Robert Kubica vyhrál Le Mans! Ferrari završilo vítězný hattrick | Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

Robert Kubica vyhrál Le Mans! Ferrari završilo vítězný hattrick

Robert Kubica slaví jeden z největších úspěchů své závodní kariéry! Bývalý polský pilot formule 1 vyhrál 93. ročník 24 hodin Le Mans. Vítěz Grand Prix Kanady z roku 2008 se ve vítězném voze Ferrari 499P #83 týmu AF Corse střídal s Philem Hansonem a Jie I-fejem. Ferrari v Le Mans zvítězilo v absolutním pořadí potřetí v řadě.

Z první řady na startu sice startovaly v sobotu odpoledne tovární vozy Cadillac týmu JOTA Sport, nicméně prototypy V-Series.R LMDh ve zlatých barvách samotnému závodnímu tempu nakonec nestačily. Už během sobotních večerních hodin se začalo dopředu posouvat Porsche, a hlavně všechny tři hypervozy Ferrari 499P.

Během nočních hodin, kdy teploty v Le Mans klesly a lehce tak pozměnily výkonnost některých vozů, se do boje na absolutním čele zapojila též tovární Toyota GR010 Hybrid #8. Především Brendon Hartley a Sebastien Buemi dokázali jet skvělé tempo a „osmička“ díky nim dokonce na čas převzala vedení v závodě. Za nedělního rozbřesku se ale štěstí od vozu #8 odvrátilo. Rjo Hirakawa po výjezdu z boxů ztratil levé přední kolo a po následných dlouhých opravách v garáži nakonec dojela Toyota #8 až na 16. místě. Sesterská Toyota #7 získala alespoň slušné body do mistrovství světa WEC za 6. pozici v cíli.

Po problémech Toyoty už bylo v neděli dopoledne jasné, že se souboj o vítězství odehraje mezi posádkou továrního Porsche 963 LMDh #6 a třemi vozy Ferrari – dvěma továrními #50 a #51 a jedním „polosoukromým“ #83, který startuje pod hlavičkou stáje AF Corse. U Ferrari si začali stratégové uvědomovat, že závod mohou zrežírovat až ke třetímu vítězství v Le Mans v řadě a na boxových zídkách se tak začalo taktizovat. K nelibosti Roberta Kubici. Polák trávil za volantem ve vysokém tempu dlouhé hodiny v kuse a na trati jednou pomohl v tu chvíli rychlejšímu Giovinazzimu ve voze #51 tím, že ho pustil před sebe. Když měl ale Giovinazzi posléze udělat to samé pro Poláka ve Ferrari #83, pozici Kubicovi zpět nepřepustil.

„Týmové příkazy už byly uplatněny. My jsme pomohli vozu #51, ale oni naopak všechny pokyny ignorují. Ale víte co? Já nejsem tovární pilot Ferrari, je mi to jedno,“ řekl frustrovaný Kubica reportérce Eurosportu pár hodin před cílem, kdy vítěz GP Kanady z roku 2008 zrovna v boxech sbíral síly na svůj závěrečný stint.

Ale čtyřicetiletý rodák z Krakova nakonec dokázal přetavit frustraci v rychlost. Závěr závodu patřil právě Kubicovu žlutému Ferrari #83, které se kombinací rychlosti na trati a precizních pit stopů dostalo definitivně na první místo. Dva tovární vozy Ferrari 499P #50 a #51 se naopak dostaly pod tlak ze strany Porsche #6. V jeho kokpitu nejprve Matt Campbell předjel méně než dvě hodiny před koncem Jamese Calada ve Ferrari #51 a dostal tak „šestku“ na třetí místo. Samotný závěr závodu pak absolvoval Kevin Estre a díky jeho rychlosti nakonec Porsche #6 dojelo pod šachovnicovou vlajkou na druhém místě. Porsche nebylo daleko od zisku jubilejního dvacátého vítězství v maratonu na trati La Sarthe, jenže Kubica a spol. byli proti.

Roberta Kubica za potlesku také tisíců polských fanoušků na tribunách dojel po 24 hodinách precizního závodu do cíle na prvním místě a oslavil tak triumf v nejslavnějším závodě světa spolu s parťáky z posádky Philem Hansonem a Jie I-fejem. Pro všechny tři je to premiérový triumf v Le Mans. Kubica navíc ve slavné čtyřiadvacetihodinovce získal historicky první vítězství pro Polsko a I-fej pro Čínu. Druzí dojeli Kevin Estre, Laurens Vanthoor a Matt Campbell, kteří se střídali v Porsche #6. Třetí místo v cíli získali předloňští vítězové Le Mans Antonio Giovinazzi, James Calado a Alessandro Pier Guidi. Tito tři společně sdíleli kokpit Ferrari 499P #51.

Letošní Le Mans navštívil rekordní počet 332 000 diváků a vítězství na trati La Sarthe, které je oproti ostatním závodům WEC hodnoceno bodově dvojnásobně, pomohlo Kubicově posádce v boji o titul vytrvalostních mistrů světa. Kubica, Hanson a I-fej mají po padesátibodovém přídělu na svém kontě po čtyřech závodech 89 bodů, zatímco lídři seriálu Calado, Giovinazzi a Pier Guidi mají bodů 105. Situace je tak před dalšími čtyřmi závody sezony 2025 v boji o jezdecký titul stále zcela otevřená. V boji o pohár konstruktérů je pak pro Ferrari celková situace po čtyřech triumfech ze čtyř letošních závodů více než luxusní.

Ještě jeden polský úspěch pak po letošním Le Mans jistě stojí za zmínku. Ve třídě LMP 2 vyhrál závod polský tým Inter Europol Competition závodící šéfa Jakuba Smiechowskiho. Ten se v kokpitu střídal ještě s Tomem Dillmannem a Nickem Yellolym. Podkategorii LMP 2 Pro-Am vyhrál v Le Mans tým AO by TF Sport s posádkou PJ Hyett, Dane Cameron, Louis Deletraz. Všechny vozy v kategorii LMP 2 využívají shodné šasi Oreca 07 s motory Gibson.

Ve třídě LMGT3 vyhrálo letošní Le Mans Porsche 911 GT3 R #92 týmu Manthey Racing. Vítěznou posádku tvořili Ryan Hardwick, Riccardo Pera a Richard Lietz. Tento triumf v sobě nese českou stoupu, protože u týmu Manthey pracuje na voze #92 také český mechanik Jakub Bergman.

Po Le Mans bude sezona vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC pokračovat šestihodinovým závodem na trati Interlagos v Sao Paulu 13. července.

Doporučujeme

Články odjinud