První technický pohled na vůz VF-23

První technický pohled na vůz VF-23

Haas nejdříve představil nové zbarvení, ale máme už také fotografie skutečného vozu, který absolvoval filmovací den.

01.jpg
Obrys odtokové hrany horní klapky předního křídla zvýrazněný žlutou barvou – Haas VF-23 (vlevo) a VF-22 (vpravo – přerušovaná čára kopíruje obrys na modelu VF-23); zdroj: Haas F1 Team

Přední křídlo je v principu podobné loňskému. Na těchto srovnávacích obrázcích je sice vidět, že prostřední část hlavního profilu pod špičkou nosu má u modelu VF-23 náběhovou hranu ohnutou více k zemi a strmější úhel náběhu, faktem ale je, že již v minulé sezóně Haas využíval obě tyto varianty středové části předního křídla.

Největší změny jsou patrné na dvojici nejsvrchnějších klapek. Jejich nejvíce zatížená část se strmým náběhovým úhlem je nyní menší. Blíže ke středu auta začíná úhel náběhu klapek klesat.

Možná v Haasu zjistili, že takové řešení lépe manažuje úplav kolem předních kol a možná jen zvýšili výkonnost přední části podlahy a již nepotřebují k dosažení správného aerodynamického vyvážení tak výkonné přední křídlo.

02.jpg
Koncová část předního křídla – zleva Haas VF-23, VF-22 (verze Francie) a VF-22 (verze z první poloviny sezóny); zdroj: Haas F1 Team

Koncové části křídla přišly o unikátní designové prvky, které je odlišovaly od konkurence. Haas minulou sezónu začínal s lopatkou na vnější straně bočnice předního křídla (angl. diveplane) zahnutou dolů i nahoru. Ve Francii ji vyměnil za jinou lopatku konvenčnějšího tvaru. Podobnou jen posunutou o něco výše najdeme i na novém modelu VF-23. Kromě toho zmizelo zoubkování na náběhové hraně bočnice křídla a také si můžeme všimnout, jak se senzor pro měření teploty běhounu pneumatiky přesunul až na její horní roh.

03.jpg
Změny v oblasti zavěšení předních kol – Haas VF-23 (vlevo) a VF-22 (vpravo); zdroj: Haas F1 Team

Zavěšení kol je produktem Ferrari, který si Haas jednoduše objednává a hotové díly montuje na své auto. Na předním zavěšení pro letošní rok je vidět, že Scuderia upravila uspořádání jednotlivých prvků zavěšení a řízení. (1) Spojovací tyče řízení byly nově posunuty dolů ke spodnímu A-ramenu, čímž jednak dosahují jiného aerodynamického efektu a jednak snižují polohu těžiště.

Spojovací tyče řízení již neprotínají (2) brzdové kanálky, které tak dnes mohou mít obvyklejší tvar.

Držáky předních (3) palubních kamer po bocích nosového kužele se přesunuly výše na úroveň horního A-ramene.

04.jpg
Zpětná zrcátka – Haas VF-23 (nahoře) a VF-22 (dolů); zdroj: Haas F1 Team

Kryt zpětného zrcátka modelu VF-22 byl designován tak, aby zmenšoval odpor a úplav tvořený zrcátkem.

Kromě toho, že zrcátko je nyní kvůli změně pravidel o 50 milimetrů širší, má upraven i kryt, který jej obklopuje. Na spodní straně byl seříznut, aby vytvořil prostor pro dvojici generátorů víření ve stylu Ferrari F1-75. Vznikl tak jakýsi hybrid mezi řešením Haasu a Ferrari.

05.jpg
Ochranný oblouk a kryt motoru – Haas VF-23 (vlevo) a VF-22 (vpravo); zdroj: Haas F1 Team

Výrazně zeštíhlený ochranný oblouk nechává více vyniknout lopatky ve tvaru písmene „L“ po jeho bocích a zlepšuje proudění k zadnímu křídlu.

Menší je také horní přívod vzduchu, který zřejmě obsluhuje některý z chladičů, případně přivádí chladný vzduch k některé z jiných komponent.

06.jpg
Obrysy ploutve na krytu motoru zvýrazněné žlutou barvou – Haas VF-23 (nahoře) a VF-22 (dolů); zdroj: Haas F1 Team

Výkonnost zadního křídla při bočení podporuje nová členitější ploutev na krytu motoru. Na rozdíl od klasické jednoduché ploutve, která tvoří jeden silný vír, taková ploutev vytváří několik menších vírů, které se potom dále po proudu spojí.

Podobně jako loni je ploutev z části oddělena od krytu motoru, se kterým ji spojují jen dvě tenké výztuže, aby se pod náporem vzduchu příliš neprohýbala.

Zadní část krytu motoru je pořádně zeštíhlená asi díky tomu, že chladič byl přemístěn zpoza motoru do bočnic.

07.jpg
Levá bočnice monopostu Haas VF-23; zdroj: Haas F1 Team

Samotné bočnice zůstávají věrné designu vyznačujícímu se širokými plochými boky a hluboce promáčknutou vrchní stranou. Jejich přední část se ještě více podobá Ferrari a trochu i Red Bull díky tomu, že (1) vrchní náběhová hrana vstupního otvoru bočnice začíná více vzadu než ta spodní.

08.jpg
Pohled na přední část podlahy a bočnic – Haas VF-23 (vlevo) a VF-22 (vpravo); zdroj: Haas F1 Team

Podlaha je silně inspirována podlahou loňského Ferrari, konkrétněji verzí, kterou Scuderia nasadila ve Francii. (2) Lopatka na boku podlahy imitující někdejší deflektory, či (3) snížená vnější část Venturiho tunelu (na obrázku níže) jsou prakticky věrnou kopií.

V přední části podlahy si Haas konečně osvojil (4) křidélko, jaké jsme v tomto místě vídali u většiny konkurentů.

09.jpg
Obrysy náběhové hrany podlahy a lopatky na boku podlahy zvýrazněné žlutou barvou; zdroj: Haas F1 Team

Doporučujeme

Články odjinud