Radost tohle komentovat!

Radost tohle komentovat!

Velká cena Číny byla jedním z nejlepších závodů odjetých na suchu, které jsem měl tu čest z komentátorské kabiny zhlédnout.

Za 97 minut se lídr závodu měnil devětkrát, alespoň na jedno kolo bylo ve vedení sedmero jezdců a konečný výsledek se začal rýsovat až v posledních několika kolech.

McLaren strategií tří zastávek v boxech přechytračil dvouzastávkový Red Bull. To Lewisovi Hamiltonovi dopomohlo k zisku senzačního vítězství. Hamilton se tak stal prvním jezdcem, který v Číně dokázal vyhrát dvakrát.

Vettel sice špatně odstartoval, ale vzhledem k jeho neskutečnému času v kvalifikaci a údajnému menšímu opotřebení pneumatik jsme stále počítali, že vítězem bude on.

Díky sérii smělých předjížděcích manévrů, včetně nebojácného předjetí týmového kolegy Jensona Buttona, se Hamilton dostal až na stupeň nejvyšší. Sám toto vítězství popisuje jako jedno ze svých nejlepších. „Žiju, abych vyhrával,“ – tak nyní popisuje svůj život.

Z interview po závodě vyplynulo, že Hamilton systém KERS používal velmi mazaně. V průběhu kola si ho šetřil a používal ho na strategických místech, kde se mu naskytla možnost k předjetí.

Zachoval velmi chladnou hlavu, uvědomíme-li si, že kvůli motoru zaplaveném palivem se na rošt dostal třicet vteřin před začátkem. Také skvěle odstartoval a odolal Vettelovu pokusu ho v první zatáčce zavřít.

Tak začalo jedno bláznivé odpoledne, ve kterém se mnoho jezdců pěkně potrápilo. Je očividné, že vozy Mercedesu a Ferrari jsou lepší v závodě než v kvalifikaci. Nico Rosberg jednu dobu závod vedl. Felipe Massa ve svém ferrari budil respekt, podruhé za osm dnů se mu podařilo porazit týmového kolegu Fernanda Alonsa.

Nehledě na skvělý výkon Hamiltona, je mým hrdinou dne Mark Webber z Red Bullu. Po chybě ve výběru pneumatik v kvalifikaci se na rošt postavil na osmnáctém místě. Závod odstartoval na nové sadě tvrdých pneumatik. Po patnácti kolech byl až na sedmnáctém místě. Pak si ale nechal nasadit zbrusu nové měkké pneumatiky a začal lítat.

Byl pravidelně o více jak dvě sekundy na kolo rychlejší než vedoucí závodníci a probíjel se polem až na skvělé třetí místo. V poli zuřilo mnoho bitev. Při dvou z nich dokonce létaly kusy karbonu.

Závod byl dechberoucí, ke konci už jsem téměř nemohl mluvit. Každý z pilotů má po neděli co vyprávět. Nyní již nemůže být pochyb o tom, že rychle se opotřebovávající pirellky, společně se systémem KERS a nastavitelným zadním křídlem se zasloužily o to, že jsme svědky více nepředvídatelného závodění kolo na kolo.

Zvažovat se musí spousta věcí – zda zvolit měkkou nebo tvrdou směs, čerstvou nebo opotřebovanou, zjistit efekt množství paliva na ovládání vozu a jak tvrdě si jezdec může dovolit útočit nebo bránit svou pozici v různých fázích závodu.

Myslím si, že jedna z věcí, která je důležitá a moc se o ní nemluví, je rozhodnutí upustit od myšlenky nastavitelného předního křídla. Jezdci dříve mohli v závodě křídlo natáčet až o šest stupňů. Když se nyní stane auto nestabilním, například v důsledku změn teplot dráhy, musí počkat na zastávku v boxech, kde se o přenastavení starají mechanici.

Mnoho vozů má stále problém se spolehlivostí KERS. Systém v průměru znamená výhodu alespoň tří desetin na kolo, čili až nějakých dvacet vteřin po dobu závodu. Ve Velké ceně Číny prvního a druhého od sebe dělilo šest sekund.

Závod dokončilo 23 z 24 jezdců, což je nový rekord formule 1. Jediné odstoupení zaznamenal Jaime Alguersuari, na jehož voze bylo při zastávce v boxech špatně namontováno kolo.

Mercedes dostal oba vozy na body, Heikki Kovalainen z Lotusu překonal Pastora Maldonada z Williamsu. Na staré časy dal vzpomenout souboj Alonsa se Schumacherem. Pro McLaren to byl působivý úspěch, ale nesmíme zapomenout na to, že i přes chybu ve strategii dojel Vettel těsně druhý a Webber se rychle přibližoval.

Pro Buttona to byl perný den. Psychologicky s Hamiltonem prohrál a při sledování opakovaného záběru, kdy při zastávce v boxech zajížděl ke špatnému stání, se mu bude křivit obličej.

Co očekávat teď? Týmy budou horečně testovat na simulátorech a pokračovat v digitálních vylepšováních vozů. Turecko, které se jede tři týdny po Číně, bude zatím nejtvrdším testem pro pneumatiky Pirelli.

Doporučujeme

Články odjinud