Redakce F1Sport vybrala nejhezčí vozy od roku 2000

Vzhled formulí pro příští rok vzbuzuje obavy. Pojďme si připomenout, jaké pohledné monoposty se po světových okruzích proháněly na počátku 21. století.
Redakce F1Sport vybrala nejhezčí vozy od roku 2000

Původně zde měl být zveřejněn medailonek Michaela Schumachera u příležitosti jeho 45. narozenin, v důsledku událostí z posledních dní jsme se však rozhodli situaci přehodnotit a zvolit poněkud veselejší téma. Každý člen redake byl osloven, aby vybral pět vozů, které považuje za nejhezčí. Kritériem bylo, aby se jednalo o monoposty závodící mezi lety 2000 a 2013. Redaktoři nebyli s volbou svých kolegů obeznámeni.

Soutěže krásy mezi závodními vozy obvykle vyhrávají starší monoposty. Tento článek se pokouší připomenout, že oku mohou lahodit i monoposty, které brázdily okruhu relativně nedávno. Dohromady se sešlo celkem dvacet vozů. Shod bylo pomálu, nejvíce sympatií si však nakonec získal vůz McLaren MP4-24, který je důkazem toho, že i "pluhy na sníh" mohou být elegantní a vkusné. Výběr vozů by neměl reflektovat preference jednotlivých redaktorů, jediným rozhodujícím faktorem pro výběr byl vzhled. 

1. místo - McLaren MP4-24 (3 body - Jan Pastorek, Filip Fikejz, Zuzana Kulichová)

Vůz, který McLaren používal v sezoně 2009, nepatří v bohaté historii týmu k těm nejúspěšnějším. První půlka ročníku byla pro tým z Wokingu takřka katastrofická. Po Velké ceně Velké Británie, která značila polovinu sezony, měl McLaren na kontě pouze 13 bodů, tedy o 59 bodů méně než v tomtéž bodě o rok dříve (Hamilton 9, Kovalainen 4). Hamilton byl z výkonů svého vozu tak rozčarován, až dokonce vyzval tým k úplnému odstavení vozu. Rychlý vývoj nicméně z MP4-24 dokázal ve druhé polovině sezony vytvořit slušný závodní stroj schopný bojovat o vítězství. Lewis Hamilton s ním dokázal vyhrát v Maďarsku a v Singapuru. Na pole position stál ve Valencii, Itálii, Singapuru a v Abú Zabí. 

Klepněte pro větší obrázek

2. - 4. místo - Renault R26 (2 body, Tomáš Bohuslav a Filip Fikejz)

Jedná se o vůz, se kterým Fernando Alonso v roce 2006 získal svůj druhý mistrovský titul. Tento rok byl pro španělskou hvězdu věru úspěšný. Designér Bob Bell se se svým týmem inženýrů postaral o vůz, který vyhrál v osmi závodech (jeden Fisichella, sedm Alonso) a získal sedm pole position. R26 pomohlo Renaultu získat Pohár konstruktérů. Francouzský tým nasbíral o pět bodů více než rivalové z Ferrari. Zároveň se jednalo i o poslední titul pro pneumatikářskou společnost Michelin. Silnou stránkou tohoto vozu byla mimo jiné ohromující spolehlivost.

 Klepněte pro větší obrázek

2. - 4. místo - Ferrari F2007 (2 body, Tomáš Bohuslav a Michal Mikoláš)

Autory F2007 jsou mimo jiné Aldo Costa a Nicholas Tombazis. Jak už napovídá jeho název, Scuderia s ním závodila v sezoně 2007. Jedná se o dosud posledí sezonu, ve které Ferrari slavilo jezdecký titul. Mistrem světa se totiž stal Kimi Räikkönen, který dokonale využil hašteření Alonsa s Hamiltonem u McLarenu. Jedná se o velmi úspěšný model, který nasbíral celkem devět vítězství (Räikkönen šest, Massa tři) a stejný počet pole position. F2007 je také známé svým lišáckým vypořádáním se se zákazem tabákové reklamy. V evropských zemích proto na voze nebyl uveden nápis Marlboro, nýbrž pouze čárový kód.

Klepněte pro větší obrázek

2. - 4. místo - McLaren MP4-20 (2 body, Tomáš Bohuslav a Jan Pastorek)

Pekelně rychlý, pekelně nespolehlivý, dalo by se říci na adresu vozu McLarenu pro sezonu 2005. Rohatý vůz vzešel z rýsovacích prken Adriana Neweyho a Mika Coughlana. Aerodynamicky velice vyspělé šasi tvořilo společně se silným desetiválcovým motorem od Mercedesu výbušnou kombinaci, což se projevovalo už při testování. Dodnes se čile spekuluje o tom, že Räikkönen v důsledku nespolehlivosti vozu přišel o titul. Z prvního místa byl nucen odstoupit v Imole, na Nürburgringu a na Hockenheimringu.

Klepněte pro větší obrázek

Další vozy byly redaktory uvedeny pouze jednou. Pro úplnost dodejme celkový výčet aut jednotlivých redaktorů:

Tomáš Bohuslav: Renault R26, Ferrari F2004, Brawn BGP 001, Ferrari F2007, McLaren MP4-20

Jan Pastorek: McLaren MP4-20, McLaren MP4-24, McLaren MP4-17D, Williams FW 29, Toro Rosso STR 04

Filip Fikejz: Williams FW26, Renault R26, Red Bull RB6, McLaren MP4-24, Ferrari F2001

Zuzana Kulichová: McLaren MP4-24, Mercedes F1 W04, Lotus T127, Ferrari 248 F1, Marussia MR02

Michal Mikoláš: Prost AP04, Jordan EJ10, Jaguar R1, Arrows A23, Ferrari F2007

A jací jsou vaši favoriti, milí čtenáři, milé čtenářky? Nebojte se o ně podělit v diskuzi pod článkem!

Další článek: Schumacherova nehoda je zřejmě na záznamu jeho vlastní kamery

15:04 | Lamborghini oficiálně potvrdilo, že Stefano Domenicali odchází z pozice šéfa automobilky, aby od ledna 2021 převzal novou prestižní funkci. Očekává se, že nahradí Careye v čele F1.
13:42 | Kvalifikace F2: Cunoda, Daruvala, Schumacher... Schumacherův nejbližší soupeř v šampionátu Ilott odstartuje hned za ním ze čtvrtého místa.
24. září | Lewis Hamilton očekává, že FIA v reakci na jeho kontroverzní tričko z GP Toskánska zavede nová pravidla, ve kterých vyjasní, co je a co není možné.
24. září | Novinář Will Buxton má pozitivní test na koronavirus. GP Ruska tak vynechá.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink Bottas (1:34.923)
2. trénink Bottas (1:33.519)
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10