Renault, Mercedes a Honda chtějí zmrazit vývoj pohonných jednotek

Dvacet vozů formule 1 asi příliš neovlivní změny klimatu, ale jak víme, v této oblasti jde někdy logika a fakta stranou. Výrobci začínají mít obavy, aby se F1 nedostala do hledáčku.
Renault, Mercedes a Honda chtějí zmrazit vývoj pohonných jednotek

Celý svět v současné době řeší uhlíkové stopy a změnu klimatu. F1 se tyto diskuse zatím ve větším měřítku vyhnuly, ale to je jen otázka času a týmy si to velmi dobře uvědomují.

F1 už přímo či nepřímo reaguje. Mercedes se nedávno pochlubil, že účinnost jeho motoru je přes 50 %. Ale to není vše. Od roku 2021 bude 25 % paliva tvořit syntetická složka. Od roku 2025 to bude už 100 %. E-palivo má být šetrné k životnímu prostředí a být téměř uhlíkově neutrální.

Make F1 Great Again: jak bude vypadat královna motorsportu v roce 2021?

Make F1 Great Again: jak bude vypadat královna motorsportu v roce 2021?

„Celý zábavní průmysl, včetně motorsportu, musí v budoucnu usilovat o neutrální uhlíkovou stopu,“ řekl Toto Wolff, kterého cituje Auto Motor und Sport. „V opačném případě se toho již velké společnosti nebudou účastnit. Znamená to, že cirkus grand prix musí být schopen cestovat z bodu A do bodu B způsobem šetrným k životnímu prostředí.“ 

Určitá forma „klimatického nátlaku“ nemusí směřovat přímo na F1 jako takovou. Mnohem pravděpodobnější je, že přijde zevnitř. Některé automobilky mohou mít problém udržet svůj program v „neekologické F1". Pokud se k tomu připočtou ještě vyšší náklady a neuspokojivé výsledky, může nastat problém a odchod z F1. Kromě uhlíkové neutrality je tak potřeba i „rozpočtová neutralita“.

V současné době se jedná o nových technických, sportovních a finančních pravidlech. Kromě toho se budou podepisovat nové komerční dohody, ale podle Auto Motor und Sport zatím žádná z velkých automobilek nepotvrdila, že ve F1 zůstane.

Zmrazí vývoj motorů?

„S rozpočtovým stropem a spravedlivějším rozdělením peněz již byly splněny dva naše požadavky,“ řekl Cyril Abiteboul. „To nám však nestačí. Pokud nechceme, aby nás formule 1 stála více, jediným způsobem je zmrazit vývoj motorů od roku 2021. Do té doby všichni dosáhneme podobné úrovně.“

S Abiteboulem souhlasí také Toto Wolff a Helmut Marko. „Musí dojít ke zmrazení motorů,“ řekl Marko. „Jinak dojde k vyčerpání zdrojů. Je známo, že poslední desetina je nejdražší. Už jsme viděli, že v době V8 bylo díky zmrazení vývoje ušetřeno mnoho peněz. U monster, která v současné době máme, je efekt úspor ještě výraznější.“

Hodí Ferrari vidle do pravidel?

V paddocku F1 se obávají ještě jednoho problému. Velké týmy nejsou spokojené s příliš restriktivní podobou pravidel pro rok 2021. Ferrari hrozí, že pokud nedojde ke kompromisu, může použít veto, které má historicky jako jediný tým... je ovšem otázka, zda lze veto vůbec aplikovat na pravidla pro rok 2021. Věc by mohla v krajním případě skončit před soudem.

Foto: Getty Images / Dan Istitene

Další článek: Vettelův cíl se nezměnil, chce se stát mistrem světa s Ferrari, říká Binotto

13. září | Correa zůstává v umělém spánku
13. září | Během prvních dvou dní testů 18palcových pneumatik odjel Sergej Sirotkin v Renaultu 213 kol.
13. září | Tatiana Calderón se zúčastní jednoho dne testů W Series ve Španělsku. O sedačku bojovat nebude, jen se podělí o zkušenosti.
12. září | Alex Peroni byl propuštěn z nemocnice, kde byl hospitalizován po nehodě v Monze v F3

GP Singapuru 2019

Pátek 20. září 2019
1. trénink 10.30–12.00
2. trénink 14.30–16.00
Sobota 21. září 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. září 2019
Závod 14.10