Restartovat v posledním kole nelze

"FIA zmatečnost situace sama přiznala a slíbila, že dodatkem k pravidlům celou proceduru pro budoucí potřeby upraví."

Až překvapivě rychle usnula aféra kolem událostí v posledním kole Velké ceny Monaka. Na jedné straně se sice objevili tací, kteří obviňovali Michaela Schumachera v pokračování jeho 'praktik', ale jak jsme na tomto místě vysvětlili minule, pro jeho počínání existoval naprosto racionální důvod.

Mercedes se nakonec proti udělení trestu průjezd boxy, který byl po skončení závodu přetaven na dvacetisekundovou penalizaci, odvolávat nebude. Ačkoli je přesvědčen, a okolnosti to jen podporují, že šlo o restart závodu, a nikoli o proceduru dojezdu závodu ve žlutém režimu (tedy formálně za safety carem).

Přesvědčení FIA o jejím správném postupu spočívá ve skutečnosti, že nelze restartovat závod v posledním kole. To by musel safety car zajet do boxů již o kolo dříve, aby se závěrečné kolo jelo celé v zeleném režimu.

Jakmile se ale safety car objeví v nájezdu do poslední kola, jde automaticky o dojezd za safety carem. Vtip je v tom, že chápání Mercedesu podporuje nejden jeho rival, tudíž nejde o prostou neznalost správných procedur.

Ostatně FIA zmatečnost situace sama přiznala a slíbila, že dodatkem k pravidlům celou proceduru pro budoucí potřeby upraví. Otázkou zůstává, proč musí Mercedes strávit přísný trest za něco, na čem má hlavní vinu FIA?

Odpověď tentokrát v pravidlech nalézt lze - ta totiž ve škále trestů nabízí pouze tři možnosti: průjezd boxy (nebo 20 sekund po závodě), 10 sekund stop & go (nebo 30 sekund po závodě), anebo pokles určitého počtu míst na startu dalšího závodu.

Komisaři tedy ani nemohli aplikovat takovou penalizaci, která by Schumachera jen "vrátila" za Alonsa, kde byl před "restartem". Že je "zákon" nedokonalý, to FIA také přiznala. Jen musí nevinní trpět do té doby, než jej někdo opraví. Zodpovědnost žádná.

Pro našince z pohledu českých zákonů situace důvěrně známá.

Doporučujeme

Články odjinud