(Re)start na mokré trati: jak bude novinka v F1 probíhat?

Před závodem začne pršet, nebo déšť ustane krátce před startem. Ředitelství závodu se v zájmu bezpečnosti rozhodne odstartovat závod na safety carem. Od letošního roku by měl ale poté následovat i klasický pevný start.

O pevném restartu po zajetí safety caru se kdysi uvažovalo pro situace za všech podmínek. Letos nás to čeká pouze na mokré trati. Abychom byli přesní, pravidla nemluví vyloženě o dešti, ale o nevhodných podmínkách. Asi nelze očekávat, že by nám na trať nasněžilo, takže jedinou (i když ne moc reálnou) možností je větší únik paliva.

Několik zaváděcích kol

Světová rada motorsportu teprve minulý týden schválila podrobnosti celé procedury. Pokud bude pršet, budou muset mít všichni jezdci nazuté pneumatiky do mokra. Kola za safety carem budou formálně zaváděcími koly, i když pouze první nebude odečítáno z délky závodu. Pokud je například délka závodu 70 kol a safety car bude na trati 5 kol, bude mít závod délku 66 kol. 

Jezdci v boxech se startu z boxů nevyhnou

Důvodem pro tohle řešení jsou především jezdci, kteří startují z boxů. Předešlý postup startu za safety carem jim umožnil odstartovat a zařadit se na konec pole, protože závod započal hned poté, co safety car vyjel.

Nyní tomu tak nebude. Cílem kol za safety carem je nejen odvést co nejrychleji vodu z trati ale především to, aby si jezdci vyzkoušeli podmínky na trati. Jezdec startující z boxů ale bude muset před pevným startem zase zajet na konec boxové uličky a startovat z boxů.

Zajímavé je, že jezdec startující z boxů, se nemusí zaváděcích kol zúčastnit. Pokud tak neučiní, bude mít na startu více paliva, což by mohla být výhoda. Na druhou stranu těžší vůz tuto výhodu podle týmů promění spíše v nevýhodu, takže to pravidly není nikterak dál řešeno.

Přezouvání pneumatik se nevyplatí

Jezdci nemohou zajet hned za safety carem do boxů přezout na pneumatiky do přechodných podmínek nebo dokonce na slicky. Pokud tak učiní, dostanou penalizaci 10 sekund stop and go. V případě, že nějaký jezdec zajede během safety car fáze do boxů, bude muset startovat z boxové uličky.

Jednou a dost

Pokud se situace na trati nebo s počasím během několika kol nezlepší, může ředitel závodu povolat celé pole do boxů. To by se nepočítalo jako přerušení závodu (ten oficiálně nezačal). Poté by ale už pevný start neproběhl.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
16:38 | Williams potvrdil, že Kubica je na seznamu potenciálních jezdců pro rok 2018.
14:28 | Honda potvrdila, že Alonso může v Malajsii použít motor ze Singapuru.
22. září | Jezdci si budou muset od příštího roku dát pozor na správné postavení na roštu. Jinak to bude považováno za ulitý start.
21. září | Brown uvedl, že s Ferrari o dodávání motorů McLaren nejednal. Jsou to konkurenti v oblasti silničních aut. (via Motorsport Total)
20. září | Juan Pablo Montoya dnes slaví 42. narozeniny.

GP Malajsie 2017

Pátek 29. září 2017
1. trénink 05.00–06.30
2. trénink 09.00–10.30
Sobota 30. září 2017
3. trénink 08.00–09.00
Kvalifikace 11.00–12.00
Neděle 1. října 2017
Závod 09.00

Nejčtenější články

Za pár vteřin je zničena celá sezóna, píší italská média

Za pár vteřin je zničena celá sezóna…

Když kolidují jezdci menšího týmu, skončí to obvykle pár větami v neděli večer. Pokud se ale vyřadí oba jezdci Ferrari, je tomu věnována obrovská pozornost minimálně do dalšího závodního víkendu.

19.  9.  2017 | | 99 N/A
Blbec a pokrytec. Hamilton naštval britské zemědělce

Blbec a pokrytec. Hamilton naštval b…

Lewis Hamilton v Singapuru oznámil, že se stane veganem. Jeho slova ale rozzlobila farmáře.

21.  9.  2017 | | 92 N/A
Seznam kandidátů na sedačku Williamsu čítá už jen tři jména

Seznam kandidátů na sedačku Williams…

Williams zúžil seznam pilotů, ze kterých vybere pro příští sezónu formule 1 týmového kolegu Lance Strolla. Uvedl server Motorsport.com.

23.  9.  2017 | | 85 N/A
Schumacherova rodina údajně uvažuje o převozu do USA

Schumacherova rodina údajně uvažuje …

Okolo zdravotního stavu Michaela Schumachera nejsou ani téměř čtyři roky po nehodě na lyžích žádné bližší oficiální informace. Občas se ale objeví spekulace.

20.  9.  2017 | | 33 N/A
Vettel se mi za Singapur neomluvil, říká Verstappen

Vettel se mi za Singapur neomluvil, …

Maxovi Verstappenovi letos třináctka na voze RB13 štěstí moc nepřináší. Když už ho nevyřadí technika, tak se připlete do nějaké kolize. V Singapuru skončil po kolizi s jezdci Ferrari.

19.  9.  2017 | | 77 N/A