Tým Stake představil včera vůz pro sezónu 2024. Bude lepší než jeho loňský předchůdce?
Nový model týmu Stake prošel poměrně rozsáhlou přestavbou a není se čemu divit. Odlišit se od předchůdce, který bezpochyby patřil mezi největší zklamání minulé sezóny, může být jen ku prospěchu věci.
Modelu C43 nejen chyběl přítlak, což jej limitovalo při průjezdech rychlejších zatáček, ale kvůli nízké aerodynamické efektivitě a vysokému odporu neměl ani dostatečnou rychlost na rovinkách.
Nosní část a přední křídlo právě představeného modelu jsou prozatím ještě do velké míry pozůstatkem z C43. Za zmínku možná stojí přidání drobného detailu ve formě (1) generátoru víření na rohu koncové části předního křídla.
Podobné prvky v různých provedeních jsme již před rokem mohli pozorovat u několika konkurenčních týmů. Jejich společným jmenovatelem je management úplavu předních kol – snaha odklonit špinavý vzduch v okolí předních kol mimo podlahu a zbytku karoserie.
Nepřehlédnutelná je výměna předního zavěšení kol push-rod za zavěšení typu (2) pull-rod. Stake se tak přidává k Red Bullu a McLarenu, kterým se takové řešení osvědčilo.
Vedly je k tomu aerodynamické důvody. Ramena a prvky přední nápravy totiž pomáhají ohýbat vzestupný proud od předního křídla směrem dolů k podlaze. Paradoxně ale vymizel výrazný aerodynamický kryt na straně šasi překrývající úchyty horního ramene. Tato část inspirovaná Mercedesem plnila právě takovou funkci.
Zavěšení zadních kol zůstává beze změny. Sauber již od roku 2022 vzadu používá systém zavěšení typu push-rod.
Technický ředitel James Key při prezentaci nového auta potvrdil, že došlo ke změnám v uspořádání komponent pod kapotou, což se navenek projevilo na tvarování karoserie bočnic.
(3) Horní hrana vstupního otvoru bočnice byla posunuta vzad, takže (4) spodní hrana je předsunuta před ni a může být položena výše, díky čemuž pod vstupním otvorem vzniká masivnější podseknutí.
Na horní straně bočnice zůstává za náběhovou hranou zachována dvojice generátorů víření vydávaná za držák zpětného zrcátka a nově je do ní vyrytý i nepříliš hluboký (5) tobogánový kanál.
Pronikavé podseknutí bočnice dává vyniknout (6) vypuklině, která pravděpodobně pomáhá vytlačovat úplav za předními koly mimo zbytek karoserie. Podobný designový prvek jsme mohli pozorovat také na modelu RB19 od Red Bullu.
Charakteristický čepelový ochranný oblouk nahradili za konvenčnější ve tvaru písmene „A“ obalený karoserií, která vytváří po bocích vstupního otvoru airboxu dvojici přídávných vstupních otvorů chlazení.
Není jasné, zda výměna ochranného oblouku nějak souvisí s další sérií změn pravidel, která nedávno vstoupila v platnost v reakci na nehodu Kuan-jü Čoua v Silverstonu v roce 2022, kdy se jeho monopost převrátil a při dopadu a následném zarývání se do asfaltu došlo k selhání ochranného oblouku.
Faktem je, že letošní změna pravidel zavedla přísnější zátěžové zkoušky ochranných oblouků, ale bývalý technický ředitel Jan Monchaux před rokem vzpomínal, že jejich čepelový ochranný oblouk na modelu C43 požadavky těchto zpřísněných testů splňuje.
Takto před rokem Sauber překvapil velmi svérázným designem křídla na okraji podlahy, ačkoli jej nikdy v praxi nevyužil. Tentokrát je (7) okraj podlahy podobný verzi z Austinu s několika menšími vylepšeními – například na spodní straně podlahového křídla přibyla trojice generátorů víření.
Zbytek podlahy, respektive přinejmenším ta její část, kterou máme možnost vidět, zůstává bez větších změn.
Na vnější straně koncové části zadního křídla je vidět stejně výrazný (8) prolis, jaký měla už loni v Kataru. Nicméně je třeba dodat, že zadní křídlo, podobně jako to přední, může být jedním z prvních dílů, které se brzy změní.
Technický pohled na vozy 2024