Red Bull s Renaultem spolupracovaly na vývoji ventilátorů. Nemyslitelné, popisuje Horner

O tom, jak současná pandemie koronaviru lidi spojuje, promluvil šéf týmu formule 1 Red Bull Christian Horner. V rámci Projektu Pitlane totiž do továrny týmu zavítali členové Renaultu.
Red Bull s Renaultem spolupracovaly na vývoji ventilátorů. Nemyslitelné, popisuje Horner

Renault a Red Bull na konci roku 2018 ukončily spolupráci. Vztahy mezi oběma stranami přitom byly již delší dobu napjaté i kvůli malé konkurenceschopnosti a nespolehlivosti pohonných jednotek Renault.

Do továrny týmu je přitom velmi obtížné se dostat, jelikož týmy si velmi střeží svá technická tajemství. V rámci Projektu Pitlane se ale týmy F1 spojily, aby pomohly britské vládě při vývoji a výrobě ventilátorů a přístrojů, které pacientům ve vážném stavu pomáhají dýchat.

Ventilátor, který spolu Renault s Red Bullem vyvinuly, nebyl uveden do provozu, protože podle britské vlády takový typ ventilátoru v současné době nebyl potřebný. Horner je přesto velmi hrdý.

Motorové oddělení Mercedesu začalo vyrábět zařízení na podporu dýchání

Motorové oddělení Mercedesu začalo vyrábět zařízení na podporu dýchání

„Oslovili jsme vládu, jakmile jsme viděli, že se tato krize blíží. A následně jsme se spojili s dalšími týmy. Identifikovali jsme projekt, ke kterému jsme byli určeni. A byli jsme k němu přiděleni s Renaultem. Byl jsem ohromen, když jsem viděl dobrovolníky, kteří tento projekt podporovali 24 hodin denně 7 dní v týdnu,“ řekl Horner.

„Pracoval na tom třeba náš šéf designér Rob Marshall. Myslím, že na tom pracoval tři celé noci za sebou.“

Red Bull měl při vývoji přímo v továrně v Milton Keynes lůžko z jednotky intenzivní péče a prototyp ventilátoru. Zaměstnanci Renaultu přitom podle Hornera bez problémů pracovali s členy Red Bullu na společném projektu, i když v minulosti byla mezi oběma týmy velká rivalita.

„V tu chvíli jde duch konkurence stranou, je to o nacházení řešení. Měli jsme tak lidi z Renaultu pracující v naší továrně. Byli ve svém týmovém oblečení v naší továrně. Za normálních okolností nemyslitelné,“ říká.

Sedm týmů se spojilo, aby pomohly britské vládě v boji proti koronaviru

Sedm týmů se spojilo, aby pomohly britské vládě v boji proti koronaviru

„Bob Bell (technický poradce Renaultu) pracoval s Robem Marshallem a přišli s řešením, které ohromilo průmysl. Nebyla to jen řešení, ale také rychlost, kterou formule 1 pracuje, protože řešení byla nalezena a vypracována přes noc. To, co by trvalo tři roky, se vlastně stalo za tři a půl týdne.“

Ventilátor od Renaultu a Red Bullu se nakonec nedostal do výroby ve větším množství, Horner přesto vidí pozitiva.

„Samozřejmě došlo k určitému zklamání, když jsme byli připraveni a nedošlo k další produkci. Když se ale zamyslíte, tak bylo nakonec vlastně dobře, že nebyly potřeba, protože to znamená, že je Národní zdravotní služba tak nepotřebovala a tyto nouzové ventilátory nebyly tak potřebné.

„Myslím, že to zdůraznilo vynalézavost formule 1, její schopnost řešit problémy, přijít rychle s prototypem a úpravami. Myslím, že to ukázalo všechna pozitiva sportu a některé z nejchytřejších inženýrů v zemi, kteří pracují ve formuli 1.“

Foto: Getty Images / Lars Baron

Další článek: Verstappen s Albonem představují nejzajímavější místa Nizozemska

17:50 | Ross Brawn také potvrdil, že po Monze jsou zatím více méně jisté jen závody v Bahrajnu a Abú Dhabí na konci roku.
17:49 | Podle odkaz FIA připouští, že není nutné splnit podmínku závodů alespoň na třech kontinentech, aby mohl být udělen titul (je to podmínka, aby byla F1 WORLD championship. Teoreticky tak může o titulu rozhodnout osm naplánovaných závodů.
15:39 | Mercedes chystá na příští týden v Silverstonu test. V úterý usedne do vozu W09 z roku 2008 Valtteri Bottas, o den později Lewis Hamilton.
3. června | Fanoušci se na závody vrátí až na podzim a to ještě v omezeném počtu. Uvedl to Chase Carey.