Räikkönen zvítězil v Abú Zabí, Alonso druhý, Vettel dojel třetí!

Räikkönen zvítězil v Abú Zabí, Alonso druhý, Vettel dojel třetí!

Letošní noční závod v Abú Zabí přinesl řadu dramatických momentů, karambolů i nervydrásajících soubojů a přeci jen zdramatizoval boj o titul mistra světa.

Velká cena Abú Zabí 2012 patřila k nejnapínavějším závodům letošní sezony. Fanoušci si mohli užít celou řadu výborných výkonů, odvážných soubojů, ale také karambolů a ohromné smůly. 

Supermoderní okruh Yas Marina sice (do dnešního dne) neměla pověst trati, kde by bylo předjíždění zrovna snadné, ovšem glanc a atmosféru, kterou oplývá, prý nemůže předčit žádné jiné místo na planetě. Stejně jako ve všech předcházejících letech se i letošní závod odstartoval v odpoledních hodinách (respektive v 17:00 místního času) a pod šachovnicovými vlajkami se projelo již pod umělým osvětlením.

Emirát Abú Zabí je tím nejbohatším a největším ve Spojených arabských emirátech, což závodiště vzešlé z rýsovacího prkna Hermanna Tilkeho jen potvrzuje. Výstavba trati byla dokončena v říjnu 2009 a celý stavební proces si vyžádal vskutku astronomické náklady – 893 milionů Euro. Grand Prix konfigurace okruhu měří 5554 metrů a čítá 21 zatáček.

Předpovědi počasí pro dnešní závod nehovořily o ničem překvapivém – mělo být velmi teplo a jasno, byť se samozřejmě se západem Slunce teploty vzduchu i trati mírně snižovaly. Týmy i dodavatel pneumatik Pirelli mají k dizpozici mnoho dat, a tak pro ně Yas Marina nebyla co do rozmýšlení strategie žádnou velkou neznámou. Předpokládalo se, že většina pilotů se ukáže u mechaniků pouze jednou (pro Abú Zabí Pirelli nominovalo měkkou a střední směs pneumatik, přičemž ani jedna nevykazovala problémy s degradací).

Hlavním favoritem na vítězství ve Velké ceně Abú Zabí byl až do kvalifikace Sebastian Vettel. Ten sice v trénincích nevykazoval takovou formu jako v Indii, přesto se ale stále pohyboval na předních místech výsledkových tabulek. Nebyl to ovšem on, kdo se včera po kvalifikaci mohl radovat ze zisku pole position – po výborném výkonu si své pětadvacáté kvalifikační vítězství vyjel Lewis Hamilton, který o 348 tisícin sekundy porazil Marka Webbera, který odstartuje druhý.

Třetí místo připadlo Vettelovi. Později se ale ukázalo, že mu není souzeno – odstavením vozu po skončení kvalifikace Vettel porušil článek 6.6.2 technických regulí a byl odkázán na konec startovního roštu. Red Bull se nakonec rozhodl, že Vettel odstartuje z boxové uličky – a využil toho k výrazným změnám na voze. Vyměněna byla převodovka, provedly se změny na podvozku a také se přenastavilo rozložení jednotlivých převodových stupňů. To vše mělo jasný účel – zlepšit Vettelovu maximálku na rovinkách a usnadnit tak předjíždění v obou DRS zónách. Red Bull je totiž co od maximální rychlosti ze všech týmů nejpomalejší (na druhém konci je v tomto ohledu Williams a hlavně Pastor Maldonado).

Pořadí za první řadou tedy bylo rázem zcela jiné – třetí startoval Pastor Maldonado, který opět ukázal, že kvalifikace jsou jeho velkou doménou. Vedle něho se na rošt postavil Kimi Räikkönen z Lotusu. Třetí řada patřila Jensonovi Buttonovi a také Fernandovi Alonsovi, který tak po Vettelově penalizaci dostal skvělou příležitost i přes nepříliš povedenou kvalifikaci stáhnout ztrátu na vedení v šampionátu. Zbytek první desítky připadl Rosbergovi, Massovi, Grosjeanovi a Hülkenbergovi.

