První technická analýza vozu Red Bull RB14

Red Bull představil svůj vůz mezi prvními a jako jediný už ukázal také fotografie nového vozu na trati. Podívejte se, jaká tajemství ukrývá vůz RB14 pro sezónu 2018.

Stáj z Milton Keynes známá tím, že nová auta představuje až na poslední chvíli, tentokrát upravila svůj rozvrh a představila nový monopost ve větším předstihu. Díky tomu by měl být podstatně lépe připravený odjet během předsezónních testů co největší vzdálenost.

Nové auto v dočasném kamuflážní zabarvení na první pohled působí výrazně dospěleji, než auto představené před rokem, což je dobrým znakem navrácení sebevědomí pošramoceného loňskými problémy.

Problémy s korelací mezi výsledky v aerodynamickém tunelu a na trati po radikální změně pravidel v roce 2017 totiž značně brzdily aerodynamický vývoj Red Bullu v úvodu sezóny.

Marko má pochybnosti o šancích Red Bullu na letošní titul

Marko má pochybnosti o šancích Red Bullu na letošní titul

Když k tomu navíc přibyly přetrvávající starosti s pohonnou jednotkou Renault, je jasné, že výkonnostní potenciál modelu RB13 během celé uplynulé sezony neměl příležitost naplno vyniknout.

Neúnavnou prací po stránce aerodynamické i mechanické však Red Bull v průběhu sezóny dosáhl velkých pokroků a dá se říci, že i největšího zlepšení výkonnosti ze všech předních týmů.

To, jak Red Bull navázal na tento pozitivní trend vývoje s novým projektem RB14, si probereme na následujících řádcích.

Klepněte pro větší obrázek

Přední část pochopitelně pochází ze závěru minulé sezóny i se všemi jejími charakteristickými prvky.

Přední křídlo je identické s tím, které bylo testováno v Abú Zabí a nosový kužel má i nadále (1) otevřenou špičku stejně jako zakončení ve formě (2) S-potrubí.

Celkově, přední část je sbírkou unikátních řešení, které nemají ve startovním poli obdoby, avšak jako celek fungují skvěle. A to co funguje prostě není třeba nijak zásadně měnit.

První větší inovací, o níž bude v tomto článku řeč, je osobité uspořádání přední nápravy. Než ho budeme analyzovat podrobněji, je nutné hned na úvod podotknout, že primární motivací tohoto řešení je aerodynamika.

Klepněte pro větší obrázek

Při pohledu na obrázek výše vám pravděpodobně hned udeřilo do očí velmi neobvyklé uchycení horních A-ramen k šasi.

(3) Vnitřní úchyty ramen nápravy jsou ze šasi viditelně vysunuté do stran, jako jakési křidélka usměrňující proud vzduchu.

Klepněte pro větší obrázek

Také se tyto úchyty přesunuly pořádně vysoko a stejně se zvýšily i (4) vnější úchyty horních ramen na těhlích, i když ne tak extrémně jako u loňských modelů Mercedesu, či Toro Rosso. Důvodem je opět zcela určitě zlepšení orientace ramen nápravy vzhledem k ostatním částem karoserie dále po proudu (zvláště se to týká bočnic). Obdobně se zvýšila i pozice spodních ramen nápravy.

Klepněte pro větší obrázek

Soustava (5) deflektorů a (6) bočnicových křídel je evolucí loňského designu s jistou dávkou inspirace od Mercedesu – zejména pokud jde o bočnicová křídla.

Klepněte pro větší obrázek

Red Bull už loni poměrně brzy zachytil trend bočnicových křídel, který nastolilo Ferrari. Letošní model RB14 ho však dotáhl téměř k dokonalosti.

Zvláště zajímavé jsou horizontální bočnicová křídla, která se meziročně vyvinula do podoby plnohodnotných křídel i s koncovými částmi schopnými generovat rohové víry.

Klepněte pro větší obrázek

Postupně se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, co zdobí nový monopost Red Bullu, a sice k samotným bočnicím.

