberga postavil jeho týmový kolega Lewis Hamilton. Druhá řada patřila Red Bullu v pořadí Vettel, Webber. Třetí řada pak připadla dalším velkým favoritům – Kimimu Räikkönenovi a Fernandovi Alonsovi.

Velkým zklamáním byla kvalifikace například pro Jensona Buttona (problémy s palivovým čerpadlem, deváté místo), či třeba pro Felipeho Massu – ten v posledním tréninku rozbil vůz a Ferrari ho nestihlo před kvalifikací připravit, a tak startoval z chvostu. Přímo v kvalifikaci technické potíže postihly Julese Bianchiho.

Na rozdíl od zamračené soboty dnes v Monaku svítilo sluníčko. Nedalo se tak očekávat, že by do hry vstoupilo počasí. Julesovi Bianchimu, smolařovi z kvalifikace, se nepodařilo vyjet do zaváděcího kola.

Start žádnou velkou změnu pořadí nepřinesl. Rosberg udržel vedení, Hamilton se zuby nehty držel před agresivně dorážejícím Vettelem. Webber se držel na čtvrté pozici, Räikkönen byl pátý a Alonso šestý. Button s Pérezem se dostali do dalšího tvrdého souboje a v šikaně za tunelem musel jeden z nich (zřejmě Pérez) projet trať rovně.

Pastor Maldonado musel do boxů pro nové křídlo, totéž potkalo také Gieda van der Gardeho, který startoval ze slibné patnácté příčky. Posunout se dopředu chtěl rovněž Fernando Alonso, který dotíral na Räikkönena.

Po sedmi kolech se situace stabilizovala. Mírný náskok měl ve vedení Nico Rosberg, za ním se v krátkém sledu pohybovali Hamilton, Vettel, Webber a Räikkönen. Alonso přestával Finově tempu stačit.

Prvním odstoupivším z dnešního závodu byl Charles Pic, jedoucí v barvách Caterhamu. Ten svůj kouřící vůz v devátém kole odstavil v zatáčce Rascasse. Jeho nepojízdný monopost se podařilo odstranit bez nutnosti výjezdu zpomalovacího vozu.

V první desítce k přelévání pořadí nedocházelo, výjimkou byla právě jezdecká dvojice McLarenu. Ve dvanáctém kole byl již Button před Pérezem a pronásledoval Alonsa.

Po patnácti kolech bylo pořadí následující – Rosberg, Hamilton, Vettel, Webber, Räikkönen, Alonso, Button, Pérez, Sutil, Vergne, Hülkenberg, Bottas, Ricciardo, Grosjean, Gutiérrez, Massa, Chilton, Bianco, Di Resta, Maldonado a van der Garde.

Ve 23. kol se zjevil v boxech Daniel Ricciardo z Toro Rosso. Dost možná se jednalo o první plánovanou zastávku. Ve 26. kole zajel Mark Webber do boxů – byl tak prvním ze špičky, kdo zajel pro novou sadu gum. O kolo později byl v boxech také Räikkönen. Na trať se vrátil za Webberem. Oba mercedesy si vysloužily uznání, že se ve 28. kole stále držely na dráze, a stále na prvních dvou místech.

Dokonce i Alonso zajel do boxů dříve. Po výjezdu od mechaniků se zařadil těsně za Räikkönena. Ve 30. kole se Massa poměrně tvrdě vyboural. Stejně jako v sobotu ráno se vyboural v zatáčce Sainte Dévote. Vyvěšeny byly žluté vlajky a v době, kdy Vettel absolvoval svůj pitstop, na trať vyjel safety car – poprvé v této sezoně.

Massa z havárie vyvázl zřejmě s podezřením na poranění krku. Mercedesy musely do boxů, hned po Rosbergovi pro čerstvé (měkké) pneu zamířil také Hamilton, který ovšem na pitstop doplatil tím, že se propadl jak za Vettela, tak i za Webbera! Rosberg oproti tomu udržel vedení.

Pilot Mercedesu definitivně dojel za safety car ve 32. kole. Za ním se seřadili Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen a Alonso. Zpět do boxů zajel Bernd Mayländer ve 38. kole. Rosberg restart zvládl, stejně tak se po vyvěšení zelených vlajek bez problémů následujícími zatáčkami prohnali také další piloti. K ničemu dramatičtějšímu tak nedošlo. Všichni jezdci ze špičky jeli na stejné sadě pneumatik.

Vettel skrze týmové rádio obdržel zprávu, podle které se Rosbergovy pneumatiky chovaly nad očekávání dobře. Dostal tak doporučení, aby se pokusil držet stávající, tedy druhou pozici. Velmi napínavý souboj spolu sváděli Hamilton a Webber. Už už to vypadalo, že se Hamilton před Webbera v Rascasse dostane, nicméně Australan se nehodlal vzdát. Velice blízko před oběma rivaly byl Vettel.

Button viděl rudě, a to doslova – brousil si zuby na Alonsa a při chvíli nepozornosti byl naopak předjet Pérezem. O chvíli později dokonce téměř předjel i Alonsa! Ten si při obranném manévru pomohl zkrácením trati. Vznikla tak otázka, zda Alonso neobdrží penalizaci.

