Radosti a starosti nových pneumatik. Co se týmy dozvěděly při testech?

Týmy minulý týden absolvovaly testy 18palcových pneumatik s upravenými vozy. Jaká byla zpětná vazba?

Bylo to symbolické předání štafety. Na trati v Abú Dhabí byly v jeden okamžik vozy se 13palcovými pneumatikami a také vozy s 18palcovými pneumatikami.

V prvním případě šlo o testy juniorských jezdců se současnými monoposty, ve druhém pak o testy nových pneumatik se staršími upravenými vozy – tzv. mule cars.

Testů se účastnilo 9 týmů. Williams se už dříve rozhodl, že stavba mule car pro něj není ekonomicky efektivní.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: Pirelli

Týmy testovaly nové pneumatiky už dříve, ale tentokrát se poprvé sešly pohromadě a dostaly finální verze pneumatik. Také měly volnější ruce při jejich testování.

Mule car jsou samozřejmě v mnoha ohledech jiné, než budou vozy v příštím roce, což má vliv na fungování pneumatik.

Nemusíme chodit vůbec daleko. Když se vloni testovaly pneumatiky pro letošní rok, jezdci byli nespokojeni. Pirelli argumentovalo tím, že upravené pneumatiky potřebují jiný druh nastavení, na který v trénincích nebyl čas a inženýři si s tím poradí. 

Loňské a letošní vozy byly velmi podobné, v některých částech dokonce kvůli zmrazení vývoje stejné. V příštím roce budou absolutně jiné.

Pirelli přivezlo na testy všech pět směsí – jejich označní zůstává stejné. 

„Měli k dispozici celou novou řadu směsí a použili všechny nové směsi na mnoho kol, krátkých i dlouhých jízd,“ řekl Isola pro Motorsport.com.

„Musím říci, že obecně jsme zjistili, že rozdíl v čase na kolo je mezi jednotlivými směsmi v souladu s našimi testy vývoje pneumatik."

Podle Isoly je zřejmé, že C1 a C2 nejsou pro okruh v Abú Dhabí nejvhodnější. „Obecně platí, že u C1 a C2 byly reakce takové, že přilnavost byla nízká, ale byly velmi, velmi konzistentní.“

Problém s nedotáčivosti

„Mohu říci, že obecný komentář všech jezdců se týkal nedotáčivosti, zdá se, že naše zadní pneumatika je mnohem silnější, hodně tlačí dopředu. Obecná zpětná vazba byla ohledně vyvážení nedotáčivosti.“

Při použití mule car byla možnost upravit nastavení omezená, takže v některých případech, i když týmy pracovaly na nastavení vozu, auta byla stále nedotáčivá kvůli této síle zadní pneumatiky.

„Když jsme si povídali s týmy, věří, že dokážou nová auta vybalancovat docela snadno.“

Na situaci reagovalo rychle také Pirelli, které snížilo minimální tlak. Druhý den byl o 1,5 PSI nižší. „To bylo užitečné pro snížení nedotáčivosti, což samozřejmě přineslo větší stopu na předku a snížení drolení, zejména u C3.“

„Na C4 a C5 máme stále nějaké oděrky a drolení, ale jsou to nejměkčí směsi, takže to dává smysl. Ale s tímto snížením tlaku fungoval C3 lépe.“

Pokles tlaku vpředu byl z 21,5 na 20,0 PSI. U zadních pneumatik zůstal po oba dny na 17,5 PSI.

U 13palcových pneumatik o víkendové grand prix byly minimální tlaky 23 PSI vpředu a 21 PSI vzadu. Tlaky v příštím roce tak budou výrazně nižší. Podle Pirelli je to z důvodů robustnější konstrukce.

Změní se ale také ohřívací deky. „Používáme teplotu deky, kterou jsme se rozhodli zavést od roku 2022. Přední pneumatiky se zahřívají na 70 stupňů Celsia, a ne na 100, zadní na 70 stupňů, a ne na 80. Od příštího roku bude maximální teplota v přikrývkách 70 a 70.“

„To je stejná teplota, jakou jsme použili při našich testech vývoje pneumatik. Připomínky jezdců se týkaly C1 – v některých případech museli docela hodně tlačit, aby dostali do pneumatik teplo – což znamená pár kol, aby měli připravené pneumatiky. Ale víme, že C1 není pneumatika pro Abú Dhabí.“

„U C2 to bylo o něco jednodušší. A v případě C3, C4 a C5 si na zahřívání nestěžovali, se nahříváním neměli žádný problém.“

Základní pohled na technická pravidla pro sezónu 2022

Základní pohled na technická pravidla pro sezónu 2022

Mezi mule car a vozem pro rok 2022 je mnoho rozdílů. V případě pneumatik se týkají i brzd a bubnů, které je obklopují. 

Pirelli proto požádalo týmy, aby využívaly maximální chlazení pro přední i zadní část. V příštím roce totiž nebudou moci využít teplo vycházející z brzd k ohřevu ráfku.

Jedním z hlavních cílů pro 18palcové pneumatiky bylo snížit problémy s přehříváním, což je vlastnost, která Pirelli trápí léta a jezdci si na to stěžují.

„Jezdci uvedli, že mohou tlačit. Vezměme C3 jako referenční, to je asi reprezentativnější, úroveň přilnavosti je dobrá. A mohou tlačit, aniž by došlo k přehřátí nebo degradaci, nebo lépe než u 13palcové pneumatiky.“

Další vlastnosti

„Je to trochu obtížnější při brzdění, někdy je snadnější zablokovat kola,“ řekl Isola. „Pocítili váhu pneumatik, každý přední ráfek je o 2,5 kg těžší než 13palcová a zadní je o 3 kg těžší než 13palcová pneumatika.“

Jezdci podle Isoly také hlásili dobrou trakci při jízdě v přímém směru. 

Další článek: Vrátili jsme se k FB diskusím