Rok 2013 - šance pro menší týmy?

Letošní sezóna může u velkých týmů vyvolat rozdvojení osobností. Šanci by tak mohli dostat ti menší.
Rok 2013 - šance pro menší týmy?

Dostali jsme za úkol sepsat své úvahy o letošní sezóně. A tak přemýšlím. O čem bude letošní ročník formule 1? Paradoxně o roce 2014, napadá mě. Řekl to už šéf Ferrari, příští rok přijdou tak velké změny v pravidlech, že týmy ukončí vývoj letošních vozů už někdy v první polovině sezóny.

No ale někdo přeci musí bojovat o tituly. Vydrželi by to skutečně všichni s minimálními úpravami až do konce roku? Pořád jde o nemalé peníze. Na druhé straně příklad týmu Brawn GP ukazuje, že se může vyplatit soustředit na zlom v pravidlech dlouhou dobu dopředu.

A skutečně mám pocit, že Brawn, tentokrát už pod vlajkou Mercedesu, připravuje na příští rok něco podobného. Na sezónu 2009 se připravoval dva až tři roky předem, tehdy ještě za zdroje Hondy. Výsledkem byla naprostá dominance. A i když se postupně vytrácela, jak doháněli ostatní, na tituly stačila.

Mercedes se netají tím, že velkou příležitost vidí v příští sezóně, několikrát to řekl. Šanci má hlavně díky tomu, že největší změnou budou pohonné jednotky, a ty on v posledních letech dělal velmi dobré. Myslím si, že se Brawnův tým na rok 2014 připravuje podobně jako na rok 2009.

To by pro ostatní velké týmy znamenalo, že musí do příští sezóny vložit také hodně prostředků, aby vlak jménem Mercedes neujel moc daleko. Tím se dostávám k odpovědi na otázku z úvodu. Na začátku můžeme asi očekávat podobné rozložení sil jako loni, ale odhaduji, že velké týmy letos čeká velká hra nervů. Kdo to dřív nevydrží a vrhne všechno do příštího auta?

Nápovědou by mohla být forma Mercedesu v prvních závodech. Pokud nebude dobrá, mohlo by to znamenat, že v Brackley vše skutečně odepsali ve prospěch roku 2014. A to bude varování pro ostatní.

Dá se očekávat, že velké týmy budou preferovat dlouhodobou budoucnost s novými motory. Pokud si budou muset vybrat, zanedbají letošní sezónu. Takže by se jim v průběhu roku mohly začít ostatní přibližovat. Černými koňmi by pak mohly být třeba Lotus a Sauber.

V zajímavé situaci se ale ocitá McLaren. Ten je totiž na rozdíl od Ferrari, Mercedesu a Red Bullu až tím druhým v řadě, co se týče motorů. V Brixworthu staví pohonné ústrojí primárně podle požadavků svého továrního týmu Mercedes z Brackley. McLaren nechají do vývoje také mluvit, ale určitě mu nevyhoví, pokud by tím pohoršili vlastní stáji.

McLaren je tedy v situaci, kdy jako jediný z těchto týmu nebude mít nový motor šitý na míru, a jeho rozhodování o letošní sezóně nemusí být tak jednoznačné. Nechme se překvapit.

Diskuze (3) Další článek: Mercedes touží po úspěchu víc než kterýkoliv jiný tým, míní Hamilton
16:06 | Příští týden proběhnou v Abú Dhabí testy 18palcových pneumatik ale také testy juniorských jezdců. Robert Švarcman bude jezdit s Haasem ale také s Ferrari (tam společně s Fuocem).
14:49 | Uveřejněna startovní listina pro rok 2022: Kuan-jü Čou s číslem 24, Ferrari zatím bez Mission Winnow a Red Bull / AlphaTauri s motory Red Bull Powertrains.

GP Abú Dhabí 2021

Pátek 10. prosince 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 11. prosince 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 12. prosince 2021
Závod 14.00