Rodí se nová formule 1?

Formule 1 prožívá velké turbulence a svádí boj o svou vlastní podstatu a budoucnost. Problémy Caterhamu a Marussie jsou jen vyvrcholením dlouhodobých problémů.
Rodí se nová formule 1?

Jak bude vypadat startovní rošt v příštím roce? Ecclestone nevyloučil, že se klidně může stát, že uvidíme jen 14 vozů, protože problémy mohou mít i další týmy. Možná to ale nebude tak horké. Marussia i Caterham mají zájemce o koupi. Podle konkurzního správce chtěl jeden z nich dokonce zaplatit cestu Caterhamu do USA, ale logisticky se to už nestihlo. Caterham prý potřebuje najít kupce do dvou týdnů, jinak zanikne.

Ve hře jsou stále také třetí vozy, na které ale existuje řada rozdílných názorů. Týmy se už dříve rozdělily ani ne tak na odpůrce a podporovatele, jako spíše na optimisty a pesimisty. Zatímco Red Bull si myslí, že by třetí vůz připravil, podle McLarenu je už pozdě.

Ecclestone: Třetí auta mají silnější týmy dodávat těm slabším

Ecclestone: Třetí auta mají silnější týmy dodávat těm slabším

Martin Brundle mezi tím odhaduje náklady na třetí vůz na 35 až 40 milionů (nevíme, zda dolarů nebo liber).

Jednotný názor nemají ani jezdci. Proti je například Felipe Massa. „Podívejte se na letošní rok. Kdybyste přidali třetí vůz, šampionát by skončil uprostřed sezóny. Pořád byste měli na prvním, druhém a třetím místě Mercedes. Bylo by to tak ve většině závodů. Takže v polovině sezóny by šampionát skončil,“ říká Massa.

Ve skutečnosti ale panují otazníky nad tím, zda by třetí vůz bral body. V Poháru konstruktérů určitě ne, mezi jezdci možná ano. Obecně se předpokládá, že by třetím pilotem musel být nováček. Ať už mladík nebo „host". Red Bullu by se třeba líbilo, kdyby v USA jezdil jezdec z NASCAR. Bylo by to prý atraktivní. 

 

Pět týmů a CVC mají plán

 

Třetí vozy by mohli nasadit Red Bull, Ferrari a McLaren. Někdo z posledních dvou by to ale patrně přenechal Mercedesu. Ostatním týmům se ale třetí vozy moc nezdají.

Pro ostrá slova nešel daleko zástupce šéfa Force Indie Bob Fernley. „V tuto chvíli to vnímám tak, že jsme na křižovatce. Nemá smysl se dívat zpět, tam jsme už byli,“ říká Fernley pro Autosport.

„Už před dvěma lety nám bylo zcela jasné, že tato krize přijde,“ komentuje Fernley situaci okolo Caterhamu a Marussie. „Musíme se podívat, jaká je dnes situace. Já osobně v tom vidím jediné: mezi CVC a pěti týmy, které byly posíleny a obohaceny, existuje plán. Mají jasný plán budoucnosti F1.“

„Má otázka zní: kolik dalších týmů ještě chtějí vytlačit z F1, aby dosáhli svého cíle? A ještě důležitější: Jaký je vlastně ten cíl?“

Fernley si myslí, že FIA je v tomto zcela bezmocná, protože ji válcuje pětice týmů a CVC.

V pátek večer (amerického času) se dokonce objevily informace, že Lotus, Force India a Sauber vyhrožují bojkotem GP USA. Lotus potvrdil, že závodit bude.

Další článek: Fotogalerie: Pátek v Austinu pod taktovkou Mercedesu

14. července | Masi bude pokračovat jako ředitel závodu až do konce sezóny.
14. července | Během závodu se 26krát změnilo nejrychlejší kolo závodu. Ve všech případech ho zajeli jezdci Mercedesu. #F1Fakt
14. července | Tým Šenkýř Motorsport vybojoval na Red Bull Ringu skvělé druhé místo! odkaz