Velká cena San Marina v roce 1994 se zapsala černým písmem do historie formule 1. Během jediného závodního víkendu došlo ke čtyřem vážným nehodám. Imola se stala osudnou Rolandu Ratzenbergerovi a Ayrtonu Sennovi.
Kalendář formule 1 zavedl piloty na přelomu dubna a května roku 1994 do italské Imoly, kde se jela Velká cena San Marina. Celý závodní víkend se do historie zapsal jako jeden z nejčernějších.
Vše začalo už při páteční kvalifikaci. Mladý Rubens Barrichello ve svém Jordanu najel velkou rychlostí do předposlední šikany Variante Basa, ale nevšiml si zbytků oleje z dřívější poruchy McLarenu. Obrubníky zafungovaly jako odrazový můstek a Barrichellův vůz poslaly nejdříve na bariéru z pneumatik a následně do kovového plotu nad ní.
Barrichello měl tehdy velké štěstí a z hrůzostrašné havárie vyvázl jen s lehčími zraněními. Senna byl zřejmě prvním člověkem, kterého Rubens viděl ve zdravotním středisku poté, co se probral z bezvědomí.
Smrt Ratzenbergera
To nejhorší ale mělo teprve přijít. Během sobotní kvalifikace vylétl v zatáčce Villeneuve Roland Ratzenberger, pro kterého to byla teprve třetí velká cena. Jeho Simtek narazil do zdi při rychlosti téměř 300 km/h. Sedm minut po příletu do nemocnice v Boloni byl Ratzenberger prohlášen za mrtvého. Jednalo se o první smrtelnou nehodu během závodního víkendu od roku 1982.
Vůz Rolanda Ratzenbergera po havárii v Imole (zdroj: Profimedia.cz)
Zatímco počátky formule 1 byly doslova dlážděny pomníky jezdců, v polovině devadesátých let nebyl na smrt nikdo připraven. Bezpečnost však tehdy nebyla ani zdaleka na dnešní úrovni. Od Imoly roku 1994 do dneška urazila F1 velký kus cesty.
Senna velmi často úroveň bezpečnosti kritizoval, ale není veřejným tajemstvím, že s FIA neměl zrovna nejlepší vztahy. Snažil se proto jinak. Když se v březnu konaly testy právě v Imole, kritizoval nerovnost tratě v zatáčce Tamburello. Rozdíl mezi novým a starým asfaltem zde byl několik centimetrů! Provozovatel okruhu nakonec povrch nechal vyfrézovat, problém tím byl ale jen zmírněn.
V dnešní době by zřejmě v případě smrtelné nehody v sobotní kvalifikaci došlo k zrušení zbytku závodního víkendu. Formule 1 je i dnes tvrdým byznysem, ale také žijeme v mediální době a firmy za posledních dvacet let poněkud upravily svou politiku směrem k veřejnosti. Především sponzoři by po podobné události vyvinuli silný tlak na zrušení závodu. Je to ale jen spekulace, kterou snad nebudeme muset už nikdy ověřovat v praxi.
Senna i další piloti byli událostmi ze soboty zdrceni. Sám Senna prý nechtěl do závod nastoupit a měl obavy.
„Je důležité, aby jezdci drželi pospolu, protože v obtížných situacích se můžeme spolehnout jen na sebe. Když budeme rozdělení, vyhrají finanční a politické zájmy organizátorů a konstruktérů.“
(Ayrton Senna, 1987)
Start závodu
Ke startu velké ceny ale nakonec došlo a hned první metry málem skončily další tragédií. Na startovním roštu zůstal stát Benetton JJ Lehta, do něhož narazil vůz Pedra Lamy. Trosky vozu zranily pět fanoušků, z toho jednoho vážně.
Místo vyvěšení červených vlajek vyjel na trať jen safety car. Po pěti kolech se připravoval restart, který nejlépe vyšel Sennovi a Schumacherovi. Oba piloti začali hned po prvních metrech ujíždět zbytku startovního pole.
