Vztah Kimiho Räikkönena s týmem Lotus si prochází první menší zátěžovou zkouškou kvůli požadavkům, které Fin má na tým ohledně systému řízení vozu.
Räikkönenovi přišlo řízení Lotusu E20 málo citlivé už v zimních testech a od té doby se mu enstonští inženýři snaží vyvinout jiné, které by mu vyhovovalo. To se víceméně podařilo, i když pořád je na čem pracovat, aby byl jezdec stoprocentně spokojený.
Ovšem okruh v Monaku vyžaduje kvůli svým klikatým uličkám upravené řízení, a to, které si Räikkönen nechal speciálně postavit, ihned odmítl, což tým dost zklamalo vzhledem k úsilí, které mu věnoval.
Fin s ním odmítl jezdit už po prvním kole prvního tréninku. "Řekl, že to s tím v žádném případě nepůjde, což byla trochu škoda, protože jsme udělali jen to, co po nás žádal," vysvětloval provozní šéf Lotusu Alan Permane pro Autosport.
"Postavili jsme něco speciálně podle jeho specifikace. Ptali jsme se ho: ´Co chceš použít v Monaku, na co jsi byl dřív v Monaku zvyklý?´ Vyrobili jsme to a jemu se to nelíbilo. Řekl, že s tím v žádném případě nemůže jezdit, takže jsme přišli o ten trénink."
V druhém tréninku pak pršelo, takže Räikkönen přišel o cenná kola na suchu, což se zřejmě podepsalo na jeho výkonech ve zbytku závodní víkendu. Permane ovšem přiznal, že pokud Finovi nové řízení skutečně velmi nevyhovovalo, nemělo smysl, aby s ním jezdil.
"Na řízení je neuvěřitelně citlivý, takže by to podle mě byla ztráta času," uznal. "Když to takhle řekl, nemělo to smysl. Nebyla to ideální situace." Podle provozního šéfinženýra Lotusu však Räikkönenovi Monako letos prostě nesedlo.
"Samozřejmě není nikdy snadné, když přijdete v Monaku o trénink a pak je mokro, ale jemu to prostě moc nešlo. Když se podíváte na Romainovy časy z prvního tréninku a porovnáte je s Kimiho časy na suchu v druhém tréninku, Romainovi to hned šlo, s autem si rozuměl a cítil se v něm dobře. Všechno mu vyhovovalo a byl opravdu spokojený. Kimi podle mě nebyl vůbec spokojený po celý víkend."
Po Grosjeanově nehodě byl Räikkönen jediným pilotem Lotusu v závodě, ale jen završil ne příliš vydařený víkend. "Odešly mu zadní pneumatiky, což bylo opravdu divné," popisoval Permane. "Prostě řekl: ´Ztratil jsem zadní pneumatiky.´ A od té doby to byla mizérie. Kdybychom bývali zastavili tak brzy, museli bychom jet na dvě zastávky, a to by byl úplný konec." Na tvrdší směsi už problémy s životností neměl, ale scházela mu rychlost.
Mistr světa z roku 2007 nakonec auto dovezl do cíle na devátém místě a bral dva body. Navzdory zklamání z Monaka však u Lotusu vládne optimismus. Tým si je jistý, že pořád má velmi dobré auto a dobré jezdce, což je kombinace, která by měla zajistit vytoužené výsledky.
"Mít dva dobré jezdce nám samozřejmě hodně pomáhá. Neříkám, že ostatní týmy je nemají, ale nám to umožňuje lépe nastavovat vůz, věřit výsledkům u každého vozu a takové věci. Takže tím, že máme dva pořádné jezdce, dostáváme z vozu víc," konstatoval Permane.
"Samozřejmě chceme vyhrát, a to by bylo skvělé, ale kdybyste mi řekli, že v každém letošním závodě budeme třetí a čtvrtí, teď bych to bral. Protože upřímně, tohle vyhraje šampionát. Vyhraje ho to, trocha konzistence, když je to takhle proměnlivé."
"Chceme vyhrát a potřebujeme vyhrát (závod), jezdci po tom zoufale touží. Je pro ně trochu frustrující, když bývají tak blízko a nepodaří se jim to, ale je to příjemný problém."