Rok 2017 ve formuli 1: Sezóna bez obhájce titulu se spoustou změn

Rok 2017 můžeme označit jako širší éru. Nové pneumatiky budou jednou ze dvou klíčových změn letošního roku.

Sezóna 2017

Revoluční sezóna, ve které nás čeká velká změna pravidel. V letošním roce můžeme poznat 34. mistra světa. Obhajoba titulu se konat nebude a číslo 1 na startovním roštu neuvidíme. Poprvé od sezóny 1994 bude úřadující mistr světa chybět ve startovní listině nové sezóny (tehdy skončil Prost). 

Foto: Pirelli, Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 2 / 8

Kalendář F1 2017

V letošním roce nás opět čekají jen dva čtyřdenní testy. V obou případech se uskuteční na katalánském okruhu u Barcelony. První testy proběhnou od 27. února, druhé od 7. března. 

Závodní část sezóny pak odstartuje 26. března Grand Prix Austrálie. Druhým závodem bude 9. dubna Čína.

Pokračování 3 / 8

Změny technických pravidel

V tabulce níže vidíte klíčové změny technických pravidel. Vzroste také minimální hmotnost a to ze 702 kg na 722 kg. Přesná hodnota minimální hmotnosti bude ještě upravena – dojde k zaokrouhlení na celé kilogramy směrem nahoru v závislosti na hmotnosti nových pneumatik.

Podrobněji se změnám technických pravidel budeme věnovat v průběhu ledna.

Nejdůležitější změny 

  2016 2017
Nápravy Šířka 1800 mm (plus mínus 5 %) 2000 mm (plus mínus 10 %)
Přední křídlo Rozpětí: 1650 mm Rozpětí: 1800 mm
Zadní křídlo Šířka: 750 mm, výška: 950 mm Šířka: 950 mm, výška: 800 mm
Podlaha Šířka 1300 až 1400 mm Šířka: 1400 až 1600 mm
Difuzor  125 mm vysoký, 1000 mm široký 175 mm vysoký, 1050 mm široký
Karosérie Maximální šířka: 1400 mm Maximální šířka: 1600 mm

Pokračování 4 / 8

Video: Změny technických pravidel

Podívejte se na změny technických pravidel na videu.

Pokračování 5 / 8

Širší pneumatiky

Do F1 vstupují širší pneumatiky. Do konce roku 2016 měly přední pneumatiky 245 mm, nyní budou mít 305 mm (tedy + 6 cm). Zadní pneumatiky měly šířku 325 mm, nově to bude 405 mm (+ 8 cm).

S novými pneumatikami mají zatím zkušenosti jen tři týmy (Mercedes, Red Bull, Ferrari), které otestovaly v průběhu roku 2016 na 5 okruzích celkem 96 prototypů. V prvních závodech sezóny nebude možný volný výběr jednotlivých sad. Všichni jezdci dostanou od Pirelli stejné.

A2W61721.jpgpire3.JPGTest Barcellona 2.jpg

Pokračování 6 / 8

Přestupy

Stále čekáme na jméno jednoho jezdce Mercedesu, jednoho jezdce Sauberu a dvou jezdců Manoru. Potvrzeny zatím byly tyto přestupy:

  • Jenson Button odešel z F1.
  • Stoffel Vandoorne se stává závodním jezdcem McLarenu.
  • Felipe Massa odšel z F1 (?).
  • Lance Stroll přichází k Williamsu.
  • Nico Hülkenberg přešel z Force Indie  k Renaultu.
  • Esteban Ocon přešel z Manoru k Force Indii.
  • Kevin Magnussen přešel z Renaultu k Haasu.

Pokračování 7 / 8

Změny sportovních pravidel

Pro sezónu 2017 došlo k několika úpravám sportovních pravidel. Za zmínku stojí změna designu helmy – jezdci sice musejí mít stejný design po celou sezónu, ale nově mohou oficiálně provést jednu změnu (domácí závod, Monako,...).

Pokud bude mokro a závod odstartuje za safety carem, pak po několika kolech safety car zajede do boxů a jezdce čeká pevný start.

GettyImages-623027140.jpg

Pokračování 8 / 8

Pohonné jednotky

  • Jezdci mají k dispozici 4 pohonné jednotky na sezónu.
  • Toro Rosso se vrací k Renaultu, Sauber bude vyžívat pohonné jednotky Ferrari z roku 2016.
  • Žetonový systém byl zrušen.
  • Jezdec může použít maximálně 105 kg paliva na závod (+5 kg ve srovnání s rokem 2016).
  • Náklady pro zákazníky mají letos klesnout o 1 milion euro, v příštím roce o další tři.
  • Každý tým má garantováno, že dostane pohonnou jednotku. Pravidlo ovšem nemuselo být letos aktivováno. Všechny týmy mají platné smlouvy s dodavateli. 
  • Nastává konec hromadění komponent pohonných jednotek. Jezdec bude moci v dalších závodech bez trestu využít pouze tu komponentu, se kterou odjel závod – respektive s poslední použitou. Nebude tak možné hromadit komponenty tím, že jezdec nasadí například v pátek jedno turbo a v sobotu do zásoby další. 

Doporučujeme

Články odjinud