Renault požaduje vyrovnání výkonů motorů

Týmy se ale na něm zatím neshodly.
Tým Red Bull Racing nemá jako jediný ve startovním poli podepsanou smlouvu na motory pro rok 2010. Chce pokračovat s Renaultem, ale jednání jsou zablokovaná, protože Francouzi požadují, aby nejdříve dostali možnost vyrovnat výkon svého agregátu s ostatními.

Vývoj motorů je zmrazený, ale výrobci dokáží výkon navyšovat prostřednictvím menších dovolených úprav. Renault ztrácel již loni a výkon své jednotky navyšoval na základě zvláštního povolení před letošní sezónou. Teď požaduje to samé a podle šéfa týmu Red Bull Racing Christiana Hornera na tom závisí i budoucnost Renaultu jako dodavatele motorů ve formuli 1.

"Myslím, že to záleží na tom, jak se pohnou pravidla o motorech, co se parity výkonů týče," řekl Horner pro Autosport. "Týmy rozhodly, že by při zmrazeném vývoji motor neměl být diferenciačním prvkem výkonnosti. Podle mě je to klíčové, nejen v případě Renaultu, ale pro všechny výrobce motorů, abychom našli řešení."

S Renaultem se Red Bull Racing na pokračování spolupráce předběžně dohodl, protože je s agregáty z Viry-Châtillon spokojený.

"V tuto chvíli je to předmětem smlouvy, ale v podstatě jsme se dohodli," uvedl Horner. "Něco jsme napsali do přihlášky a v tuto chvíli je logické, že je to Renault. Máme za sebou tři roky dobré spolupráce s nimi. Je to velmi dobrý partner a spolupráce s nimi byla úspěšná."

"Oni teď samozřejmě mají obavy kvůli rovnosti výkonů motorů, a dokud nebudou pravidla o motorech jasná, chápu, že váhají."

Vyrovnání výkonů motorů je někdy vnímáno jako nespravedlivé vůči těm výrobcům, kteří na svých jednotkách pracovali a dokázali je vylepšit více než ostatní.

"Problém je ten, že při zmrazení vývoje zmrazíte výhodu nebo nevýhodu," argumentuje Horner. "Jeden výrobce odvedl obrovské množství práce těsně před zmrazením. A teď jsme v situaci, kdy v rámci zmrazení máme motory, mezi kterými je rozdíl 0,3 až 0,5 sekundy na kolo. A to je moc."

FIA již před časem rozhodla, že pokud týmy budou požadovat vyrovnání výkonů motorů a shodnou se na něm, bude možné ho uskutečnit. Jenomže shodu se zatím nalézt nepodařilo, proto Renault chce, aby zasáhla přímo federace.

"Týmy jsou neschopné se dohodnout, protože ve hře je vždy příliš mnoho vlastních zájmů," přiznal Horner. "Podle mě je nejlepší cestou, aby to regulovala FIA. Hlavně je třeba porovnávat jablka s jablky a ne s hruškami."

"Příští rok bude výkon pořád velmi důležitý, navzdory zákazu tankování. Ve skutečnosti je pozoruhodné, jak moc se motory stále vyvíjejí, navzdory zmrazenému vývoji. Myslím, že když došlo ke shodě na skutečnosti, že motor nemá být diferenciačním prvkem výkonnosti, bylo jednomyslně dohodnuto, že rovnost výkonů je klíčovou záležitostí pro všechny výrobce."

Red Bull Racing věří, že smlouvu na motory s Renaultem prodlouží příští týden.
Další článek: Stáhněte si nové číslo F1magu se statistickým ohlédnutím za sezónou