Red Bull letos uspěl, i když nemá zdroje jako Ferrari nebo Brawn

Adrian Newey nechal znovu vyniknout svůj talent v období změn v pravidlech.
Tým Red Bull Racing dokáže letos jako jediný bojovat s Brawnem GP, a to navzdory skutečnosti, že do vývoje svého vozu nemohl vložit takové prostředky jako většina konkurentů.

Velké stáje se letos trápí a dominuje relativně malý Brawn GP, který ovšem vyrostl na robustních základech týmu automobilky Honda. Navíc odepsal prakticky celou loňskou sezónu, aby využil obrovské zdroje pro vývoj letošního vozu. Red Bull Racing nic takového neudělal, přesto letos uspěl.

"Také jsme měli potíže najít ten správný kompromis (mezi vývojem loňského a letošního vozu)," řekl šéfdesignér Red Bullu Adrian Newey pro Autosport. "Snažili jsme se vyvíjet vůz v průběhu celého roku. Abych řekl pravdu, tak jsme s letošním vozem začali v aerodynamickém tunelu asi později než většina ostatních. Také máme jen jeden tunel a po pravdě řečeno, není zrovna nejefektivnější. A to občas může samozřejmě znamenat nevýhodu."

"Když si vezmete Brawn, tak podle toho co vím, většinu loňského roku používali čtyři aerodynamické tunely. Což je skvělé, když takové zázemí máte. Chci tím říct, že jim přeji hodně štěstí. Pokud máte takové zdroje, využijte je. My je nemáme a musíme žonglovat. Jak jistě víte, týmy se (letos) samy zavázaly, že se omezí na 60 hodin týdně v aerodynamickém tunelu a 60 teraflops v CFD (počítačový vývoj aerodynamiky), což je skvělé. Ale to je stále vysoko nad našimi možnostmi, takže pro nás to žádný rozdíl není."

A v čem tedy tkví letošní úspěch Red Bullu Racing, který si připsal již dvě dvojitá vítězství? Ve velmi dobrém zvládnutí nových pravidel, která týmy donutily postavit před letošní sezónou zcela nové vozy. A to je doménou právě Adriana Neweyho.

"Netajím se skutečností, že si užívám velké změny v pravidlech. V období stability pravidel se při vývoji postupuje po velmi malých krocích. A poslední významnější změna nastala v roce 2005, předtím v roce 1998," uvedl Newey.

S letošními vozy museli inženýři začít od základů mechaniky a aerodynamiky, a Newey tak mohl uplatnit některé své unikátní nápady. Navíc data z aerodynamického tunelu Red Bullu korelují s reálným chováním komponent na trati, takže nedochází k žádným nečekaným zvratům.

Rakouský tým letos také těží z rozhodnutí nevěnovat příliš moc zdrojů systému na rekuperaci kinetické energie.

"Rozhodli jsme, že vůz musí být schopen pojmout KERS, ale nesmí to příliš zhoršit jeho základní výkonnost. Před sezónou jsme KERS testovali. Máme ale dva problémy. Za prvé, nejsme přesvědčeni, že má náš systém přínos v čase na kolo. Ve skutečnosti si myslíme, že přínos v čase na kolo nemá, jde jen o strategickou výhodu. A druhý problém určitě nastává s Markem, s vozem překračujeme povinnou minimální hmotnost," vysvětloval Newey.

"Takže bychom byli nuceni mít pro Marka vůz bez KERS a druhý vůz s KERS pro Sebastiana. Problém je ten, že se pak z vás stanou dva týmy, každý s jedním vozem, co se týče učení o vlastnostech vozu a pneumatik. Z tohoto důvodu se mi nechce provozovat vůz ve dvou různých režimech."

Další důležitou oblastí vozu z hlediska vývoje letošního šampionátu je dvojitý difuzor. Red Bull Racing jako jediný dokázal bojovat na špičce, aniž by ho měl. Legalizace dvoupatrové verze pak znamenala, že Newey musel přepracovat své unikátní řešení zadního zavěšení, ale bylo to nevyhnutelné.

"Kdybychom bývali od začátku věděli, že je dvojitý difuzor povolený, měli bychom jiný mechanický komplet, než máme teď," přiznal Newey. "Bylo dost náročné dvojitý difuzor integrovat do našeho vozu tak, aby fungoval. Existuje riziko, že to pokazíte. Je třeba říct, že kvůli základní koncepci našeho vozu nemá dvojitý difuzor takový přínos jako na jiných vozech. Ale pořád tu určitý přínos je."

Nakonec jsou ale rozdíly mezi letošními vozy mnohem menší, než se očekávalo, ve většině případů dokonce menší než loni, kdy byly tehdejší monoposty na vrcholu svého vývoje. Podle Neweyho byly na začátku roku rozdíly větší, ale pole se během testů a prvních závodů vyrovnalo také díky tomu, že víceméně došlo ke kopírování úspěšných řešení, což považuje za obvyklé, i když ne vždy jednoduché.
Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
9:54 | Gasly odstartuje do posledních dvou závodů super formule z 8. a 6. místa. Startovní rošty zde: odkaz
0:37 | Vettel mění šasi.
22:52 | Helmut Marko na dotaz Sky Sports, zda Kvjat zůstane v F1, odpověděl, že se uvidí po tomto závodě.
19:46 | Williams odevzdal pneumatiky pro prvních 40 minut o 3 sekundy později a dostal podmínečně pokutu 10 tisíc euro.
15:46 | Nad Austinem se hodinu a něco před tréninkem zatahuje..

GP USA 2017

Pátek 20. října 2017
1. trénink Hamilton (1:36.335)
2. trénink Hamilton (1:34.668)
Sobota 21. října 2017
3. trénink 18.00–19.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 22. října 2017
Závod 21.00