Všichni jezdci mimo Vettela, Schumachera a Senny startovali na měkké směsi pneumatik. Po zhasnutí červených světel došlo k chaosu. Mark Webber vcelku tradičně špatně odstartoval a propadl se na čtvrté místo, naopak výborně se až na druhé místo propracoval Kimi Räikkönen. Alonso byl extrémně namotivován a záhy po statečném souboji předjel Webbera. Hned v první zatáčce závodu došlo k havárii mezi Nicem Hülkenbergem a Brunem Sennou. Do boxů museli po problémech také Romain Grosjean a Nico Rosberg.

Ve druhém kole Hamilton zaváhal a jen tak tak za sebou udržel natěšeného Räikkönena. Vettel se problémům nevyhnul ani v neděli a stěžoval si na poškození předního přítlačného křídla. Lídr šampionátu se rozhodoval, zda vůz fungoval dostatečně dobře na to, aby si mohl ponechat staré křídlo, či zda by nebylo lepší zajet k mechanikům pro nové.

Ukázalo se, že poškození nebylo markantní a na rychlosti Vettelova vozu to pranic neubíralo – po šesti kolech byl již na čtrnácté pozici. V kole číslo devět došlo k velké bouračce mezi Nicem Rosbergem a Narajnem Kartykejanem. Trať byla zavátá troskami obou vozů a na trať chtě nechtě musel safety car, což byla výborná zpráva pro Vettela, který se v daném okamžiku pohyboval na dvanáctém místě a měl tak našlápnuto na vskutku málokdy vídaný posun kupředu.

Vettel byl velice nahněvaný na Daniela Ricciarda. Ještě za zpomalovacím vozem neodhadl Ricciardovo zabrzdění a srazil ukazatel podél trati. Naštěstí pro něho to i tentokrát křídlo vydrželo, přesto se ale u Red Bullu ve třináctém kole rozhodli pro zastávku v boxech. Vettel si nasadil měkkou směs a vyrojily se tak otázky, zda vydrží až do konce s jedinou zastávkou.

Závod byl restartován v patnáctém kole. Alonsovi nájezd na cílovou rovinku vůbec nevyšel, dopustil se menší chyby a zuby nehty se držel před Webberem. První trojice byla velice kompaktní s poměrně konstantními rozestupy. Ke kontroverzní situaci došlo v souboji Grosjeana a Vettela, při kterém si Vettel zkrátil trať. Posléze Grosjeanovi pozici vrátil, načež ho opět předjel. Lotus kvůli incidentu kontaktoval Charlieho Whitinga.

Velká sportovní tragédie postihla ve dvacátém kole Lewise Hamiltona, který bezmocně musel odstavit svůj mclaren na trávu. Do vedení závodu se jako mávnutím kouzelného proutku dostal Kimi Räikkönen! O kolo později se Alonso dostal před Maldonada a doufal, že dokáže létajícího Fina dostihnout. Ten se hodlal plně soustředit na udržení vedení a rozkázal závodnímu inženýrovi, aby ho nechal na pokoji a nevyrušoval ho informacemi o náskoku na Alonsa.

Snaha Webbera o předjetí Maldonada pro Australana nedopadla dobře. Webber byl v nájezdu do první zatáčky již částečně před Venezuelanem, načež došlo ke kontaktu a Webber se o několik pozic propadl. Button dopadl o kolo později o poznání lépe a poměrně komfortně se protlačil na třetí pozici.

Massa neustál souboj s Webberem, dostal se do hodin a zamířil pro čerstvou sadu gum. De facto tím odstartoval vlnu zastávek v boxech. Mezitím bylo rozhodnuto, že ani jedna z kolizí, ve kterých se ocitl Webber, nebude nijak potrestána. Po Alonsově zastávce došlo k pikantní situaci – na trať se vrátil za Vettelem, který již měl na kontě jednu zastávku z fáze za zpomalovacím vozem! Navíc se Vettel pohyboval těsně za Webberem, kterému tým přikázal, aby se svým kolegou nebojoval.