Osudná zatáčka Tamburello
V sedmém kole se Senna přibližuje k zatáčce Tamburello. Zatáčka se stáčí vlevo, Senna přejíždí pásy nově položeného asfaltu, což je doprovázeno rojem jisker ze zadní části podlahy jeho Williamsu.
Pravděpodobně vinou prasklého sloupku řízení vylétá Senna z trati. Během necelých dvou sekund míjí travnatý pás a naráží pravou stranou do betonové zdi. Trvá dlouhých osm sekund, než se vůz po odrazu od zdi zastaví.
Když poletí do Boloně, je to vážné...
Zajímavou příhodu zažil bývalý pilot Alex Zanardi, který sledoval Velkou cenu San Marina z domu svého přítele a lékaře v Boloni. Jeho známý prohlásil, že pokud Sennu převáží vrtulník do Imoly, nepůjde o nic zásadního. Pokud s ním však letí do boloňské nemocnice, bude jeho stav zřejmě vážný. O dvě minuty později uslyšeli vrtulník nad svým domem...
Jen asi dvacet sekund po nárazu přibíhá k vozu zkušený traťový komisař Stefano Bounaiuto, ale pohled do kokpitu ho šokuje.
Nehoda v televizních záběrech nevypadá příliš vážně. Jako první si její důsledky uvědomil až lékař profesor Watkins, který krátce po příjezdu na místo havárie zjišťuje, že Senna utrpěl poranění hlavy neslučitelná se životem.
Senna je vrtulníkem transportován do nemocnice v Boloni. Během převozu u něj dochází k zástavě srdce, ale lékařům ho ho podaří zachránit. V 16 hodin je Senna v nemocnici prohlášen za klinicky mrtvého. O dvacet minut později vidí Michael Schumacher šachovnicovou vlajku a vyhrává Velkou cenu San Marina. V 18:40 je Ayrton Senna prohlášen za mrtvého.
Podívejte se na část tehdejšího televizního přenosu zachycujícího havárii při závodě:
Velká cena San Marina 1994: Kvalifikace
P. |
Jezdec |
Tým |
Q1 |
Q2 |
Ztráta |
1 |
Ayrton Senna |
Williams-Renault |
1:21.548 |
– |
– |
2 |
Michael Schumacher |
Benetton-Ford |
1:22.015 |
1:21.885 |
0.337 |
3 |
Gerhard Berger |
Ferrari |
1:22.113 |
1:22.226 |
0.565 |
4 |
Damon Hill |
Williams-Renault |
1:23.199 |
1:22.168 |
0.620 |
5 |
JJ Lehto |
Benetton-Ford |
1:22.717 |
1:24.029 |
1.169 |
6 |
Nicola Larini |
Ferrari |
1:22.841 |
1:23.006 |
1.293 |
7 |
Heinz-Harald Frentzen |
Sauber-Mercedes |
1:23.119 |
– |
1.571 |
8 |
Mika Häkkinen |
McLaren-Peugeot |
1:23.611 |
1:23.140 |
1.592 |
9 |
Ukyo Katayama |
Tyrrell-Yamaha |
1:24.000 |
1:23.322 |
1.774 |
10 |
Karl Wendlinger |
Sauber-Mercedes |
1:23.788 |
1:23.347 |
1.799 |
11 |
Gianni Morbidelli |
Footwork-Ford |
1:23.663 |
1:24.682 |
2.115 |
12 |
Mark Blundell |
Tyrrell-Yamaha |
1:23.703 |
1:23.831 |
2.155 |
13 |
Martin Brundle |
McLaren-Peugeot |
1:24.443 |
1:23.858 |
2.310 |
14 |
Pierluigi Martini |
Minardi-Ford |
1:24.078 |
1:24.423 |
2.530 |
15 |
Michele Alboreto |
Minardi-Ford |
