(Re)start na mokré trati: jak bude novinka v F1 probíhat?

Před závodem začne pršet, nebo déšť ustane krátce před startem. Ředitelství závodu se v zájmu bezpečnosti rozhodne odstartovat závod na safety carem. Od letošního roku by měl ale poté následovat i klasický pevný start.

O pevném restartu po zajetí safety caru se kdysi uvažovalo pro situace za všech podmínek. Letos nás to čeká pouze na mokré trati. Abychom byli přesní, pravidla nemluví vyloženě o dešti, ale o nevhodných podmínkách. Asi nelze očekávat, že by nám na trať nasněžilo, takže jedinou (i když ne moc reálnou) možností je větší únik paliva.

Několik zaváděcích kol

Světová rada motorsportu teprve minulý týden schválila podrobnosti celé procedury. Pokud bude pršet, budou muset mít všichni jezdci nazuté pneumatiky do mokra. Kola za safety carem budou formálně zaváděcími koly, i když pouze první nebude odečítáno z délky závodu. Pokud je například délka závodu 70 kol a safety car bude na trati 5 kol, bude mít závod délku 66 kol. 

Jezdci v boxech se startu z boxů nevyhnou

Důvodem pro tohle řešení jsou především jezdci, kteří startují z boxů. Předešlý postup startu za safety carem jim umožnil odstartovat a zařadit se na konec pole, protože závod započal hned poté, co safety car vyjel.

Nyní tomu tak nebude. Cílem kol za safety carem je nejen odvést co nejrychleji vodu z trati ale především to, aby si jezdci vyzkoušeli podmínky na trati. Jezdec startující z boxů ale bude muset před pevným startem zase zajet na konec boxové uličky a startovat z boxů.

Zajímavé je, že jezdec startující z boxů, se nemusí zaváděcích kol zúčastnit. Pokud tak neučiní, bude mít na startu více paliva, což by mohla být výhoda. Na druhou stranu těžší vůz tuto výhodu podle týmů promění spíše v nevýhodu, takže to pravidly není nikterak dál řešeno.

Přezouvání pneumatik se nevyplatí

Jezdci nemohou zajet hned za safety carem do boxů přezout na pneumatiky do přechodných podmínek nebo dokonce na slicky. Pokud tak učiní, dostanou penalizaci 10 sekund stop and go. V případě, že nějaký jezdec zajede během safety car fáze do boxů, bude muset startovat z boxové uličky.

Jednou a dost

Pokud se situace na trati nebo s počasím během několika kol nezlepší, může ředitel závodu povolat celé pole do boxů. To by se nepočítalo jako přerušení závodu (ten oficiálně nezačal). Poté by ale už pevný start neproběhl.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
13:56 | Pokud vám přestalo fungovat RSS F1sport, je potřeba změnit adresu RSS (z http na https).
13:55 | Pokud vám přestalo fungovat RSS F1sport, je potřeba změnit adresu RSS (z http na https). odkaz
21. dubna | Cosworth postavil vlastní monopost formule 1. Vypadal zvláštně a byla to čtyřkolka! odkaz prostřednictvím
20. dubna | Od příštího roku by mohla formule E závodit také v Římě.
19. dubna | Začala sbírka na Billyho Mongera, který o víkendu během závodu britské F4 přišel o obě nohy. odkaz

Nejčtenější články

Druhý den testů v Bahrajnu byl nejrychlejší Bottas

Druhý den testů v Bahrajnu byl nejry…

Valtteri Bottas byl nejrychlejším a také nejaktivnějším jezdcem druhého dne testů v Bahrajnu.

19.  4.  2017 | | 90 N/A
V první den sezónních testů byl v Bahrajnu nejrychlejší Hamilton

V první den sezónních testů byl v Ba…

Lewis Hamilton byl nejrychlejší v první den letošních sezónních testů. McLaren měl velké problémy.

18.  4.  2017 | | 134 N/A
Verstappen naštval Brazilce. Massa ho varuje!

Verstappen naštval Brazilce. Massa h…

Max Verstappen rozzlobil brazilské fanoušky. Co se stalo?

17.  4.  2017 | | 60 N/A
Proč dostal v Bahrajnu Hamilton penalizaci?

Proč dostal v Bahrajnu Hamilton pena…

V souboji Hamiltona a Vettela sehrál opět důležitou roli výjezd safety caru. Hamilton jel pod safety carem podle stewardů příliš pomalu.

17.  4.  2017 | | 80 N/A
McLaren si neumí vysvětlit středeční úspěch

McLaren si neumí vysvětlit středeční…

Stáj McLaren má za sebou strastiplný úvod sezóny, který zapříčinily především neustávající potíže s pohonnou jednotkou Honda. Během včerejšího testování v Bahrajnu však vše proběhlo na výbornou bez jediného technické problému. Britský tým si to ale neumí vysvětlit.

20.  4.  2017 | | 44 N/A