Rakouští traťoví maršálové hájí svůj postup při hašení Sainzova ferrari | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Rakouští traťoví maršálové hájí svůj postup při hašení Sainzova ferrari

Traťoví maršálové, kteří pomáhali během Velké ceny Rakouska formule 1 na Red Bull Ringu, se dostali pod palbu kritiky za způsob, jakým hasili a zasahovali u ferrari Carlose Sainze.

Sainz musel v poslední třetině závodu odstoupit kvůli selhání motoru, které způsobilo následný požár jeho monopostu F1-75.

Španěl si po závodě postěžoval na práci maršálů kolem trati, kteří podle něj mohli situaci zvládnout lépe.

Vzhledem k množství ohlasů se k situaci nyní vyjádřili také traťoví maršálové z rakouského okruhu. V prohlášení vysvětlují, že při zásahu byly dodrženy všechny postupy, ačkoliv se zdálo, že zásah byl pomalý.

Jako první komisaři upozorňují na skutečnost, že sami nemohou zasáhnout, dokud jim nedá souhlas ředitelství závodu.

„Po hrozné nehodě Julese Bianchiho v roce 2014 se pravidla FIA (Mezinárodní automobilové federace, pozn. redakce) týkající se odstraňování nehod a zásahů na trati drasticky zpřísnila,“ stojí v prohlášení.

„Zásah je povolen pouze na základě pokynů z ředitelství závodu. Na jednu stranu to přirozeně zvyšuje bezpečnost jezdců a traťových komisařů, nevýhoda je naopak v tom, že zásahy pak trvají o něco déle.“

Vzhledem k několika jedinečným okolnostem nebylo podle maršálů možné uhasit Sainzovo ferrari jen hasicími přístroji, ale bylo potřeba nasadit hasičské auto.

„Sešlo se několik nešťastných okolností. Místo, kde Sainz zaparkoval ferrari, nebylo z postu maršálů vidět. Přes vysílačku dostali instrukci, aby k autu šli s hasicími přístroji, když ale viděli situaci, rozhodli se přivolat hasičský vůz.

„Toto rozhodnutí muselo být učiněno během pár sekund, a když se poohlédneme, bylo zcela správné. Když si vzpomenete na nehodu (Romaina) Grosjeana (v GP Bahrajnu 2020), tak v takové situaci ruční hasicí přístroj rozhodně nestačí.

„Proto byl zásah hasicím přístrojem odvolaný a vyrazilo auto, což vedlo k tomu nešťastnému záběru v televizi, jak maršál 'utíká pryč'.

„Dalším problémem bylo, že Sainz pochopitelně znervózněl a příliš brzy pustil brzdu. Klín se tak musel zasunout pod jedoucí auto, což celou situaci samozřejmě nesmírně ztížilo. Kvůli odporu klínu se ale vozidlo stočilo a zastavilo se o svodidla. Poté bylo možné požár uhasit.“

Maršálové jsou přesvědčeni, že neudělali nic špatného, pokud jde o dodržování správných postupů pro řešení požáru, připouští však, že vždy to může být i lepší.

„Samozřejmě zpětně, když se podíváte na televizní záběry a záznamy z traťových kamer, najdete věci, které je třeba zlepšit. Budeme o tom diskutovat interně a společně s našimi lidmi,“ pokračuje v prohlášení.

„Ale v této výjimečné situaci, protože ani u nás není požár na denním pořádku, zareagovali traťoví komisaři celkově dobře. Hasičský vůz byl na místě za méně než 30 sekund, což by rychle se šířící požár dostalo pod kontrolu. Od Grosjeanova incidentu je pro nás velmi důležité mít okamžitě na místě velký 'hasicí výkon', abychom co nejlépe ochránili pilota.

„Další záchranářské vozidlo bylo připraveno a třetí bylo na cestě. I kdyby Sainz nedokázal vystoupit z vozu sám, byli bychom schopni jej chránit tím nejlepším možným způsobem.

„Jsme tým nadšenců do motorsportu, kteří obětují svůj volný čas tréninku a cvičení, aby na takových akcích udělali maximum pro bezpečnost na trati. Využijeme tento incident také jako příležitost k dalšímu zlepšení.“

Doporučujeme

Články odjinud