Recenze: F1 2010 umožní nakouknout do jinak nepřístupného světa

F1sports přináší svou recenzi na herní titul F1 2010. Ano, dal si s ním načas, ale abyste mohli být při posuzování jednoho z nejočekávanějších titulů objektivní, musíte nahrát desítky hodin a prolézt všechna zákoutí hry.
Recenze: F1 2010 umožní nakouknout do jinak nepřístupného světa

Oficiálních herních titulů tematicky se věnujících formuli 1 bylo v poslední době jako šafránu. Ba co víc, F1 2010 je první závodní hrou pro PC s oficiální licencí od dob F1 Challenge 99-02. Na pulty obchodů se dostala v září 2010 a nabízí všechny piloty a okruhy právě skončené sezony.

Na svědomí jí má známá britská vývojářská společnost Codemasters. Ta, ač se v případě F1 2010 jedná o její první produkt s tematikou formule 1, má se závodními hrami bohaté zkušenosti. Připomeňme například sérii TOCA, Race Driver či Colin McRae Rally. O žádné z nich se ovšem nedá říci, že by se jednalo o vysoce realistické závodění.

Codemasters ovšem již od začátku dávali najevo, že se nechystají vydat arkádovou hru, nýbrž chtějí potěšit všechny hráče, od těch svátečních (tak, aby je hra svou náročností ihned neodradila) až po hard core fanoušky (kteří, ačkoli si budou myslet své, se nebudou vysmívat). Co bylo patrné již z prvních zveřejněných obrázků, bylo to, že po vizuální stránce titul nezklame. Codemasters pro F1 2010 zvolili vylepšený EGO engine, jehož starší verze byly použity kupříkladu ve hrách Colin McRae: Dirt a Colin McRae: Dirt 2.

Klepněte pro větší obrázekAby bylo hned na začátek jasno: ani pro firmu Codemasters  by nebyl problém vyvinout skutečný simulátor, který používá většina týmů ve svých továrnách – nejznámější je asi ten od Red Bullu, ve kterém jezdci Webber, Vettel, Alguersuari a Buemi každý ve svém jazyce představovali okruhy letošní sezony. Problém je ten, že hru na takovém simulátoru by si zahrálo jen pár jezdců profesionálů. Hra musí být také ‚hratelná‘, a to v takovém objemu, aby na sebe vydělala. Na optimální kompromis má každý svůj názor, ale my jsme přesvědčeni, že Codemasters (také díky spolupráci s piloty F1) našli velmi úctyhodný kompromis. Nejenže vás hra vtáhne do děje grand prix víkendů a kariéry závodníka, nabídne vám také šance pekně si zazávodit. Srovnávání s moduly pro prostředí rFactor zde selhává – oba produkty jsou určeny zcela jiné cílové skupině.

Po instalaci (která alespoň na mém počítači trvala nezvykle dlouho, přibližně tři čtvrtě hodiny), je nutné vytvořit si herní účet na stránkách Games for Windows – to za účelem toho, abyste si ve hře mohli ukládat svou současnou pozici a účastnit se závodění po internetu. To je ovšem v současné době problém, neboť Česká republika (a potažmo ani Slovensko) nepatří mezi státy, které Games for Windows podporuje. Je ovšem možné vytvořit si tzv. offline účet, který vám již hraní umožní. Netýká se to ovšem závodění po síti. Games for Windows chystá podporu pro Česko a Slovensko v ‚dohledné době‘.

Při prvním spuštění vás hra požádá o založení svého profilu a jména, pod kterým budete v závodech vystupovat. Tím se dostáváme k jednomu z nejdůležitějších aspektů F1 2010, jímž je mód Kariéra. Tam se vžijete do role nováčka ve formuli 1, který se v průběhu několika sezon bude snažit dostat až na formulový Olymp. Vývojáři se hráči snaží přiblížit i zákulisní svět F1, a tak bude záležet i na vašich činech mimo závodní trať. V módu kariéra si prostřednictvím tiskové konference (a že jich reální závodníci absolvují požehnaně!) zvolíte svého zaměstnavatele. (Ve vaší první sezoně, kdy ještě nemáte dostatečně vybudovanou reputaci, musíte zvolit jeden ze tří nových týmů – nemůžete přeci čekat, že po vás chňapne hned Ferrari nebo McLaren, nejste-li Lewis Hamilton, což nejste.).

Následně se dostanete do hlavního menu, které je vytvořeno vcelku přehledně a přitom přitažlivě. Má totiž podobu padoku, který se mění podle toho, jaká velká cena vás právě v Kariéře čeká. Ve vašem motorhomu můžete s pomocí své agentky (mluvící se silným francouzským přízvukem) vyjednávat s týmy, prohlížet si váš současný kontrakt, měnit zabarvení přilby a samozřejmě pokračovat v kariéře. Mimo motorhome naleznete další možnosti hry, jako je možnost odjet jednotlivé závody (tentokrát již pod jménem jednoho ze skutečných 24 jezdců), či si vyzkoušet jízdu na čas.

Na začátku jsme uvedli, že hra obsahuje veškeré oficiální licence na používání pravých jmen pilotů a názvů týmů. To je samozřejmě pravdou, ovšem jezdecká sestava odpovídá pouze té ze začátku sezony. Nicka Heidfelda či Sakona Jamamota zde proto nehledejte. Váš postup v Kariéře je poměrně prostý – splněním cílů, jaké vám tým před každým závodem stanoví, se zvýší vaše reputace a tím i šance na angažmá u některého z lepších týmů.