 Ve 46. kole byl závod zastaven – havárie Maldonada s Chiltonem skončila tak, že Venezuelan vlétl do bariér, které doslova zašpuntovaly trať. Alonso při přerušení dostal rozkaz, že musí po restartu přepustit pozici Pérezovi. V 15:35 se opět vyjelo na trať, ovšem za zpomalovacím vozem. Na konci 47. kola se opět začalo jet naplno. Pořadí na bodovaných místech tedy bylo Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Pérez, Alonso, Button, Sutil, Vergne.

Max Chilton obdržel penalizaci za způsobení nehody. Alonso nechtěl zůstat až za Pérezem a ze všech sil se snažil dostat zpět před talentovaného Mexičana. Ten se samozřejmě všem pokusům bránil. Stejně tak nabuzený byl také Hamilton, který neustále hledal skulinku, kterou by se mohl propracovat před Webbera.

V 52. kole zaskočil Buttona Sutil v zatáčce u Grandhotelu a posunul se hned za Alonsa. Pérez si nechtěl dát říci a byl v těsném souboji i s Räikkönenem – a oba si museli zkrátit šikanu, nezbývalo místo. V tomto případě tedy o přepouštění pozice nemohla být řeč.

Alonso rozhodně nezažíval dobrý den a v 57. kole se před něho dostal také Adrian Sutil! V 60. kole se ze závodu poroučel Jules Bianchi, který odstoupil v první zatáčce. Další karambol přišel mezi Grosjeanem a Ricciardem, a to v šikaně za tunelem. Na trati zůstaly karbonové úlomky, které opět na trať povolaly zpomalovací vůz. Grosjean zajel do boxů, poté na trati strávil jedno kolo a k mechanikům se vrátil.

V 66. kole dostal Räikkönen zprávu, podle které se mu přehříval motor. V téže době byl závod opět restartován. I tentokrát Rosberg nenechal nic náhodě a první místo si poměrně s přehledem pohlídal. Pérez opět dorážel na Räikkönena, ale nebyl úspěšný a naopak si musel dávat pozor na Sutila, který byl očividně při chuti. Pérez si tentokrát poškodil monopost a musel potlačit myšlenky na ohrožování finské hvězdy v barvách Lotusu. Jenže ani Räikkönen z incidentu nevyšel bez škrábanců a musel s prořízlou pneumatikou do boxů!

Alonso se mezitím opět propadl, a to za Jensona Buttona. Na vině byly zmatky v Rascasse. O chvíli později se ukázalo, že s Pérezovým vozem nebylo vše úplně v pořádku. Vůz byl čím dál tím hůře ovladatelný, až ho Mexičan odstavil v poslední zatáčce před cílovou rovinkou.

Situace na čele zatím byla vcelku klidná. Rosberg si díky spolehlivému výkonu jel pro vítězství a nezdálo se, že by Vettel měl choutky první místo ukořistit pro sebe. Do konce závodu již k ničemu dramatickému nedošlo.

Nico Rosberg si tak po zásluze připsal druhé vítězství v kariéře. Na schodech vítězů ho doplnili piloti Red Bullu – Sebastian Vettel a Mark Webber. Čtvrtý dojel Hamilton a zbytek bodů si rozdělili Sutil, Button, Alonso, Vergne, di Resta (po startu z hloubi pole) a Räikkönen, který se famózní jízdou v závěru závodu posunul hned o šest pozic!

Příštím závodem bude Velká cena Kanady, která se pojede 9. června na okruhu v Montrealu.

Fotogalerie (92 obrázků)

[MODXGalleryRef : 36103]

Výsledky Velké ceny Monaka

P. Jezdec Tým Kola Ztráta
1 Nico Rosberg Mercedes 78 vítěz
2 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 78 +3.8 s
3 Mark Webber Red Bull Racing-Renault 78 +6.3 s
4 Lewis Hamilton Mercedes 78 +13.8 s
5 Adrian Sutil Force India-Mercedes 78 +21.4 s
6 Jenson Button McLaren-Mercedes 78 +23.1 s
7 Fernando Alonso Ferrari 78 +26.7 s
8 Jean-Eric Vergne STR-Ferrari 78 +27.2 s
9 Paul di Resta Force India-Mercedes 78 +27.6 s
10 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 78 +36.5 s
11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 78 +42.5 s
12 Valtteri Bottas Williams-Renault 78 +42.6 s
13 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 78 +43.2 s
14 Max Chilton Marussia-Cosworth 78 +49.8 s
15 Giedo van der Garde Caterham-Renault 78 +62.5 s
16 Sergio Pérez McLaren-Mercedes 72 +6 kol
- Romain Grosjean Lotus-Renault 63 +15 kol
- Daniel Ricciardo STR-Ferrari 61 +17 kol
- Jules Bianchi Marussia-Cosworth 58 +20 kol
- Pastor Maldonado Williams-Renault 44 +34 kol
- Felipe Massa Ferrari 28 +50 kol
- Charles Pic Caterham-Renault 7 +71 kol

Doporučujeme

Články odjinud