Webber podle všeho nehodlal tým uposlechnout, a tak byl týmem povolán do boxů. Räikkönen se k mechanikům zajel podívat ve 32. kole a na trať se vrátil na pohodlném prvním místě. Na neuvěřitelném druhém místě kroužil Vettel. Alonso se ze všech sil snažil udržet před Buttonem, kterému střední směs pneumatik sedla o poznání lépe.

Vettel ovšem přeci jen musel do boxů i podruhé, stalo se tak ve 38. kole, opět nasadil měkkou směs a mohl se připravit na poslední stíhající jízdu dne. Na trať se vrátil před Grosjeanem, tedy na čtvrtém místě!

Na tvrdé boje o body doplatili Romain Grosjean a Mark Webber! Do boxů musel také Pérez. Na trať podruhé v závodě vyjel safety car, čímž se Vettel mohl s čerstvými pneumatikami bez práce dotáhnout až na třetího Buttona. Vettel se tak dostal na dostřel stupňům vítězů a možná i stupni nejvyššímu.

Zelené vlajky opět zavlály ve 42. kole, Räikkönen nenechal nic náhodě a začal ujíždět. Alonso musel být na pozoru před Buttonem, ale i Vettelem. Sergio Pérez obdržel desetisekundovou penalizaci stop and go za způsobení kolize, která zavinila druhý safety car. Räikkönen byl deset kol před koncem závodu vůbec nejrychlejším pilotem na trati a snažil se tak pojistit si vítězství. Button se statečně držel před Vettelem.

Alonso se v posledních kolech ze všech sil snažil dotáhnout se na první místo a zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým. Sebastian Vettel to v 52. kole dokázal a předjel Buttona. Räikkönen si již vítězství nenechal vzít a připsal si své první vítězství po comebacku do formule 1! Fernando Alonso po srdnatém výkonu dojel druhý (se ztrátou osmi desetin sekundy) a Vettel po ohromné stíhací jízdě ukořistil třetí schůdek na stupních vítězů!

Zbytek bodů připadl Buttonovi, Maldonadovi, Kobajašimu, Massovi, Sennovi, Di Restovi a Ricciardovi. 

Příštím závodem bude Velká cena Spojených států, která se pojede 18. listopadu na zbrusu novém okruhu v Austinu.

Fotogalerie (99 obrázků)
[MODXGalleryRef : 33934]

GP Abú Zabí - výsledky závodu

P. Jezdec Tým kol Čas/Odstup
1 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 55 vítěz
2 Fernando Alonso Ferrari 55 +0.8 s
3 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 55 +4.1 s
4 Jenson Button McLaren-Mercedes 55 +7.7 s
5 Pastor Maldonado Williams-Renault 55 +13.0 s
6 Kamuj Kobajaši Sauber-Ferrari 55 +20.0 s
7 Felipe Massa Ferrari 55 +22.8 s
8 Bruno Senna Williams-Renault 55 +23.5 s
9 Paul di Resta Force India-Mercedes 55 +24.1 s
10 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 55 +27.4 s
11 Michael Schumacher Mercedes 55 +28.0 s
12 Jean-Eric Vergne STR-Ferrari 55 +34.9 s
13 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 55 +47.7 s
14 Timo Glock Marussia-Cosworth 55 +56.4 s
15 Sergio Pérez Sauber-Ferrari 55 +56.7 s
16 Vitalij Petrov Caterham-Renault 55 +64.5 s
17 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 55 +71.7 s
- Charles Pic Marussia-Cosworth 41 +14 kol
- Romain Grosjean Lotus-Renault 37 +18 kol
- Mark Webber Red Bull Racing-Renault 37 +18 kol
- Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 19 +36 kol
- Narajn Kartykejan HRT-Cosworth 7 +48 kol
- Nico Rosberg Mercedes 7 +48 kol
- Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 0 +55 kol

Doporučujeme

Články odjinud