Kdyby měly pneumatiky svou vlastní mysl a znaly zákon o ochraně osobních údajů, asi by stávkovaly nebo přinejmenším demonstrovaly proti stávajícímu systému Pirelli.
Dodavatel pneumatik pro týmy formule 1 vyvinul pro účely svých aktivit v seriálu unikátní systém: nazývá jej Racing Tyre System – RTS. Jedno se o jediný systém svého druhu.
RTS je využíván pro sběr dat z testovacíh jízd a závodních víkendů. Byl vyvinut divizí Informační Technologie Pirelli v italském Miláně. Tato platforma umožňuje inženýrům monitorovat výkon, opotřebení a změny chování každé z pneumatik, která se nachází na závodní dráze. RTS monitoruje detaily elektronického ‚pasu‘, který je unikátní pro každou pneumatiku a aktualizuje je v reálném čase – od konstrukce až pro recyklaci.
Přenosový systém propojí závodní auta, monitory inženýrů F1 a tablety každého z inženýrů Pirelli s centrálním serverem umístěném v milánské centrále. Na tento server putují informace o každé jednotlivé závodní pneumatice vyrobené v tureckém Izmitu během testovacích a závodních jízd. Centrální server shromažduje informace z výrobních procesů a výstupní kontroly, čímž každou pneumatiku certifikuje, ověřuje její identitu a poskytuje informace o její charakteristice.
Jakmile se pneumatika dostane na závodní dráhu a je přidělána na vůz, RTS načte všechny informace ohledně nasazení a optimálního rozsahu tlaků. Dalšími informacemi jsou například váha potřebná na vyvážení pneumatiky, stejně jako rozměry a váha pneu, když je poprvé nasazena. Když je auto na závodní dráze, to posílá telemetrická data o tlaku, teplotě, opotřebení a degradaci, a ta se všechna ukládají do tabletů inženýrů Pirelli.
Tato data se pak spárují s informacemi o nastavení auta a dalšími telemetrickými údaji a jsou zaslány na centrální server. Všechny informace jsou v reálném čase dostupné inženýrům Pirelli, aby je mohli konzultovat přímo na okruhu. Tyto informace také plně využívá oddělení výzkumu a vývoje, které provádí analýzy a předpoklady a poskytuje je týmům.
Systému pomáhá také společnost Formula One Management (FOM) tím, že poskytuje informace o přesných časech na kolo jednotlivých aut. Pirelli zase FOM poskytuje informace v reálném čase, například o tom, jakou specifikací pneu je auto zrovna osazeno. FOM pak tyto informace zobrazuje na televizních obrazovkách.
Informace z loňského roku posbíraná systémem RTS byly použity pro vývoj nových pneumatik pro sezonu 2012. Pro letošní ročník se RTS dočká zlepšení: umožní analýzy přes jednotlivé traťové úseky a definované časové intervaly. Nabídne tak komplexní obrázek fungování pneumatiky v každé fázi okruhu. Nová verze RTS také sestaví report a okamžitě jej zašle samotným týmům F1 a vývojovému oddělení v Miláně.