Klepněte pro větší obrázek

Jak je vidět na obrázku výše, vstupní otvory bočnic jsou mimořádně minimalistické a posunuté vzad stejně, jak jsme to viděli u nových monopostů týmu Haas a Williams.

Cílem týmů je oddálit bočnice co nejvíce od vlivu špinavého vzduchu rozvířeného předními koly.

Karoserie bočnic a kryt motoru navazuje na křivky starší linie RB5 až RB7, která slavila úspěch i díky velmi štíhlé zadní části vozu.

I Red Bull umístil horní pár bočních nárazových struktur níže – až pod vstupní otvory bočnic. Jelikož boční nárazové struktury jsou standardizovanou součástkou, je pochopitelné, že mnohé týmy budou konvergovat k velmi podobnému řešení.

Klepněte pro větší obrázek

V souvislosti s bočními nárazovými strukturami ještě dodejme, že z oficiálních studiových fotografií bylo retušováním vymazáno jejich propojení s bočnicovými křídly (viz obrázek níže). Na neretušovaných fotografiích z filmovacího dne v Silverstonu je propojení zřetelně vidět (viz šipka na obrázku výše). Důvod takového retušování studiových fotografií nám není znám.

Klepněte pro větší obrázek

Na obrázku výše je pěkně vidět, jak úzké a hluboce podseknuté jsou ve skutečnosti bočnice nového RB14.

Klepněte pro větší obrázek

Spáry v krytu motoru prozrazují více o jeho modularitě. Zvýrazněná část představuje samostatný díl, který lze vyměnit rychleji a jednodušeji než celý kryt motoru. Pro přizpůsobení se teplejším klimatickým podmínkám nebo jen pro obyčejnou změnu tvaru ploutve tak již není nutné vyrábět celý nový kryt motoru.

Klepněte pro větší obrázek

Ochranný oblouk byl upravený z trojúhelníkového tvaru na široký oválný. Podle dostupných obrázků se zdá, že vstupní otvor uprostřed ochranného oblouku je dělený na dvě poloviny. Zatímco ta horní s největší pravděpodobností slouží k účelům chlazení, ta spodní bude přívodem vzduchu do dmychadla.

Red Bull mimochodem nabídl i první bližší pohled na 360 stupňovou kameru umístěnou na vrchu šasi (na obrázku níže). Krátce jsme ji měli možnost vidět už loni v Abú Zabí.

Klepněte pro větší obrázek

Tímto obrázkem první analýza modelu RB14 končí. Není pochyb o tom, že Red Bull s ním bude mít jen ty nejvyšší ambice. Zda zamíchá kartami v boji o mistrovské tituly, však bude záviset na mnoha faktorech. Hlavně od toho, jak se bude vyvíjet vztah s dodavatelem pohonných jednotek, který pravděpodobně směřuje k rozchodu na konci sezóny.

V tomto směru má Red Bullu výraznou nevýhodu ve srovnání s nejbližšími soupeři. Může ji ale vykompenzovat, pokud po celý rok udrží své bezkonkurenční tempo vývoje.

První technická analýza vozu Haas VF-18

První technická analýza vozu Haas VF-18

První analýza vozu Williams FW41: inspirace u Mercedesu a Ferrari

První analýza vozu Williams FW41: inspirace u Mercedesu a Ferrari

Foto: Red Bull Conent Pool

Diskuze (4) Další článek: Petrobras bude McLarenu od roku 2019 dodávat paliva a maziva [aktualizováno]
16:32 | Zajímavé. Podle webu odkaz míří bývalý šéf Porsche v LMP1 Andreas Seidl do vedení McLarenu.
7. prosince | Oprava: Gala FIA zdá se už teď. odkaz
6. prosince | Toto Wolff prozradil, že si při oslavách titulu poranil přední zkřížený vaz.
6. prosince | Jak se vám líbila letošní sezóna? Oznámkujte ji jako ve škole