Tým Lotus se dnes ohradil proti tvrzením, která ve čtvrtek zveřejnila automobilka Proton o sporu o jméno Lotus ve formuli 1.
Proton ve svém prohlášení uvedl, že Lotus Tonyho Fernandese (1MRT) mohl napravit věci, které vedly k ukončení smlouvy mezi oběma stranami. Smlouva původně zajišťovala Fernandesovi práva na závodění ve formuli 1 pod názvem Lotus Racing, ale kvůli jejímu údajnému porušení v oblasti prodeje týmového zboží ji Proton ukončil.
Fernandes ale toto tvrzení odmítl s tím, že Proton smlouvu ukončil právě s odůvodněním, že její porušení nelze napravit. Na svoji podporu uvádí argument, že skupina Lotus veřejně prohlásila, že černozlaté zbarvení, které chtěl původně použít Fernandes, připravovala ve spolupráci s Renaultem už od srpna 2010, což je datum, které předcházelo ukončení licenční smlouvy pro Lotus Racing.
"To vyvolává otázku. Když chtěl Proton nechat 1MRT fungovat pod licencí a jménem Lotus, proč jeho zaměstnanci ve skupině Lotus pracovali s Renaultem na sponzorské smlouvě, která byla v přímém rozporu s exkluzivní licencí udělenou 1MRT, a použili při tom barevnou úpravu, která patří týmu Lotus a ne skupině Lotus?" ptá se Fernandesův tým ve svém prohlášení.
Podle týmu Lotus je tedy zřejmé, že Proton už nechtěl pokračovat ve spolupráci. Tím, že navázal partnerství s Renaultem ještě v době, kdy smluvně zaručoval exkluzivitu Fernandesovi, porušil své závazky.
Zavádějící informace poskytl Proton podle Lotusu také k finančnímu odškodnění, které Fernandes žádal za zřeknutí se jména Lotus. Většina peněz měla pokrýt ztráty, které by vznikly přejmenováním týmu, jelikož tento krok znamená ztrátu nároku na peníze od vedení formule 1. Stáj by byla s novým jménem považována za nováčka. To byl základ oněch zmíněných 37 miliónů liber.
Na závěr se tým Lotus obul do strategie Protonu. Původně měly podle Kamarudina Meranuna všechny strany spolupracovat na týmu jako na malajsijském národním projektu podporovaným vládou. Když vstoupil do formule 1 Lotus Racing, financován byl převážně ze soukromých peněz a Proton jako z části státní automobilka nesla minimální rizika. Tím, že Proton odešel k Renaultu a začal nový projekt financovat pomocí půjček, ohrozil peníze daňových poplatníků.
Soudní slyšení ve sporu o jméno Lotus je naplánováno na 21. března.