Vozy F1 v Kataru meziročně zrychlily o 3,4 sekundy. Jezdci si velkou rychlost pochvalují.
Katar je taková velká směs zatáček s jednou pořádnou rovinkou. Jejich profil ale znamená, že je to poměrně rychlý okruh a hlavně pocit rychlosti je velký.
„Je to tu strašně rychlé,“ řekl Norris. „Připadá mi to jako nejrychlejší okruh roku. Vždyť v závěrečném sektoru máte pocit, že se jen tak tak držíte.“
Okruh v Kataru
Foto: Mercedes
V Kataru dosahují jezdci průměrné rychlosti 242 km/h, což je o něco více než v Las Vegas s dlouhými rovinkami. Velká rychlost ale není jen pocitem jezdců. Vozy v Kataru meziročně zrychlily o 3,4 sekundy!
Při stabilitě pravidel vozy samozřejmě zrychlují, protože týmy nachází další a další přítlak. Meziročně to může v současné době v závislosti na okruhu přinést okolo 8 desetin sekundy i více.
Pokud srovnáme jen časy na pole position, tak jsme v Barceloně, která je tradiční prověrkou aerodynamiky, zrychlili o 0,9 sekundy. Stejného zlepšení dosáhl čas pole position také na krátkém Zandvoortu. V dlouhém Singapuru to dělalo 1,4 sekundy a v Austinu, který dostal nový povrch, dokonce 2,4 sekundy.
Příští rok budou tyto rozdíly zřejmě výrazně menší – týmy jsou při vývoji současných vozů už na hraně možného a navíc se příští rok velmi brzy zaměří na vozy pro rok 2026.
Na zrychlení vozů se kromě vývoje mohou podílet také změny na samotné trati. Pokud například zrušíte několik zatáček, nebo některé rozšíříte, budou vozy samozřejmě zajíždět rychlejší časy. Okruh v Kataru je ale stále stejný. Došlo jen k úpravě obrubníků a přidání několika štěrkových zón. Změny by neměly mít velký vliv na čas kola – a pokud ano, tak spíše negativní.
Odlišné podmínky
Co se tedy změnilo? Hlavní inženýr Pirelli F1 Simone Berra vidí jako rozhodující faktor, který se projevil, lepší povrch po ročním zvětrávání a nižší teploty.
„Upřímně řečeno, bylo to velmi působivé a částečně se to dalo očekávat,“ řekl Berra pro Autosport. „V simulacích jsme měli čas 1:21.7 s, takže jsme od něj nebyli daleko, ale oni byli ještě rychlejší.“
Rozhovor vznik po sprintové kvalifikaci, ve které Norris zajel čas 1:21.012. Ideální kolo (součet nejrychlejších sektorů) zajel v kvalifikaci Russell, který se dostal na 1:20.482.
„Je to pravděpodobně dáno podmínkami na trati, které jsou oproti loňsku mnohem lepší. Úroveň přilnavosti je mnohem vyšší. Letos s námi také jezdí F2 a F1 Academy a Porsche, takže to zřejmě pomáhá vývoji trati (vozy na trať nanáší gumu).“
Termín Velké ceny Kataru se posunul. Vloni se zde jelo 8. října, takže téměř o dva měsíce dříve než letos. Jezdcům způsobovala největší problémy vysoká vlhkost vzduchu, ale také teploty byly vyšší. V kvalifikaci byla teplota vzduchu okolo 32 °C a trať měla 35 °C. Letos to bylo v případě vzduchu okolo 19 °C a trati 21 °C.
Nižší teploty pomáhají nejen pneumatikám, které mají větší přilnavost a nepřehřívají se, ale mají také vliv na výkon. Chladnější vzduch je hustší, což má dvojí účinek – pomáhá výkonu motoru a vozům zajišťuje větší přítlak.
Meziroční změny v časech na kolo
Srovnávali jsme nejrychlejší ideální kola týmu (součet nejrychlejších sektorů jezdce).
Tým |
Rozdíl (s) |
Haas |
-4,209 |
Mercedes |
-3,682 |
Sauber |
-3,557 |
Ferrari |
-3,528 |
RB |
-3,526 |
Red Bull |
-3,276 |
Williams |
-3,220 |
Aston Martin |
-3,162 |
McLaren |
-3,152 |
Alpine |
-3,116 |