Propad Ferrari: Byla na začátku špionážní aféra?

Ferrari zaznamenalo meziroční propad, který je více než patrný. Má problém se dostat do třetí části kvalifikace a v závodě bojuje s McLarenem, Racing Pointem a ne s Mercedesem, jak by si tifosi přáli.

Ferrari sice vloni nebojovalo o tituly, ale dokázalo dojíždět na pódiu a vyhrát závody. Letos mají ale vozy maranellské stáje problém se dostat do třetí části kvalifikace.

Vypadá to, a říkají to i soupeři, že Mercedes zlepšil přes zimu svou pohonnou jednotku, což samozřejmě hraje roli nejen v rozdílu mezi Mercedesem a Ferrari, ale také Mercedesem a Red Bullem a rovněž to „pozvedlo“ Racing Point a Williams.

Jsou to kecy, říká Wolff o vyjádřeních Binotta o technických směrnicích

Jsou to kecy, říká Wolff o vyjádřeních Binotta o technických směrnicích

Není to ale hlavní problém. Ferrari samotné má svých problémů více než dost. Mattia Binotto okolo tohoto tématu zatím chodí jako okolo horké kaše. Jednou se dozvíme, že jde o korelaci dat, pak že to Ferrari přehnalo v hledání přítlaku a nakonec, že na Ferrari dopadly loňské technické normy, ale ty jsou vlastně skvělé, protože vyjasnily pravidla a také dopadly na všechny – nejen na Ferrari. 

Samotná pravda je poměrně dobře známá. Italská média ale teď žijí něčím trochu jiným. Na začátku všeho mohla být špionáž.

Špionáž ve Ferrari?

Je to nějakých 13 let, co formulí 1 otřásla slavná kauza Spygate, při které putovaly nákresy z Maranella do Wokingu. 

Podle novináře Giorgia Terruzze hrála špionáž hlavní roli také tentokrát, i když informace tekly přes konkurenční tým do sídla FIA.

Alonso byl ze zrady týmu obviňován neprávem, říká de la Rosa o Spygate

Alonso byl ze zrady týmu obviňován neprávem, říká de la Rosa o Spygate

Pohonná jednotka Ferrari byla v centru pozornosti soupeřů po celý loňský rok, i když žádný protest nikdo nepodal. FIA ji několikrát prověřovala, ale nic nelegálního nenašla.

Pak ale přišla Velká cena Itálie, kterou vyhrál Charles Leclerc a výkon pohonné jednotky byl podle soupeřů v závodě až příliš silný... až podezřele silný. 

Jeden ze soupeřů Ferrari a někdo, kdo „znal nejlépe střežené tajemství Ferrari“ předali informace o pohonné jednotce FIA. Ta nemohla dokázat, že Ferrari podvádí, a tak se zrodila ona slavná tajná dohoda, o jejíž existenci se svět dozvěděl pár minut před koncem letošních předsezónních testů. FIA také už vloni vydala několik technických směrnic a zavedla druhý senzor pro měření průtoku paliva.

Armageddon

Ferrari se probudilo do nového dne, který srazil formu rudých vozů hned na dvou frontách. Vůz přišel o pár desítek koní výkonu. Kromě toho byl ale letošní vůz stavěn tak, aby minimalizoval slabé stránky svého předchůdce – tedy zrychlil v pomalých zatáčkách. Výkon na rovinkách Ferrari neřešilo, protože ho bohatě kompenzovalo svým výkonným motorem. Ten ale teď nemá. SF1000 v důsledku toho výrazně ztrácí na rovinkách.

Zmrazení vývoje:  Jak funguje nový žetonový systém?

Zmrazení vývoje: Jak funguje nový žetonový systém?

Náprava nebude snadná. Ferrari může postupně upravit letošní vůz, ale větší krok lze očekávat až v příštím roce, kdy bude moci nasadit nový motor a také postavit jiný vůz – ačkoliv ne úplně jiný. Pravidla totiž vývoj částečně zmrazila. Naštěstí pro Maranello se to netýká aerodynamických částí. 

Další článek: Nad GP Španělska se stahují koronavirová mračna. F1 má plán B

17:05 | Matteo Nannini to letos zkoušel ve F3 i F2 současně. V Monaku a Baku ho ale ve voze HWA nahradí testovací jezdec Williamsu Jack Aitken.
11:45 | Turecko zpět ve hře? Místní věří, že by mohli mít šanci po Monze místo Singapuru nebo Japonska. Úplně nereálné to není. Singapur zrušil Světové ekonomické fórum plánované na srpen. Novinář Joe Saward píše, že místní moc nevěří, že se tam letos pojede závod F1.
17. května | Kvůli změnám v kalendáři F1 se start sezóny W Series přesouvá z Francie do Rakouska (Grand Prix Štýrska).
15. května | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00