Klepněte pro větší obrázekAlfou a omegou každé závodní hry je samotné závodění. V jedné větě můžeme říci to, což jsme už zmínili, tedy že se Codemasters podařilo vyšlechtit příjemný kompromis. Při nastavení na nejlehčí obtížnost vás hra doslova vede za ruku a pomůže vám proniknout do systému hry. Na nejlehčí obtížnost je takřka nemožné dostat se s vozem do smyku. Na vyšších úrovních to už samozřejmě neplatí a nastavíte-li si úroveň Expert, na kontrolu prokluzu kol, pomocníky při zastávkách v boxech či automatické řazení můžete zapomenout. Stejně tak se pak stává nezbytností volant s pedály. Používání klávesnice od obtížnosti Hard rozhodně nemůžeme doporučit. Stačí malý projev netrpělivosti prostřednictvím vaší pravé nohy například při snaze dostihnout soupeře, a už se vezete.

Hra vám dává možnost vybrat si, zda si přejete závodní víkend odjet celý, či ve zkrácené verzi (kvalifikace rozložena pouze do jedné části a podobně). Měřítkem vašich úspěchů je také vaše porovnání s týmovým kolegou. Pokud se vám daří jej stabilně porážet, tým z vás vytvoří jedničku a můžete se těšit, že dostanete technická vylepšení dříve, než váš parťák.

Co na vás při hraní zapůsobí? Jistě technické zpracování a implementace současných pravidel. Grafický engine EGO funguje na jedničku, hra je i na nepříliš výkonném počítači příjemně plynulá a vzhledná. Kapitolu samu pro sebe pak tvoří dynamická změna počasí a efektní hra se světly a stíny. Jízda na mokré vozovce vypadá snad nejrealističtěji ze všech závodních her současnosti. Model poškození také není z nejhorších. Na svém monopostu uvidíte každé škrábnutí. I letmý dotyk s vozem soupeře bude na vašem stroji na první pohled patrný, ať už v podobě poškrábaného lakování či nalomeného křídla. Potlesk si vývojáři zaslouží za vymodelování okruhu Jeongam, který v době implementování do hry ve skutečnosti prakticky neexistoval. Výsledek je přesto velice věrný předloze, ač se pár rozdílů najde, zejména v oblasti únikových zón.

Mezi chybami je těžké najít nějakou, kterou by se dalo označit za zásadní, přesto se jedná o drobné pihy na kráse, které by se v budoucnu nemusely opakovat. Čeho si všimnete velmi brzy, je občasné prazvláštní chování vašich soupeřů. Obzvláště v kvalifikaci absolutně neberou ohled na to, zda se nacházíte v měřeném kole, či ne a urputně vám brání v předjetí. V opačném gardu by to ovšem nejspíše dopadlo tak, že byste si do závodu odnesli pětimístnou penalizaci. Horké chvilky vám dokážou připravit i vaši mechanici. Ti bývají při zastávkách v boxech příliš opatrní a z vašeho stání vás pustí jen v případě, že na dohled není žádný z vašich soupeřů. V opačném případě se vaše zastávka může nepříjemně protáhnout (vzpomínám na závod v Belgii, kde mechanik lízátko zvedl až po projetí šesti soupeřů a ztrátě přibližně dvanácti vteřin). Co mě ovšem překvapilo ze všeho nejvíce, je neexistence safety caru! Bohužel, prý příště…

Klepněte pro větší obrázekSvé mouchy mají i otázky ze strany novinářů. Je pravdou, že se jezdci musí často potýkat se stokrát omletými otázkami, přesto na vás rozhovory ve hře po čase působí příliš monotónně a ne svěžím dojmem. Naopak celý herní zážitek poněkud brzdí. Mírným zklamáním bylo i neimplementování televizní grafiky, která by bývala dojmům z hraní jen pomohla. Poslední výtku si vysloužila doprovodná hudba hry, která sice obsahuje chytlavé a nepodlézavé skladby, avšak je jich ukrutně málo.

Poslední dva odstavce možná v člověku evokují pocit o nedotaženosti hry. To ovšem rozhodně není pravdou, F1 2010 je vyspělým produktem a Codemasters již současné době vydalo opravný patch, který by měl některé z výše zmíněných nedostatků (zejména v oblasti umělé inteligence) odstranit. Tento patch nám sice začal shazovat hru, ale je dost dobře možné, že je to pouze můj problém.

Hráči s rozumným volantem a pedály, pokud nejsou odchovaní hard-core hrami tohoto druhu, budou nadšeni. Zvuk při jízdě v kokpitu vám z velké části splní sen být v pozici pilota, kterého sledujete před televizní obrazovkou pomocí on-board kamery. A schválně, až se do hry malinko vžijete, zvolte poctivou kariéru: žádné restarty po karambolu v prvním kole, žádné druhé šance. Teprve potom dokážete alespoň trochu pochopit, jak enormnímu tlaku jsou vystaveni skuteční závodníci F1. Tahle hra je nejen respektem k nim a ke sportu jako takovému, ale parádní příležitost pro vánoční inspiraci jako dárek.

Diskuze (149) Další článek: Týmy se dohodly na nových přeplňovaných čtyřválcových motorech
8:55 | Pascal Wehrlein bude jezdit ve formuli E, takže do Toro Rosso zdá se nepůjde...
15. října | Latifi se sveze s vozem Force Indie v prvních trénincích v Austinu, Mexiku a Brazílii.
15. října | Heineken se stane partnerem formule E
14. října | Závod WEC ve Fudži vyhrála Toyota 7 před Toyotou 8 (Alonso). Bylo to první vítězství tohoto vozu v letošní sezóně.

GP USA 2018

Pátek 19. října 2018
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 20. října 2018
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 21. října 2018
Závod 20.10