Rekapitulace: Klíčové změny v sezóně 2015

Jaké hlavní změny nás čekají v roce 2015? Rekapitulace sportovních i technických novinek a také pohled na jezdecké sestavy.
Rekapitulace: Klíčové změny v sezóně 2015

Sezóna 2015 vypukne 15. března, kdy je na programu GP Austrálie. Na trať se ale jezdci vydají poprvé už 1. února v rámci prvních testů v Jerezu.

4 nebo 5 pohonných jednotek?

Sezóna 2015 má oficiálně 21 závodů, což podle pravidel znamená, že každý z jezdců bude mít k dispozici 5 pohonných jednotek. Pokud by byl počet závodů 20 a méně, byl by počet pohonných jednotek snížen na 4.

Závodů nakonec skutečně 20 bude, neboť v Korei se na 99% nepojede. Dokonce již fakticky došlo k vyškrtnutí závodu z kalendáře FIA. Na počet pohonných jednotek by to sice již nemělo mít vliv, Strategická skupina se ale měla dohodnout, že nakonec odjedeme sezónu se 4 pohonnými jednotkami bez ohledu na počet závodů.

Konec škaredých nosů

Nejviditelnější technickou změnou budou nové nosy. Změna pravidel reaguje na ošklivosti ze sezóny 2014.

Další změny technických pravidel

  • Hmotnost vozu nesmí být nikdy menší než 702 kg (do teď 701 kg).
  • Zylonové panely budou rozšířeny na obou stranách monokoku směrem nahoru k hraně kokpitu a podél pilotovy hlavy.
  • Systém zavěšení přední kol musí být udělán tak, aby reagoval  pouze na změny zátěže, způsobené zatížením předních kol. Totéž platí pro zadní kola. Stručně řečeno jde o oficiální zákaz systému FRIC, který se nesmí používat již od poloviny předešlého roku.
  • Práce v aerodynamickém tunelu bude omezená. Čas, který mohou týmy využít v aerodynamickém tunelu, bude snížen z 80 na 65 hodin týdně. Foukat se ale bude maximálně 25 hodin týdně oproti 30 hodinám. Týmy také mohou využít jen jeden aerodynamický tunel. Force India tak například bude pracovat výhradně v tunelu Toyoty v Kolíně nad Rýnem.
  • Počítačová simulace proudění kapalin (CFD): týmy budou moci využít 25 teraFLOPS (původně 30) týdně.

Sportovní pravidla

  • Dvojité body byly zrušeny. Jejich premiéra i derniéra se tak odehrála v roce 2014 v rámci posledního závodu v Abú Dhabí.
  • Virtuální safety car (VSC): Pokud bude vyhlášen, jezdci musí v úseku dvojitých žlutých vlajek jet pomaleji a projet ho ve stanoveném čase. O aktivaci a deaktivaci VSC se dozví zvukovým signálem 10 sekund předem. Na volantu se pak bude zobrazovat rozdíl mezi časem jezdce a stanoveným časem. VSC bude ještě doladěn.
  • Nebezpečné vypuštění vozu během zastávky bude mít nově za následek trest 10 sekund stop and go. Dříve za to následoval průjezd boxy.
  • Ředitel závodu nemusí už čekat na to, až vozy o kolo zpět předjedou safety car a zařadí se na konec. Po odstranění problémů tak bude vozům o kolo zpět povoleno, aby předjeli safety car a během restartu nepřekáželi. Krátce poté dojde k restartu závodu.
  • Pokud jezdec nespotřebuje celou penalizaci za nasazení nadlimitního počtu komponent pohonné jednotky, bude následovat trest v závodě (podle počtu míst 5 sekund, 10 sekund apod.). Také byl zrušen trest za nasazení celé nové pohonné jednotky, místo toho se budou sčítat penalizace za jednotlivé části.
  • Pokud bude závod zastaven (červené vlajky), dojde k uzavření výjezdu z boxů a vozy se musí postupně seřadit v boxové uličce (nikoliv na startovním roštu).
  • Zákaz práce na voze v pátek v noci bude zvýšen z 6 na 7 hodin.
  • V průběhu sezóny se zřejmě uskuteční dva dvoudenní testy.

Nováčci v sezóně 2015

  • Carlos Sainz (Toro Rosso)
  • Max Verstappen (Toro Rosso)
  • Felipe Nasr (Sauber)

Přestupy

  • Fernando Alonso (z Ferrari do McLarenu)
  • Sebastian Vettel (z Red Bullu do Ferrari)
  • Marcus Ericsson (z Caterhamu do Sauberu)
  • Daniil Kvjat (z Toro Rosso do Red Bullu)

Skončili 

  • Kamuj Kobajaši (Caterham skončil)
  • Max Chilton (Marussia skončila)
  • Jules Bianchi (těžce zraněn při GP Japonska)
  • Jean-Éric Vergne (skončil u Toro Rosso, stal se rezervním jezdcem Ferrari)
  • Adrian Sutil (skončil u Sauberu)
  • Esteban Gutiérrez (skončil u Sauberu, stal se rezervním jezdcem Ferrari)
  • Kevin Magnussen (skončil u McLarenu jako závodní jezdec a stal se rezervním jezdcem)
Další článek: Jenson Button se oženil

9. srpna | Leonardo da Vinci Jára da Cimrman Antonio Felix da Costa Ten posledně jmenovaný se stal šampiónem formule E.
9. srpna | Mattia Binotto nesouhlasí s Vettelem, že by byla strategie špatná. Podle Binotta ovlivnily Vettelův závod hodiny po startu.
9. srpna | Zajímavé: Racing Point musí před sportovní komisaře. Podle technického delegáta FIA jsou brzdové kanálky stejné jako ty v předešlých závodech a porušují sportovní pravidla.

GP Španělska 2020

Pátek 14. srpna 2020
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 15. srpna 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 16. srpna 2020
Závod 15.10