1:24.276 |
1:24.780 |
2.728 |
16 |
Christian Fittipaldi |
Footwork-Ford |
1:24.655 |
1:24.472 |
2.924 |
17 |
Éric Bernard |
Ligier-Renault |
1:24.678 |
1:40.411 |
3.130 |
18 |
Érik Comas |
Larrousse-Ford |
1:26.295 |
1:24.852 |
3.304 |
19 |
Olivier Panis |
Ligier-Renault |
1:24.996 |
1:25.160 |
3.448 |
20 |
Johnny Herbert |
Lotus-Mugen-Honda |
1:25.114 |
1:25.141 |
3.566 |
21 |
Andrea de Cesaris |
Jordan-Hart |
1:25.234 |
1:25.872 |
3.686 |
22 |
Pedro Lamy |
Lotus-Mugen-Honda |
1:26.453 |
1:25.295 |
3.747 |
23 |
Olivier Beretta |
Larrousse-Ford |
1:27.179 |
1:25.991 |
4.443 |
24 |
David Brabham |
Simtek-Ford |
1:27.607 |
1:26.817 |
5.269 |
25 |
Bertrand Gachot |
Pacific-Ilmor |
1:27.732 |
1:27.143 |
5.595 |
26 |
Roland Ratzenberger |
Simtek-Ford |
1:27.657 |
1:27.584 |
6.036 |
27 |
Paul Belmondo |
Pacific-Ilmor |
1:28.361 |
1:27.881 |
6.333 |
28 |
Rubens Barrichello |
Jordan-Hart |
14:57.323 |
– |
... |
Velká cena San Marina 1994: Závod
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Čas |
Start. poz. |
Body |
1 |
Michael Schumacher |
Benetton-Ford |
58 |
1:28:28.642 |
2 |
10 |
2 |
Nicola Larini |
Ferrari |
58 |
+54.942 s |
6 |
6 |
3 |
Mika Häkkinen |
McLaren-Peugeot |
58 |
+70.679 s |
8 |
4 |
4 |
Karl Wendlinger |
Sauber-Mercedes |
58 |
+73.658 s |
10 |
3 |
5 |
Ukyo Katayama |
Tyrrell-Yamaha |
57 |
+1 kolo |
9 |
2 |
6 |
Damon Hill |
Williams-Renault |
57 |
+1 kolo |
4 |
1 |
7 |
Heinz-Harald Frentzen |
Sauber-Mercedes |
57 |
+1 kolo |
7 |
|
8 |
Martin Brundle |
McLaren-Peugeot |
57 |
+1 kolo |
13 |
|
9 |
Mark Blundell |
Tyrrell-Yamaha |
56 |
+2 kola |
12 |
|
10 |
Johnny Herbert |
Lotus-Mugen-Honda |
56 |
+2 kola |
20 |
|
11 |
Olivier Panis |
Ligier-Renault |
56 |
+2 kola |
19 |
|
12 |
Éric Bernard |
Ligier-Renault |
55 |
+3 kola |
17 |
|
13 |
Christian Fittipaldi |
Footwork-Ford |
54 |
|
16 |
|
– |
Andrea de Cesaris |
Jordan-Hart |
49 |
|
21 |
|
– |
Michele Alboreto |
Minardi-Ford |
44 |
|
15 |
|
– |
Gianni Morbidelli |
Footwork-Ford |
40 |
|
11 |
|
– |
Pierluigi Martini |
Minardi-Ford |
37 |
|
14 |
|
– |
David Brabham |
Simtek-Ford |
27 |
|
24 |
|
– |
Bertrand Gachot |
Pacific-Ilmor |
23 |
|
25 |
|
– |
Olivier Beretta |
Larrousse-Ford |
17 |
|
23 |
|
– |
Gerhard Berger |
Ferrari |
16 |
|
3 |
|
– |
Ayrton Senna |
Williams-Renault |
5 |
|
1 |
|
– |
Érik Comas |
Larrousse-Ford |
5 |
|
18 |
|
– |
JJ Lehto |
Benetton-Ford |
0 |
|
5 |
|
– |
Pedro Lamy |
Lotus-Mugen-Honda |
0 |
|
22 |
|
– |
Roland Ratzenberger |
Simtek-Ford |
|
|
|
|
– |
Paul Belmondo |
Pacific-Ilmor |
|
|
– |
|
– |
Rubens Barrichello |
Jordan-Hart |
|
|
– |
|
Zdroj dat do tabulek: CC BY-SA 3.0, Wikipedia, 1994 San Marino Grand Prix