Existují tři velké bašty motorsportu: Velká Británie, Německo a Itálie. Možná bychom mohli přidat ještě Francii. Pokud jste závodní jezdec, pak v Itálii to máte ze všech zemí nejtěžší.
Když se řekne Itálie, každý fanoušek motorsportu si vybaví Monzu a Ferrari. A to je jeden z velkých problémů. „Tifosi vidí jen jednu věc – Ferrari. Když jste Ital v britském voze, nikoho nezajímáte,“ řekl jednou Riccardo Patrese.
Druhým problémem je práce s mládeží, která v Itálii nepatří k nejlepším. Třetím problémem jsou peníze. Ty jsou v motorsportu až na prvním místě. Mnoho nadějných mladíků skončí právě na tomto problému. Nepomůže ani současná ekonomická situace Itálie.
Zlatou érou z hlediska počtu Italů v F1 byl přelom 80. a 90. let.
Italští jezdci ve formuli 1
- Poslední vítěz GP Itálie: Ludovico Scarfiotti (1966)
- Poslední vítěz Grand Prix: Giancarlo Fisichella (Malajsie 2006)
- Poslední mistr světa: Alberto Ascari (1953)
- Poslední Ital v F1: Vitantonio Liuzzi, Jarno Trulli (2011)
Nejblíže k F1 byl zatím Raffaele Marciello, který testoval se Sauberem a Ferrari. Nakonec ale svůj sen vzdal a to právě kvůli penězům.
Nová italská hvězda?
Antonio Giovinazzi (23 let) sice před pár týdny prohrál souboj s týmovým kolegou Pierre Gaslym o titul v GP2, ale druhé místo rozhodně není špatné. Gasly navíc odjel v GP2 dvě nebo spíše dvě a část sezón. Pro Giovinazziho to byla letos premiéra.
Nyní se Giovinazzi stává třetím jezdcem Scuderie. Pro Gazzettu dello Sport potvrdil jeho příchod Sergio Marchionne.
Foto: Getty Images / Bryn Lennon