Racing Tyre System - tajná služba ve světě pneumatik

Kdyby měly pneumatiky svou vlastní mysl a znaly zákon o ochraně osobních údajů, asi by stávkovaly nebo přinejmenším demonstrovaly proti stávajícímu systému Pirelli.
Racing Tyre System - tajná služba ve světě pneumatik

Dodavatel pneumatik pro týmy formule 1 vyvinul pro účely svých aktivit v seriálu unikátní systém: nazývá jej Racing Tyre System – RTS. Jedno se o jediný systém svého druhu.

RTS je využíván pro sběr dat z testovacíh jízd a závodních víkendů. Byl vyvinut divizí Informační Technologie Pirelli v italském Miláně. Tato platforma umožňuje inženýrům monitorovat výkon, opotřebení a změny chování každé z pneumatik, která se nachází na závodní dráze. RTS monitoruje detaily elektronického ‚pasu‘, který je unikátní pro každou pneumatiku a aktualizuje je v reálném čase – od konstrukce až pro recyklaci.

Přenosový systém propojí závodní auta, monitory inženýrů F1 a tablety každého z inženýrů Pirelli s centrálním serverem umístěném v milánské centrále. Na tento server putují informace o každé jednotlivé závodní pneumatice vyrobené v tureckém Izmitu během testovacích a závodních jízd. Centrální server shromažduje informace z výrobních procesů a výstupní kontroly, čímž každou pneumatiku certifikuje, ověřuje její identitu a poskytuje informace o její charakteristice.

Jakmile se pneumatika dostane na závodní dráhu a je přidělána na vůz, RTS načte všechny informace ohledně nasazení a optimálního rozsahu tlaků. Dalšími informacemi jsou například váha potřebná na vyvážení pneumatiky, stejně jako rozměry a váha pneu, když je poprvé nasazena. Když je auto na závodní dráze, to posílá telemetrická data o tlaku, teplotě, opotřebení a degradaci, a ta se všechna ukládají do tabletů inženýrů Pirelli.

Tato data se pak spárují s informacemi o nastavení auta a dalšími telemetrickými údaji a jsou zaslány na centrální server. Všechny informace jsou v reálném čase dostupné inženýrům Pirelli, aby je mohli konzultovat přímo na okruhu. Tyto informace také plně využívá oddělení výzkumu a vývoje, které provádí analýzy a předpoklady a poskytuje je týmům.

Systému pomáhá také společnost Formula One Management (FOM) tím, že poskytuje informace o přesných časech na kolo jednotlivých aut. Pirelli zase FOM  poskytuje informace v reálném čase, například o tom,  jakou specifikací pneu je auto zrovna osazeno. FOM pak tyto informace zobrazuje na televizních obrazovkách.

Informace z loňského roku posbíraná systémem RTS byly použity pro vývoj nových pneumatik pro sezonu 2012. Pro letošní ročník se RTS dočká zlepšení: umožní analýzy přes jednotlivé traťové úseky a definované časové intervaly. Nabídne tak komplexní obrázek fungování pneumatiky v každé fázi okruhu. Nová verze RTS také sestaví report a okamžitě jej zašle samotným týmům F1 a vývojovému oddělení v Miláně. 

Další článek: Na Vettela zapůsobil McLaren, podle Brawna ale zůstává měřítkem Red Bull

10:33 | Kevin Magnussen by mohl zamířit do americké IMSA...
10:03 | Sportovní ředitel Red Bullu Jonathan Wheatley měl před závodním víkendem v Bahrajnu pozitivní test na COVID-19.
9:07 | Robert Kubica zítra v prvním tréninku nahradí Räikkönena
25. listopadu | Toto Wolff neočekává, že Hamilton podepíše novou smlouvu před koncem sezóny.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10