56. ročník závodu Rolex 24 at Daytona je minulostí. Stejně jako v loňském roce se v úvodním závodu šampionátu IMSA WeatherTech Sportscar Championschip nejlépe dařilo prototypům Cadillac DPi-V.R. Uplynulých čtyřiadvacet hodin závodění rovněž přineslo několik zápisů do historie.
Vítězství v závodě získal prototyp Cadillac DPi-V.R #5 v barvách Mustang Sampling, jehož posádku tvořili dva portugalští piloti Joao Barbosa a Felipe Albuquerque spolu s Brazilcem Christianem Fittipaldim, synovcem legendárního Emersona.
V hlavní kategorii P odstartovala do závodu hned čtveřice Cadillaců, kterým v úvodních hodinách tempem na trati konkurovaly jen vozy Acura ARX-05 DPi ze stáje Penske Racing. Jen dva ze čtyř Cadillaců však nakonec spatřily cíl a problémy se nevyhnuly ani Acurám.
Barbosa, Albuquerque a Fittipaldi společně sdíleli zřejmě nejspolehlivější z Cadillaců v letošním ročníku závodu v Daytoně. Během závodu nemusel jejich tým řešit téměř žádné potíže, jedinou výjimkou byla drobná závada na chladícím systému.
Fittipaldi a Barbosa získali v Daytoně své třetí vítězství, Albuquerque zde letos slavil při své páté účasti premiérově.
Na druhém místě závod dokončil Cadillac #31 v barvách Whelen Engineering, v jehož kokpitu se střídala čtveřice Felipe Nasr, Eric Curran, Mike Conway, Stuart Middleton. Vozy #5 a #31 patří týmu Action Express Motorsport, takže se vlastně jednalo o týmový double.
Po sérii technických problémů u konkurenčních týmů spadlo třetí místo do klína posádce vozu Oreca 07 Gibson #54 týmu Core Autosport. Pódiové umístění vybojovala tomuto vozu především dvojice hvězdných Francouzů Romain Dumas, Loic Duval. Ty za volantem nejlepšího „klasického“ prototypu třídy LMP 2 v cíli závodu doplnili ještě Američané Jonathan Bennett a Colin Braun.
Posádky prvních tří prototypů v cíli absolvovaly celkem 808 kol, čímž stanovily nový distanční rekord čtyřiadvacetihodinového závodu v Daytoně.
Smůla Alonsa, United Autosports a spol.
Čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně rozhodně neproběhla bez potíží u týmu United Autosports, který do závodu nasadil dva prototypy Ligier JS P217 Gibson.
S prototypem #23 zahájil závod dvojnásobný mistr světa formule 1 Fernando Alosno, který v prvních stintech odváděl slušnou práci a dával zbytku své posádky naděje na umístění v nejlepší desítce, možná i v elitní pětce.
S nástupem noci se však začaly objevovat potíže. Mnoho týmů letos v Daytoně trápily pneumatiky Continental a řadu vozů postihlo abnormální množství defektů. Defekt se nevyhnul ani vozu #23 v momentě, kdy za jeho volantem seděl junior McLarenu Lando Norris.
Toho následně opět vystřídal Alonso, který ovšem po plánované zastávce boxech na trati příliš dlouho nevydržel. Na vině bylo selhání brzd, díky kterému nedokázal Španěl ani zpomalit do první zatáčky.
Pro následnou opravu musel být vůz zatlačen do garáže. „Třiadvacítka“ se poté vrátila na trať na dvaadvacátém místě v absolutním pořadí a naděje na dobrý výsledek se rozplývaly spolu s blížícím se svítáním.
Posádka Fernando Alonso, Phil Hanson, Lando Norris nakonec dokončila závod po dalších potížích až na osmatřicátém místě.
Smůla v závěru závodu postihla i sesterský Ligier #32. Bruno Senna se zhruba dvě hodiny před koncem závodu pohyboval dokonce na třetím místě absolutně, ale pódiové umístění z toho nakonec nebylo.
Po vyřešení technických potíží na boxové uličce se prototyp #32 posádky Senna, Di Resta, de Sadeleer, Owen vrátil na trať na čtvrtém místě, na kterém nakonec též závod dokončil se čtyřkolovou ztrátou na vítěze.
