Rok 2017?  Bude to extrém, jezdci pocítí 5,5 G

Rok 2017? Bude to extrém, jezdci pocítí 5,5 G

Příští rok mají vstoupit v platnost nová pravidla v oblasti aerodynamiky, ale mají přijít také širší pneumatiky. Podle analýz to bude v určitých ohledech extrémní.

Motorsport.com získal výsledky prvních analýz toho, jak by to mělo příští rok na trati vypadat. Už letos vozy zrychlily. Hamilton zajel v kvalifikaci o 2,5 sekund rychlejší čas než vloni. Částečně za to mohla pravidla – konkrétně ta v oblasti pneumatik. V kvalifikaci se jezdilo na super měkké sadě. Velká část (cca 1,5 s), ale jde na vrub zlepšení v oblasti pohonné jednotky a aerodynamiky.

Příští rok mají ale vozy zrychlit mnohem více. Šéfdesigner jednoho z týmů odhalil, jaké to bude mít důsledky.

Pomalejší na rovinkách, brutální v zatáčkách

Na rovinkách budou vozy pomalejší než nyní. Naopak v zatáčkách budou rychlejší, než se očekávalo.

Pro simulační srovnání byl využit okruh v Barceloně, ze kterého mají týmy i nejvíce dat, protože tam letos 8 dní testovaly. Širší pneumatiky i větší vůz přinesou větší odpor. Na konci cílové rovinky tak dosáhnou vozy rychlosti o 10 km/h menší než letos.

Vozy budou také podstatně těžší – opět kvůli pneumatikám a větším rozměrům a nejspíše také kvůli ochrannému oblouku. Na druhou stranu pneumatiky dodají více mechanického a aerodynamika více aerodynamického gripu.

V zatáčkách to proto bude o dost jiný šálek kávy. Příkladem je třetí zatáčka. Dnes ji formule 1 proletí rychlostí 240 km/h. Jezdec pocítí přetížení 3 G. Příští rok? Podle simulací 275 km/h a 5,5 G!

Tak velké změny v zatáčkách budou klást nejen větší nároky na jezdce, ale může to ovlivnit i bezpečnost. Zda tomu tak skutečně bude a jsou simulace správné, uvidíme teprve tehdy, až příští rok vyjedou vozy na trať.

Foto: Getty Images / Dan Istitene

Doporučujeme

Články odjinud