(Re)start na mokré trati: jak bude novinka v F1 probíhat?

Před závodem začne pršet, nebo déšť ustane krátce před startem. Ředitelství závodu se v zájmu bezpečnosti rozhodne odstartovat závod na safety carem. Od letošního roku by měl ale poté následovat i klasický pevný start.

O pevném restartu po zajetí safety caru se kdysi uvažovalo pro situace za všech podmínek. Letos nás to čeká pouze na mokré trati. Abychom byli přesní, pravidla nemluví vyloženě o dešti, ale o nevhodných podmínkách. Asi nelze očekávat, že by nám na trať nasněžilo, takže jedinou (i když ne moc reálnou) možností je větší únik paliva.

Několik zaváděcích kol

Světová rada motorsportu teprve minulý týden schválila podrobnosti celé procedury. Pokud bude pršet, budou muset mít všichni jezdci nazuté pneumatiky do mokra. Kola za safety carem budou formálně zaváděcími koly, i když pouze první nebude odečítáno z délky závodu. Pokud je například délka závodu 70 kol a safety car bude na trati 5 kol, bude mít závod délku 66 kol. 

Jezdci v boxech se startu z boxů nevyhnou

Důvodem pro tohle řešení jsou především jezdci, kteří startují z boxů. Předešlý postup startu za safety carem jim umožnil odstartovat a zařadit se na konec pole, protože závod započal hned poté, co safety car vyjel.

Nyní tomu tak nebude. Cílem kol za safety carem je nejen odvést co nejrychleji vodu z trati ale především to, aby si jezdci vyzkoušeli podmínky na trati. Jezdec startující z boxů ale bude muset před pevným startem zase zajet na konec boxové uličky a startovat z boxů.

Zajímavé je, že jezdec startující z boxů, se nemusí zaváděcích kol zúčastnit. Pokud tak neučiní, bude mít na startu více paliva, což by mohla být výhoda. Na druhou stranu těžší vůz tuto výhodu podle týmů promění spíše v nevýhodu, takže to pravidly není nikterak dál řešeno.

Přezouvání pneumatik se nevyplatí

Jezdci nemohou zajet hned za safety carem do boxů přezout na pneumatiky do přechodných podmínek nebo dokonce na slicky. Pokud tak učiní, dostanou penalizaci 10 sekund stop and go. V případě, že nějaký jezdec zajede během safety car fáze do boxů, bude muset startovat z boxové uličky.

Jednou a dost

Pokud se situace na trati nebo s počasím během několika kol nezlepší, může ředitel závodu povolat celé pole do boxů. To by se nepočítalo jako přerušení závodu (ten oficiálně nezačal). Poté by ale už pevný start neproběhl.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
11:01 | Twitter anketa: Bude v roce 2018 závodit Robert Kubica v F1?
21. července | U Haasu by měli v příštím roce jezdit opět Grosjean a Magnussen. Řekl to Gene Haas pro odkaz
19. července | Twitter anketa: Souhlasíte se zavedením svatozáře?
18. července | Antonio Giovinazzi (Haas) a Lance Stroll (Williams) testovali pro Pirelli.
17. července | Během noci dojde k přesunu webu na jiný server. Pokud v noci napíšete do diskuse příspěvek, nemusíte ho zítra najít.

GP Maďarska 2017

Pátek 28. července 2017
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 29. července 2017
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 30. července 2017
Závod 14.00

Nejčtenější články

Pirelli už ví, proč došlo k poškození pneumatiky u Vettela

Pirelli už ví, proč došlo k poškozen…

Pirelli vydalo v pátek odpoledne tiskovou zprávu se závěry vyšetřování poškození pneumatiky Sebastiana Vettela v závěru GP Velké Británie.

21.  7.  2017 | | 30 N/A
Verstappen se vysmál Vettelově kritice

Verstappen se vysmál Vettelově kriti…

Max Verstappen prý už kritiku ze strany čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela nebere vážně.

21.  7.  2017 | | 95 N/A
Tohle nás čeká! Podívejte se na fotogalerii z testů svatozáře

Tohle nás čeká! Podívejte se na foto…

FIA rozhodla, že v roce 2018 zavede tzv. svatozář. Její testy probíhaly v průběhu sezóny 2016.

20.  7.  2017 | | 29 N/A
90 % týmů bylo proti svatozáři. Kdo hlasoval pro?

90 % týmů bylo proti svatozáři. Kdo …

Devět z deseti týmů hlasovalo proti zavedení svatozáře. Kdo byl pro?

20.  7.  2017 | | 86 N/A
Marchionne čeká od Ferrari okamžitou reakci

Marchionne čeká od Ferrari okamžitou…

Ferrari v Silverstonu na Mercedes ztrácelo. Byl to ojedinělý případ nebo Mercedes začíná pět dominovat?

20.  7.  2017 | | 33 N/A