Double pro Ford v GTLM
V kategorii GTLM v průběhu celého závodu bojovaly na čele především vozy Chevrolet Corvette C7.R a Ford GT.
Po bezchybném výkonu se nakonec z vítězného doublu radoval tovární Ford, o jehož závodní operace se v IMSA WSC a ve FIA WEC stará tým Chipa Ganassiho.
První místo v cíli získala posádka Ryan Briscoe, Richard Westbrook, Scott Dixon s vozem Ford GT #67, na druhém místě dojel sesterský speciál #66 posádky Joey Hand, Dirk Müller, Sébastien Bourdais.
Posádky dvou Fordů doplnili na stupních vítězů Antonio Garcia, Jan Magnussen a Mike Rockenfeller, kteří se střídali v kokpitu vozu Chevrolet Corvette C7.R #3.
Oba vozy Ford na prvních dvou místech kategorie GTLM ujeli 783 kol, čímž stanovily nový distanční rekord závodu v Daytoně v této třídě.
Historické vítězství pro Lamborghini
Ve třídě GTD pro vozy GT3 zvítězila posádka Rolf Ineichen, Mirko Bortolotti, Rik Breukers, Franck Perera s vozem Lamborghini Huracan GT3 #11 týmu GRT Grasser Racing.
Jedná se o historicky vůbec první vítězství vozu Lamborghini ve čtyřiadvacetihodinovém závodě.
Výsledky
P |
Číslo |
Jezdci |
Vůz |
Kol |
1 |
5 |
F.Albuquerque |
Cadillac |
808 |
João Barbosa |
C.Fittipaldi |
2 |
31 |
Felipe Nasr |
Cadillac |
808 |
Eric Curran |
Mike Conway |
Stuart Middleton |
3 |
54 |
Jon Bennett |
ORECA/Gibson |
808 |
Colin Braun |
Romain Dumas |
Loïc Duval |
4 |
32 |
Will Owen |
Ligier/Gibson |
804 |
Hugo de Sadeleer |
Paul Di Resta |
Bruno Senna |
5 |
78 |
Ho-Pin Tung |
ORECA/Gibson |
804 |
Alex Brundle |
F.Habsburg |
A.F.da Costa |
6 |
85 |
Simon Trummer |
ORECA/Gibson |
798 |
Robert Alon |
D.Defrancesco |
Austin Cindric |
7 |
99 |
Chris Miller |
ORECA/Gibson |
798 |
Stephen Simpson |
M.Goikhberg |
Gustavo Menezes |
8 |
38 |
James French |
ORECA/Gibson |
796 |
Patricio O'Ward |
Kyle Masson |
Joel Miller |
9 |
7 |
H.Castroneves |
Acura |
793 |
Ricky Taylor |
Graham Rahal |
10 |
6 |
Dane Cameron |
Acura |
793 |
J.P.Montoya |
Simon Pagenaud |
11 |
67 |
Ryan Briscoe |
Ford |
783 |
R.Westbrook |
Scott Dixon |
12 |
66 |
Joey Hand |
Ford |
783 |
Dirk Müller |
S.Bourdais |
13 |
3 |
Jan Magnussen |
Chevrolet |
781 |
Antonio García |
M.Rockenfeller |
14 |
4 |
Oliver Gavin |
Chevrolet |
780 |
Tommy Milner |
Marcel Fässler |
15 |
37 |
Lance Stroll |
ORECA/Gibson |
777 |
Felix Rosenqvist |
Robin Frijns |
D.Juncadella |
16 |
62 |
Toni Vilander |
Ferrari |
774 |
A.P.Guidi |
James Calado |
Davide Rigon |
17 |
912 |
Laurens Vanthoor |
Porsche |
774 |
Earl Bamber |
Gianmaria Bruni |
18 |
24 |
Jesse Krohn |
BMW |
773 |
J.M.Edwards |
Nicky Catsburg |
Augusto Farfus |
19 |
52 |
S.Saavedra |
Ligier/Gibson |
771 |
Gustavo Yacamán |
Roberto González |
Nick Boulle |
20 |
911 |
Patrick Pilet |
