Roku 2013 zásadní změny v rozložení sil nečekejme

Roku 2013 zásadní změny v rozložení sil nečekejme

Dá se předpokládat, že prim budou znovu hrát Red Bull, Ferrari a McLaren. Jakékoliv příležitosti se bude snažit využít Lotus. Mercedes bude zřejmě letošní sezonu brát jako překlenovací.

Redaktoři F1sport vám na tomto místě představují své názory, jak by se mohla sezona 2013 vyvíjet. Nyní přicházím na řadu se svým příspěvkem.

Vliv pravidel

K zásadním změnám v pravidlech nedošlo, takže se dá očekávat, že i rozložení sil na trati zůstane podobné jako na konci loňské sezony. S výjimkou Williamsu už všechny týmy představily své letošní monoposty. Na první pohled je patrné zejména odlišné řešení přídě, některé týmy přišly se schodovitým nosem, jiné daly přednost hladšímu sklonu. Dá se očekávat, že v průběhu sezony dojde ke změnám a přizpůsobení přídě podle vývoje a skutečnosti, které řešení se projeví jako efektivnější.

Hodně se mluví o faktu, že díky změnám pravidel, zejména novým motorům, pro rok 2014 se týmy budou muset zaměřit na vývoj nových monopostů dříve než obvykle. Podle mého názoru si silné stáje jako Red Bull, Ferrari a McLaren v případě, že budou ve hře o tituly, budou moci dovolit paralelně zlepšovat stávající vůz i vyvíjet ten nový. Mercedes vypadá, že hlavní sílu směřuje už teď do sezony 2014, na druhou stranu, v případě, že by se mu v letošní sezoně relativně dařilo, určitě také disponuje dostatkem finančních prostředků na vylepšení letošního vozu. Těžší situaci pravděpodobně budou mít další stáje. Lotus má k favoritům díky Kimimu Räikkönenovi a silné technické základně v Enstone blíže než Sauber, Force India či Williams. Ale jemu i ostatním se mimořádně hodí příjmy rozdělované podle umístění v Poháru konstruktérů. Tyto týmy mají dvě možnosti. Buď se snažit letos urvat v rámci možností co nejlepší umístění v Poháru konstruktérů, získat co nejvyšší finanční bonusy, ale zároveň začít později vyvíjet vůz pro rok 2014 a tím třeba ve vyrovnaném středu pole ztratit krok v dalších letech, nebo se letos spokojit s "průměrem", včas se připravit na sezonu 2014 a v ní být nejlepší ze "zbytku světa". Z dlouhodobého hlediska by mohla být výhodnější spíše druhá varianta, ale pokud ji zvolí všichni, rýsuje se znovu "vyrovnaný střed" pro letošní ročník i sezony nadcházející. Zvláštní kapitolu pak tvoří Toro Rosso, které samozřejmě rovněž usiluje o úspěch v Poháru konstruktérů, na druhou stranu má stále ještě v záloze i určitý přísun peněz od mateřského Red Bullu, pokud se ovšem Dietrich Mateschitz nerozhodne tým z Faenzy prodat.

Skupinka mladších týmů přišla o HRT, které už formuli 1 bohužel finančně nezvládlo, Caterham i Marussia, které stále čekají na první body, se zbavily zkušených jezdců Heikkiho Kovalainena, respektive Tima Glocka a rozhodly se jít cestou platících jezdců. Ti se sice pohybovali v popředí GP2 a možná by byli ideálními dvojkami, ale těžko od nich čekat, že výrazně pomohou s vývojem auta, což by tyto týmy potřebovaly ze všeho nejvíce. Je škoda, že z formule 1 kvůli nedostatku sponzorů zmizel i dravý Kamuj Kobajaši, který několikrát ukázal, že umí předjíždět i plnit strategii a šetřit pneumatiky. A když ani manažerka Vitalije Petrova, který loni díky silným sponzorům vyšoupl ze závodní sedačky zkušeného Jarna Trulliho, nesehnala pro svého svěřence místo a uvedla, že formule jedna už není sport, ale spíše show, je to skutečně na pováženou.

Očekávané rozložení sil

Největším favoritem zůstává jednoznačně Red Bull, který v uplynulých třech letech opanoval Pohár konstruktérů a zásluhou Sebastiana Vettela i jezdecký šampionát. V jeho prospěch hovoří i kontinuita v technickém oddělení vedeném Adrianem Neweym. Tým z Milton Keynes umí reagovat na vývoj sezony inovacemi vozu a v posledních čtyřech letech měl vždy velmi silný závěr. V neposlední řadě je rakouská stáj stabilní i v jezdeckém složení. Po boku trojnásobného šampióna Vettela zůstává Mark Webber, který rovněž umí vyhrávat závody a motivace mu nechybí.

