(Re)start na mokré trati: jak bude novinka v F1 probíhat?

Před závodem začne pršet, nebo déšť ustane krátce před startem. Ředitelství závodu se v zájmu bezpečnosti rozhodne odstartovat závod na safety carem. Od letošního roku by měl ale poté následovat i klasický pevný start.

O pevném restartu po zajetí safety caru se kdysi uvažovalo pro situace za všech podmínek. Letos nás to čeká pouze na mokré trati. Abychom byli přesní, pravidla nemluví vyloženě o dešti, ale o nevhodných podmínkách. Asi nelze očekávat, že by nám na trať nasněžilo, takže jedinou (i když ne moc reálnou) možností je větší únik paliva.

Několik zaváděcích kol

Světová rada motorsportu teprve minulý týden schválila podrobnosti celé procedury. Pokud bude pršet, budou muset mít všichni jezdci nazuté pneumatiky do mokra. Kola za safety carem budou formálně zaváděcími koly, i když pouze první nebude odečítáno z délky závodu. Pokud je například délka závodu 70 kol a safety car bude na trati 5 kol, bude mít závod délku 66 kol. 

Jezdci v boxech se startu z boxů nevyhnou

Důvodem pro tohle řešení jsou především jezdci, kteří startují z boxů. Předešlý postup startu za safety carem jim umožnil odstartovat a zařadit se na konec pole, protože závod započal hned poté, co safety car vyjel.

Nyní tomu tak nebude. Cílem kol za safety carem je nejen odvést co nejrychleji vodu z trati ale především to, aby si jezdci vyzkoušeli podmínky na trati. Jezdec startující z boxů ale bude muset před pevným startem zase zajet na konec boxové uličky a startovat z boxů.

Zajímavé je, že jezdec startující z boxů, se nemusí zaváděcích kol zúčastnit. Pokud tak neučiní, bude mít na startu více paliva, což by mohla být výhoda. Na druhou stranu těžší vůz tuto výhodu podle týmů promění spíše v nevýhodu, takže to pravidly není nikterak dál řešeno.

Přezouvání pneumatik se nevyplatí

Jezdci nemohou zajet hned za safety carem do boxů přezout na pneumatiky do přechodných podmínek nebo dokonce na slicky. Pokud tak učiní, dostanou penalizaci 10 sekund stop and go. V případě, že nějaký jezdec zajede během safety car fáze do boxů, bude muset startovat z boxové uličky.

Jednou a dost

Pokud se situace na trati nebo s počasím během několika kol nezlepší, může ředitel závodu povolat celé pole do boxů. To by se nepočítalo jako přerušení závodu (ten oficiálně nezačal). Poté by ale už pevný start neproběhl.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
23. února | Zajímavé... Kubica nastoupí už do prvních předsezónních testů. Konkrétně v úterý a ve středu odpoledne.
22. února | Renault bude partnerem španělské fotbalové ligy.
22. února | McLaren ukáže nový vůz v pátek v 8:00 našeho času.
22. února | Šéf skupiny Fiat Chrysler si opět vydělal téměř deset milionů eur | odkaz odkaz

Prezentace vozů 2018

Tým Datum
Haas 14. února
Williams 15. února
Red Bull 19. února
Sauber 20. února
Renault 20. února
Ferrari 22. února
Mercedes 22. února
McLaren 23. února
Force India 26. února
Toro Rosso 26. února

Testy

První
26. února 09.00–18.00
27. února 09.00–18.00
28. února 09.00–18.00
1. března 09.00–18.00
Druhé
6. března 09.00–18.00
7. března 09.00–18.00
8. března 09.00–18.00
9. března 09.00–18.00