Porsche |
753 |
Nick Tandy |
F.Makowiecki |
21 |
11 |
Rolf Ineichen |
Lamborghini |
752 |
Mirko Bortolotti |
Franck Perera |
Rik Breukers |
22 |
86 |
Katherine Legge |
Acura |
751 |
Álvaro Parente |
Trent Hindman |
A.J.Allmendinger |
23 |
48 |
Bryan Sellers |
Lamborghini |
751 |
Madison Snow |
A.Caldarelli |
Bryce Miller |
24 |
33 |
Ben Keating |
Mercedes |
751 |
J.Bleekemolen |
A.Christodoulou |
Luca Stolz |
25 |
64 |
Bill Sweedler |
Ferrari |
751 |
Townsend Bell |
F.Montecalvo |
Sam Bird |
26 |
44 |
John Potter |
Audi |
750 |
Andy Lally |
Andrew Davis |
M.Winkelhock |
27 |
29 |
S.van der Linde |
Audi |
749 |
K.van der Linde |
Jeffrey Schmidt |
Christopher Mies |
28 |
75 |
Kenny Habul |
Mercedes |
745 |
Thomas Jäger |
Maro Engel |
Mikaël Grenier |
29 |
15 |
Jack Hawksworth |
Lexus |
744 |
David H.Hansson |
Scott Pruett |
Dominik Farnbacher |
30 |
63 |
Cooper MacNeil |
Ferrari |
744 |
A.Balzan |
Gunnar Jeannette |
Jeff Segal |
31 |
93 |
Justin Marks |
Acura |
741 |
L.Aschenbach |
Mario Farnbacher |
Côme Ledogar |
32 |
71 |
Kenton Koch |
Mercedes |
741 |
Robby Foley |
Loris Spinelli |
Juan Perez |
33 |
19 |
Max van Splunteren |
Lamborghini |
739 |
E.P.Companc |
C.Engelhart |
Christoph Lenz |
Louis Machiels |
34 |
96 |
Jens Klingmann |
BMW |
733 |
Martin Tomczyk |
Mark Kvamme |
Don Yount |
Cameron Lawrence |
35 |
25 |
Alexander Sims |
BMW |
731 |
C.De Phillippi |
Bill Auberlen |
Philipp Eng |
36 |
14 |
Dominik Baumann |
Lexus |
719 |
Kyle Marcelli |
P.Frommenwiler |
Bruno Junqueira |
37 |
69 |
Chad Gilsinger |
Acura |
719 |
Ryan Eversley |
Sean Rayhall |
John Falb |
38 |
23 |
Phil Hanson |
Ligier/Gibson |
718 |
Lando Norris |
Fernando Alonso |
39 |
82 |
Miguel Molina |
Ferrari |
715 |
R.P.de Lara |
Martin Fuentes |
Santiago Creel |
Matt Griffin |
40 |
73 |
Patrick Lindsey |
Porsche |
675 |
Jörg Bergmeister |
Norbert Siedler |
Tim Pappas |
41 |
58 |
Patrick Long |
Porsche |
666 |
C.Nielsen |
Robert Renauer |
Mathieu Jaminet |
42 |
20 |
Marc Drumwright |
Riley/Gibson |
642 |
Eric Lux |
Alex Popow |
Tomy Drissi |
Brendan Gaughan |
43 |
59 |
Steve Smith |
Porsche |
637 |
Randy Walls |
Hari Proczyk |
Sven Müller |
Matteo Cairoli |
44 |
51 |
Paul Dalla Lana |
Ferrari |
571 |
Pedro Lamy |
Mathias Lauda |
Daniel Serra |
45 |
10 |
Jordan Taylor |
Cadillac |
555 |
R.van der Zande |
Ryan Hunter-Reay |
46 |
55 |
J.Bomarito |
Mazda |
541 |
Harry Tincknell |
Spencer Pigot |
47 |
77 |
Oliver Jarvis |
Mazda |
530 |
Tristan Nunez |
René Rast |
48 |
22 |
J.van Overbeek |
Nissan |
438 |
Pipo Derani |
Nicolas Lapierre |
49 |
2 |
Scott Sharp |
Nissan |
338 |
Ryan Dalziel |
Olivier Pla |
50 |
90 |
Matt McMurry |
Cadillac |
291 |
Tristan Vautier |
Eddie Cheever |