U McLarenu bude záležet, jak mu vyjde úvod sezony a jestli si udrží konzistenci. V posledních letech míval totiž slušný začátek a dobrý konec, ale slabší prostředek sezony. Je sice pravda, že se bude muset obejít bez Lewise Hamiltona, na druhou stranu ve Wokingu si oficiálně zakládají na tom, že nejsou týmem jednoho jezdce. Věřím, že Jenson Button roli neoficiálního leadera zvládne, však má na svém kontě titul mistra světa z roku 2009, a že Sergio Pérez, který prokázal svůj talent za volantem sauberu, se s vozem dokáže sžít. A třeba se dočkáme i jeho prvního vítězství.

Ferrari nedávno ohlásilo, že na přípravě vozu pro rok 2014 pracuje Rory Byrne, který byl jako šéfkonstruktér spjat s úspěchy Michaela Schumachera a v posledních letech působil jen v roli konzultanta. Letos Maranello nasazuje vůz, který je především následníkem loňského monopostu. Zřejmě bude tedy znovu sázet na řidičské schopnosti dvojnásobného mistra světa z let 2005 a 2006 Fernanda Alonsa. Od Felipeho Massy zřejmě tým očekává, že bude pokračovat ve zlepšené formě ze závěru loňské sezony a bude Španělovi krýt záda.

Mistr světa z roku 2007 Kimi Räikkönen s lotusem loni ukázal, že si i během pauzy v F1 udržel výkonnost a určitě bude chtít na své loňské výsledky navázat. Pokud se Romain Grosjean vyvaruje zbytečným nehodám z úvodů závodů, měl by i on jít nahoru, svůj potenciál loni ukázal třemi pódii. Lotus by tak znovu mohl hrát roli nejbližšího pronásledovatele silné trojky, který by v případě vhodné konstelace měl sahat i po vítězství. Tým navíc bude chtít udržet svérázného Fina i v dalších letech, což půjde jedině, pokud mu poskytne kvalitní vůz.

Mercedes prošel změnou ve struktuře vedení, angažoval Lewise Hamiltona a zřejmě už netrpělivě vyhlíží sezonu 2014. Hamilton a Nico Rosberg jsou přáteli z juniorských formulí, navíc mladý Němec dokázal v týmovém souboji porážet i Schumachera, takže by se oba mohli vzájemnými souboji posouvat dopředu. Angličan bude moci ukázat, jestli je, nebo není jezdcem vhodným pro vývoj vozu. Hodně se psalo o tom, jak je odhodlán týmu pomoci. Někteří ho zase varovali, že by už nemusel vyhrát žádný závod. Motivaci pozvednout "Stříbrný šíp" a umlčet kritiky bude mít šampión z roku 2008 určitě velkou. Kromě změny ve vedení, které po Norbertu Haugovi převzal Toto Wolff, se v posledním roce transformoval i tým techniků. Boba Bella, který přišel v roce 2011 z Renaultu, doplnil Aldo Costa z Ferrari. V souvislosti s techniky Mercedesu je určitě škoda, že Ross Brawn se v posledních letech vzhledem ke své funkci šéfa týmu orientuje více na manažerskou než na technickou práci.

Od Sauberu, který vstoupí do sezony s novou sestavou Nico Hülkenberg/nováček Esteban Gutiérrez, a Force Indie, která má v nejbližší době oznámit druhého jezdce k Paulu di Restovi, jemuž údajně nevadí, že si ho nevybral McLaren, se dá očekávat, že se budou snažit prohánět Lotus a Mercedes a v případě příležitosti proniknout na pódium. Do této skupinky by měl patřit i Williams. Slavný tým si loni díky Pastoru Maldonadovi připsal po delší době i jednu výhru a určitě by se chtěl v první pětce, ideálně na pódiu, umisťovat podstatně častěji. Hodně si v tomto směru slibuje i od nováčka Valtteriho Bottase.

Toro Rosso s Danielem Ricciardem a Jeanem-Ericem Vergnem je tradičně lepší v závodech než v kvalifikacích. Dá se očekávat, že tomu tak i zůstane. Věřím, že oba mladíci znovu několikrát dosáhnou do první desítky, ale předpokládám, že budou i nadále zaostávat za výše uvedenými týmy. Mělo by ale zůstat před Caterhamem, za který pojedou Charles Pic a nováček Giedo van der Garde, a Marussií, která dokonce vsadila na dvojici nováčků Max Chilton/Luiz Razia.

Bylo by pěkné, kdyby se v příští sezoně o výhry podělilo znovu alespoň osm jezdců z alespoň šesti týmů, jako tomu bylo v uplynulé sezoně, ale těžko říct, jestli se něco takového podaří zopakovat. Ať se letos stane mistrem světa a vítězem Poháru konstruktérů kdokoliv, z pozice redaktora, diváka a dlouholetého fanouška formule 1 přeji nám všem, aby byla letošní sezona dramatická až do samotného konce.

Doporučujeme

Články odjinud